• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Väga bilen i Tyskland, Frankrike, Spanien.

StJeP

HBK Medlem
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
590
Medlemskap
2025
Sv: Väga bilen i Tyskland, Frankrike, Spanien.

Vi blev invinkade igår EM till en P- o Rastplats utmed Autobahn mellan Wismar-Schwerin för vägning o dokumentkontroll.
Inga problem 120 kg lastvikt tillgodo upptill TV 3850kg.

Kollade dom enbart totalvikten eller kollade dom även axeltrycket fram resp. bak? /Jeanette

F

F.d. 29925

Guest

Gäller #16

Tror han kör med "nitrometan" för det ryker en aning om bakändan. :)

Åsa o Stefan

HBK Medlem
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
11082
Medlemskap
2025

Kollade dom enbart totalvikten eller kollade dom även axeltrycket fram resp. bak? /Jeanette

Fyra portabla vågplattor, de kollade axeltrycken & totalvikten.
Dokumentkontrollen gällde legitimation, reggbeviset o försäkringsbrevet.

Snabbt avklarat på 15 min.

/Stefan

Jokin

HBK Medlem
Kommun
Borlänge
HBK-Nr
6254
Medlemskap
2025

Maximilasten måste vara det vi oftast kallar lastvikten? Bruttovikten är bilens vikt enligt registreringen t.ex. 3500 Kg? Då kan bilen väga 3850Kg innan polisen stoppar resan eller man måste lasta ur? Förutsatt att man håller sig inom axellasterna?

Jo, så är det under förutsättningar att man inte inte har en låg lastvikt/maximilast. Har man till exempel en lastvikt på 500 kg och lastar över mer än 100 kg (500 kg x 0.2/20 %) så kan polisen också stoppa färden. Då har man en bruttovikt på över 3600 kg och med en totalvikt på 3500 kg kan man få böter på några tusenlappar.

Johan K.

Montreal

HBK Medlem
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025

Ibland nämns det EU-direktiv i sådana här sammanhang, jag har inte sett någonstans att Sverige tänker synkronisera lastviktsberäkning med EU, bara på andra områden. Är det någon som har sett någon annan info?

Roland o Ingegerd

HBK Medlem
Kommun
Rimbo
HBK-Nr
7128
Medlemskap
2025

Hej Montreal.
Maxlasten är det som kallas "Tillåten lastvikt". Bruttovikten är vad bilen väger vid varje enskilt tillfälle. Det som står i reg.beviset är "Totalvikt" dvs. Tjänstevikt + tillåten lastvikt (maxlast).
Mvh / Roland

Pensionär

HBK Medlem
Kommun
Österåker
HBK-Nr
3142
Medlemskap
2025

Var och besiktigade bilen föra veckan, allt var ok sånär som att bromsljuset högst upp inte fungerade. När allt var klart frågade jag om der var ok att köra upp på vågen, visst det var ok.
Vår Travel Master 740 LXL 2012 väger med nästan full tank, utan förare, ingen proviant, inget vatten i tanken. 1580 kg !!!!!!!!!!!!
Instrumentet säger 3140 kg!!!! 440 kg skillnad.
Markis, cykelställ, stolar bord, lite kablar,+ lite annat .
Men aldrig att det kan väga mer än 100-150kg.
Undras hur det kan bli så stor skillnad, tur man har 4200kg totalvikt!

Toppen