• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Utväxling...igen!

F

F.d. 16304

Guest
Vi är, för första gången, husbilsägare sedan i förrgår. Medlemmar här sedan tre minuter. Vi fastnade för en LMC på ett Fordchassie av årsmodell 2006. Vi är såå nöjda och glada...över nästan allt. Motorn lämnar en del att önska. 115hk i en bil på 3 500 kilo låter lite, men det funkar faktiskt bra...om man bortser från varvtalet på högsta växeln (5:an) i landsvägshastighet. 3 100 rpm (vid 90 km/h) LÅTER en hel del inne i hytten. Jag har lusläst alla inlägg om drevning i detta forum. Så gott som alla talar om att SÄNKA 200 - 400 varv. Jag skulle vilja höja med lika mycket, eller mer, istället. I så gott samtliga trådar i detta ämne talas det om att dreva om en enskild växel i växellådan, aldrig bakaxelns utväxling. Varför? Att mixtra med en tillverkares stegning har väl sällan fört något gott med sig? Att istället "flytta" den totala utväxlingen (medelst t.ex. drevning av bakaxeln) borde väl vara det optimala? Rätta mig om jag tänker fel nu, jag är som sagt en tre dagar gammal nybörjare. I teorin kan man ju faktiskt få en sjätte växel i femväxlade lådor...d.v.s. om man ger upp första växeln. För min del klarar jag mig i nuläget alldeles utmärkt utan första växeln, som är så löjligt lågt växlad att jag inte begriper vad den gör där överhuvudtaget.

Nå, över från teori till praktik; Jag har märkt det finns gott om Fiat-meckare som håller på med modifikationer av både lådor o motorer. Inget konstigt, Fiat verkar vara i förkrossande majoritet i husbilsvärlden. Om man nu, som vi, har ett Ford Transit-chassie, finns det liknande trollkarlar för Fordar? Jag har letat men ej funnit. Jag skulle alltså vilja hitta någon som talar mig ur dessa dumheter om jag tänkt fel...eller drevar om vår bil om jag tänkt rätt.

Vet ni någon??

F

F.d. 58573

Guest
Sv: Utväxling...igen!

Hej!
Dina önskemål ter sig lite motsägelsefulla; du vill höja 1:an och samtidigt sänka 5:an. Att din första växel är riktigt låg får du glädje av den dag du skall dra släp!
Att ändra utväxling genom att ändra drevning i slutväxeln lät jag göra på en MB 508 husbil som jag hade på 80-talet, ändringen gav om jag minns rätt 14% högre hastighet vid ett visst varvtal. Nå, jag körde inte fortare (det var bilens bromsar inte gjorda för), men fick en betydligt tystare åkmiljö. Drev för denna ändring av slutväxeln köptes av någon tillverkare i Italien men mer än så minns jag inte.
aake

F

F.d. 16304

Guest

Nää? Var läser du att jag vill sänka 5:an? Tvärtom, jag vill höja. Inte bara 5:an utan samtliga växlar.

F

F.d. 5110

Guest

Citat:
"3 100 rpm (vid 90 km/h) LÅTER en hel del inne i hytten. Jag har lusläst alla inlägg om drevning i detta forum. Så gott som alla talar om att SÄNKA 200 - 400 varv. Jag skulle vilja höja med lika mycket, eller mer, istället."

Vad är det du vill?
Vill du att motorn ska varva 3 300 - 3 500 rpm vid 90 km/h?
Eller vill du att motorn ska varva 2 700 - 2 900 rpm vid 90 km/h?

Vill du ha det tystare borde det vara det senare alternativet du är ute efter.

Har inte sett nånstans att det är vanligt att dreva om Ford's växellådor. Om bilen är bakhjulsdriven kan det vara lättare att hitta en annorlunda drevsats till bakaxeln, kan ju passa från någon skåpbil som brukar ha högre drevning.

Allt sånt brukar gå att finna om man googlar runt en stund...

Mvh
Lasse

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2025

Nää? Var läser du att jag vill sänka 5:an? Tvärtom, jag vill höja. Inte bara 5:an utan samtliga växlar.

Det beror på meningsformuleringen .....

Han vill nog SÄNKA varvtalen och det gör man genom att HÖJA utväxlingen .

Jag tycker min varvar mycket 2500 rpm i 90km/h ( enligt mätaren 82km/h enligt GPSen) .

Här finns det ju 3 stycken olika slutväxlar :
TWO NEW FORD TRANSIT ENGINES GIVE EXTRA TORQUE AT A GREAT PRICE

Performance Final drive ratio 4.63 5.13 5.88 Se längst ner

Sen är det väl så också att det är uträknat om du kör med full last att bilen skall orka med detta också .

