Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.
Inte så vanligt antar jag och betydligt mindre böter vid överlast än i Sverige eftersom överlasten räknas i procent på totalvikten om jag fattat det rätt.
Att sedan handlarna infört ett "eget tjänstevikt" som får skilja på +- 5% som inte har något stöd i lagen gör saken än mer förvirrande.
Detta kanske inte är rätt tråd att påpeka ett förhållande som kanske inte alla känner till, men gäller vägning i Sverige.
Lag (1972:435) om överlastavgift gäller bara lastbi, buss, släpvagn som dras av bil och vid några andra kombinationer. Lagen gäller alltså inte personbil. Det är dock inte tillåtet med överlast med personbil utan detta regleras i Trafikförordning (1998:1276) kapitel 4 kap. 4 § "Om en viss maximilast gäller för ett motordrivet fordon eller ett därtill kopplat fordon får tyngre last inte befordras med fordonet. Straffet är penningböter och alltså ingen avgift beroende på överlast i förhållande till totalvikt.
Polisen ska stoppa fortsatt färd om den är en påtagligt fara för trafiksäkerheten eller om maximivikten överskrids med mer än 20 %, om axeltryck överskrids med mer än 10 % eller om bruttovikten överskrids med mer än 10 %, enligt 14 kap. 15 §.
Johan K
Ungefär som en del svenska personbilar bruka se ut på motorvägen norr om Rödby.....blev en gång omkörd av en fullastad Volvo där samtliga passagerare dessutom satt med ett par flak öl i knäet.Hittade det här på nätet, ha, ha... (snygga fälgar):
Hur beräknas maximivikten, respektive bruttovikten?