F
F.d. 16304
Guest
Vi är, för första gången, husbilsägare sedan i förrgår. Medlemmar här sedan tre minuter. Vi fastnade för en LMC på ett Fordchassie av årsmodell 2006. Vi är såå nöjda och glada...över nästan allt. Motorn lämnar en del att önska. 115hk i en bil på 3 500 kilo låter lite, men det funkar faktiskt bra...om man bortser från varvtalet på högsta växeln (5:an) i landsvägshastighet. 3 100 rpm (vid 90 km/h) LÅTER en hel del inne i hytten. Jag har lusläst alla inlägg om drevning i detta forum. Så gott som alla talar om att SÄNKA 200 - 400 varv. Jag skulle vilja höja med lika mycket, eller mer, istället. I så gott samtliga trådar i detta ämne talas det om att dreva om en enskild växel i växellådan, aldrig bakaxelns utväxling. Varför? Att mixtra med en tillverkares stegning har väl sällan fört något gott med sig? Att istället "flytta" den totala utväxlingen (medelst t.ex. drevning av bakaxeln) borde väl vara det optimala? Rätta mig om jag tänker fel nu, jag är som sagt en tre dagar gammal nybörjare. I teorin kan man ju faktiskt få en sjätte växel i femväxlade lådor...d.v.s. om man ger upp första växeln. För min del klarar jag mig i nuläget alldeles utmärkt utan första växeln, som är så löjligt lågt växlad att jag inte begriper vad den gör där överhuvudtaget.
Nå, över från teori till praktik; Jag har märkt det finns gott om Fiat-meckare som håller på med modifikationer av både lådor o motorer. Inget konstigt, Fiat verkar vara i förkrossande majoritet i husbilsvärlden. Om man nu, som vi, har ett Ford Transit-chassie, finns det liknande trollkarlar för Fordar? Jag har letat men ej funnit. Jag skulle alltså vilja hitta någon som talar mig ur dessa dumheter om jag tänkt fel...eller drevar om vår bil om jag tänkt rätt.
Vet ni någon??
Nå, över från teori till praktik; Jag har märkt det finns gott om Fiat-meckare som håller på med modifikationer av både lådor o motorer. Inget konstigt, Fiat verkar vara i förkrossande majoritet i husbilsvärlden. Om man nu, som vi, har ett Ford Transit-chassie, finns det liknande trollkarlar för Fordar? Jag har letat men ej funnit. Jag skulle alltså vilja hitta någon som talar mig ur dessa dumheter om jag tänkt fel...eller drevar om vår bil om jag tänkt rätt.
Vet ni någon??