Senast ändrad:
F

F.d. 16304

Guest

Han vill nog SÄNKA varvtalen och det gör man genom att HÖJA utväxlingen.

Tack för det, Bengt! Naturligtvis menar jag så. Jag såg att mitt inlägg kunde misstolkas. Tack för länken. Nu skall jag bara sätta mig ned o räkna vad som kan bli den bästa utväxlingen.

F

F.d. 25038

Guest

Hej kan du inte bara försöka testa med större hjul för å se hur de blir en bakaxel utv låter dyrt!

F

F.d. 16304

Guest

Nix, tror att kostnaden för större hjul skulle vida överstiga kostnaden gör några enstaka kransar o drivkuggar. Tack vare Bengt har jag nu kommit i kontakt med ett gäng "Transit-nördar" i england. De skall skicka mig vad som behövs. Eftersom jag tror att fler är intresserade av att höja utväxlingen på sin Transit skall jag återkomma med arbetsbilder och resultat.

Hälsningar
Joakim & Lotta

Senast redigerad av en moderator:

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2025

Det är ju "guld" om du kan göra en "steg för steg" handledning hur du gör för det är säkert flera som kommer ta steget när du är klar .

3100rpm låter olidligt högt , bara det inte utväxligen ändras så varven blir för låga och att vridmomentet knäcker lådan .

Jag skrev ju in : change gear ratio ford transit i sökmotorn och fick då även upp denna sidan :

Ford Transit Forum • View forum - Ford Transit Technical

en tokig svensk som skall ge sig på detta ;) :) Ford Transit Forum • View topic - Gear ratio...
Alla resultat på sökning gear ratio
Ford Transit Forum • Search

F

F.d. 25038

Guest

Hej om du släpper gasen å bara kör i 85 km tex borde ju motsvara den sänkningen av "oljud"som du eftersträvar eller hur ,bara undrar om resultatet blir som du hoppas eller.
Kanske motorumsisoleringen är undermålig?

F

F.d. 16304

Guest

Jepp, du har rätt! Nu tuffar den på fint i 80 km/h. Jag hoppas kunna ligga i häradet 85-90 km/h efter drevning. Visst lider Ford av undermålig motorrumsisolering, och det är nästa projekt på ordningen! :D

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2025

Det är ju JAG, ditt nöt!! :D

Det begrep jag väl :) Det är ju samma signatur .
Jag såg även detta på bildelsbasen om man kan lista ut på någon märkning på bakaxlarna :
http://www.bildelsbasen.se/?index=default&link=list&ggl=s16&searchmode=1&vc1=136&pc1=104&vc[0]=136189100&vcx1=2493&vcx2=1769&pc[0]=104100100 HMMMM Hela länken kom inte med men det fanns en del axlar där .

En del var förvisso till framhjulsdrivna Transit (?)

Här är en brunnen Carado 07:a med dubbelmontage : Bakaxel - Ford Transit -07 - W24125

Senast ändrad:
F

F.d. 16304

Guest

Jepp, jag kollade den, men den passade inte. Jag skaffade login på Etis för att kolla vad som passade o inte passade m.h.a. VIN-numret. Köpte precis en singelmonterad bakaxel från Ådalens Bildemontering AB (halvpall hos posten 570:- inkl. moms ner till Skåne, som hittat). Axelhöljet passar inte, men innanmätet gör. Det betyder att jag inte byter bakaxel, bara diffen.

F

F.d. 16304

Guest

Gött , glöm inte kameran .
Det skall bli intressant att se/höra resultatet .

Jäklar, denna tråd hade jag glömt. Hursomhelst, det var inte mycket att visa/fota. En polare bytte axlar samt shimsade, allt i befintligt bakaxelhölje. Faktum är att vi aldrig ens monterade av bakaxeln, den satt på plats hela tiden. När operationen var utförd följde provkörning. Vahh? Inget resultat? Motorn varvar ju likadant som förut?, tänkte jag i en tiondels sekund innan jag kom på att jag måste byta kuggar till vajern i växellådan som driver hastighetsmätaren också. Nu var det så att i dagens motorer finns det inga vajrar, allt sker elektroniskt. Efter ett besök på närmaste Ford-verkstad, programmerade man ECU'n om till korrekt utväxling (1 100:). Se!! Nu varvar min motor 600 rpm mindre i området 90 - 110 km/h. En klar förbättring. Det roliga i historian är att bilen nu drar 1,5 dl mindre bränsle per mil, ty helt plötsligt har jag hamnat inom vridmomentstoppen igen. Innan låg bilen utanför vridmomentstoppen vid landsvägskörning.

Summa summarum: - Har du ett Ford-chassie med 115 hk, dreva upp bakaxeln så mycket du kan, det lönar sig. Du tjänar komfort och bränslepengar!

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2025

Ett stort grattis och man skulle nästan låsa en sådan tråd eller på något sätt så Ford ägare får samma info , för ingreppet var väl inte så svårt eller ??

Lägre varvtal och mindre förbrukning samt tystare i kupén .

Vad blev kostnaden för allt ?

F

F.d. 16304

Guest

Vad blev kostnaden för allt ?

4 000:- inkl. frakt för bakaxeln från en bilskrot i Dalarna ned till Malmö.
2 000:- bör bytet inkl. shimsning av innanmätet kostat, säger min bekant.
1 100:- omprogrammering av bilens ECU (hastighetsmätaren).

Till saken hör att jag aldrig sålde den kompletta bakaxel som 'blev över'. Den fick min vän som betalning för bytet. Han i sin tur sålde den vidare för 4 500:-. Om det hör hit eller inte kan jag inte bedöma, jag tror det är hugget som stucket.

Summan blev alltså 7 100:- för en mycket trevligare bil. :D

F

F.d. 55370

Guest

4 000:- inkl. frakt för bakaxeln från en bilskrot i Dalarna ned till Malmö.
2 000:- bör bytet inkl. shimsning av innanmätet kostat, säger min bekant.
1 100:- omprogrammering av bilens ECU (hastighetsmätaren).

Till saken hör att jag aldrig sålde den kompletta bakaxel som 'blev över'. Den fick min vän som betalning för bytet. Han i sin tur sålde den vidare för 4 500:-. Om det hör hit eller inte kan jag inte bedöma, jag tror det är hugget som stucket.

Summan blev alltså 7 100:- för en mycket trevligare bil. :D
Hallå på er.
En liten fråga bara. E bilens motor å växellåda gjord för det här eftersom det inte e gjort på fabriken, för så dumma kan väl inte fabrikören vara att dom byggt en bil som man måste bygga om eller??

F

F.d. 16304

Guest

Hallå på er.
En liten fråga bara. E bilens motor å växellåda gjord för det här eftersom det inte e gjort på fabriken, för så dumma kan väl inte fabrikören vara att dom byggt en bil som man måste bygga om eller??

Du ställer en berättigad fråga!

Så här ligger det till; husbilsfabrikanter bygger olika typer av bilar. Den typen som ligger längst ned i skalan är s.k. instegsbilar, d.v.s. bilar med påver utrustning och billigast möjliga chassie. Just Ford är (var) känt för att vara just den typen av chassie, i alla fall fram till Transits generationsskifte 2007. Vår bil är just en sådan bil, en instegsbil, om även en fantastiskt lyckad sådan (men det kan jag skriva mer om i en annan tråd). Vad LMC gjorde när man byggde vår bil var att man tittade på priset vid val av chassie. Det fanns tre typer, med två olika motorer (samma motorer men med olika laddtryck) och tre olika utväxlingar, men allt i övrigt samma, d.v.s. växellåda, fjädring, transmission etc. Här gör Ford precis samma sak som alla andra bilfabrikanter gör, man säljer samma sak fast med olika priser. Det enda som skiljer maskinmässigt kan vara just antalet kuggar i bakaxeln. Det billigaste alternativet för LMC när dom byggde vår bil var att använda ett Ford-chassie som var avsett för snabb budtrafik i stadskärnor. Alltså en bil som aldrig kommer gå på en motorväg. Det näst dyraste alternativet, ett steg upp alltså, var exakt samma chassie o motor, men med högre utväxling och lite mer lull-lull i hytten. Det dyraste alternativet var precis samma som det näst dyraste, men med högre laddtryck i motorn som därmed gav 135 hp istället för 115 hp, men maskinellt identiskt. Så valde Ford sin prissättning. Eftersom LMC ville ha en instegsbil valde man det billigaste chassiet men med samma komponenter som satt i det dyraste chassiet. Då fick man ta olägenheten med hög utväxling. Det enda jag gjort är att tagit det "dyra" chassiets utväxling och satt det på min billiga instegsbil. Det hade säkert kostat LMC 35-40' mer att ta det dyra chassiet men där 'lurade' jag Ford lite och satte dit den högre utväxlingen på mitt billiga chassie, alltså något som redan finns på exakt samma chassie som mitt. Så det handlar inte om hur dumma fabriker är eller inte, det handlar om deras prissättning. En analog är SAABs motorblock till 9000. Det fanns med samma motorblock och växellåda från 120 till 300 hk. Det enda som skilde var pris och laddtryck (grovt uttryckt).

Så svaret är '-Ja', grejerna är gjorda för detta, ty det säljs redan, men till ett betydligt högre pris.

Mors
ratata

Toppen