• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

UTSLÄPP i Ystad

Gunillas Kenth

HBK in Memoriam
Kommun
Hässleholm
Sv: UTSLÄPP i Ystad

Jag har släppt ut gråvatten i gamla grustag men detta tar väl ändå priset:

Han är ingen HBK-medlem eller intresserad. Däremot kommer han från Hemse på södra Gotland. Står nu och släpper ut sitt gråvatten på ställplatsen "Träffpunkt Gotland" i Visby. 200 m från den fina tömningsplatsen vid Visby reningsverk. Imorgon skall här vara över 30 grader. Helt otroligt att en gotlänning kan bära sig å så på sin egen ö.

hemse.jpg

F

F.d. 25045

Guest

Vi har åkt länge o mycket nere i Europa o det finns inga som bär sig så illa åt som svenska husbilsåkare här hemma, o de är knappt pratbara, en del hälsar inte en gång när man kommer till en parkering.

Pelle&Lena

HBK Medlem
Kommun
Gävle
HBK-Nr
570
Medlemskap
2026

Då ska ni se utlänningarna när dom tömmer sin toa i Norrland
men sånt ser ni inte för ni kör ju i Europa,
Tycker att det börjar klankas så J--- ligt på oss svenskar nu så man tröttnar på det.
Skriv om något trevligt istället men det ser ni väl inte som har fullt upp att titta på allt nedgrisande.

/Pelle

S

Sören-6830

Guest

Då ska ni se utlänningarna när dom tömmer sin toa i Norrland
men sånt ser ni inte för ni kör ju i Europa,
Tycker att det börjar klankas så J--- ligt på oss svenskar nu så man tröttnar på det.
Skriv om något trevligt istället men det ser ni väl inte som har fullt upp att titta på allt nedgrisande.

/Pelle

Det är väl bra att det uppmärksammas att folk tömmer sina saker både här och där, du kanske inte tycker det spelar så stor roll?
När du ser utlänningar tömma sin toa i Norrland tycker jag du ska ta en bild och lägga in på forumet. Kanske bör det vidarebefordras till Reisemobil och Promobil?
Om du kollar lite så kan du se att de som rapporterat förseelserna för det mesta skrivit positiva saker och inte alls är några negativa människor.

Per och Agnetha

FD HBK Medlem
Kommun
Håbo
HBK-Nr
9517
Medlemskap
2023

Även om jag nu inte tycker det är ok att släppa ut Gråvatten.
Men är det verkligen lagligt att hänga ut folk som ni gör?.. Jag tycker faktiskt att det är lite obehagligt, tänk om man gör något "fel" Ops så sitter man på bild i husbilsklubben!! Mvh. Agnetha

F

F.d. 50069

Guest

Även om jag nu inte tycker det är ok att släppa ut Gråvatten.
Men är det verkligen lagligt att hänga ut folk som ni gör?.. Jag tycker faktiskt att det är lite obehagligt, tänk om man gör något "fel" Ops så sitter man på bild i husbilsklubben!! Mvh. Agnetha

Jag kan tänka mig att de där husbilarna har haft gråvattenventilen öppen i gräset och ingen har märkt det, sen har de glömt att stänga innan avfärd och då blir det fart på det som är kvar i tankarna när bilen börjar ändra vinkel och fart!
Klantigt....

Fast skall jag vara ärlig så har jag fått mina fiskar varma ett par gånger också..
En gång så hade vi tömt gråvattnet på tömstation och när vi skulle ut från Campingen så trodde jag såklart att tanken var tom, men vid receptionen var det lutning så tjoff så lubbade det ut lite stinkvatten.....jäklar vad jag skämdes:(

En annan gång så löste frostvakten ut på grund av för låg batterinivån....lika retligt där när folk står och ser anklagande ut ....när vattnet forsar ut..

Ja, det har hänt flera gånger att vi har klantat oss på olika sätt...

Så det kan ju vara normal klantighet;), men medveten och respektlösa utsläpp är ju jäkligt lågt..
Hur det var i detta fall vet man kanske inte...:confused:

Pelle&Lena

HBK Medlem
Kommun
Gävle
HBK-Nr
570
Medlemskap
2026

Det är väl bra att det uppmärksammas att folk tömmer sina saker både här och där, du kanske inte tycker det spelar så stor roll?
När du ser utlänningar tömma sin toa i Norrland tycker jag du ska ta en bild och lägga in på forumet. Kanske bör det vidarebefordras till Reisemobil och Promobil?
Om du kollar lite så kan du se att de som rapporterat förseelserna för det mesta skrivit positiva saker och inte alls är några negativa människor.

Klart det spelar stor roll, man gör inte så.
Ta det direkt med personen ifråga så kanske den tänker till, tror inte ett dugg att det hjälper med att skriva det här i HBK för här sköts det nog så ordentligt.

/Pelle

Gunillas Kenth

HBK in Memoriam
Kommun
Hässleholm

Jag har släppt ut gråvatten i gamla grustag men detta tar väl ändå priset:

Han är ingen HBK-medlem eller intresserad. Däremot kommer han från Hemse på södra Gotland. Står nu och släpper ut sitt gråvatten på ställplatsen "Träffpunkt Gotland" i Visby. 200 m från den fina tömningsplatsen vid Visby reningsverk. Imorgon skall här vara över 30 grader. Helt otroligt att en gotlänning kan bära sig å så på sin egen ö.

Visa bilaga 87578

I detta fallet var det medvetet, på ställplatsens asfalt och gråvatten. Otroligt klumpigt på hemmaplan i denna tropiska värmen. Jag tömmer själv i grus när det störtregnar om det inte finns tömningsplats inom 5 mil.

krinil

HBK Medlem
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025

Bara en tanke.............Om jag, givetvis utan vare sig husbil eller båt, är ute i de djupa värmlandsskogarna och blir sk..nödig vad ska jag görs då efter att ha suttit i mossan och gjort ifrån mig? Ta med det hem? Nej tack!! Jag tog heller inte med det hem på den tiden jag campade vilt med tält!
Men ajabaja om ni skiter i STORA HAVET!!!! Skillnad.....nja...inte så stor väl!?
Som Ni märker så är jag inte ett dugg rädd för att vara människa i vissa (trängande) :wub:situationer!

Med vänlig hälsning. Walle

P.S.
Viktigt tillägg: Skulle aldrig tömma skit från HB där risken finns att andra får obehag av det!
D.S.

Det är förbaskat skönt att de flesta av oss inte resonerar som du Walle. Därför klarar både miljön och mänskligheten att hyggligt hantera din skit.

:-/<rister

F

F.d. 55379

Guest

Ystads allehanda har en artikel i dag om husbilarna Allmänheten börjar reagera på nedskräpningen men det kan ju inte vara husbilsfolkets fel att papperskorgar svärmar över.
Hur som helst är det kul med så mycket husbilar i stan så välkomna hit

F

F.d. 25045

Guest

Om det är kris med gråvattnet så är det inte långt till ett dike i skogen där ingen mår illa av någon lukt men det skall göras snyggt, toatank, ja jag tömmer min behållare (skittunna) från utedasset i en grävd grop i skogen som jag sedan fyller igen. Gråvattnet tömmer jag på min egen gräsmatta, luktar? nä inte mycket om det lutar är det strax borta. Men att skita ned där folk är är o vistas gör man inte.

vigon

HBK Medlem
Kommun
Mölndal
HBK-Nr
3258
Medlemskap
2025

var vid reningsverket i ystad i veckan har mer blivit en camping.stod husvagnar och husbilar hur som helst.de hade mutat in stora plattser med cyklar bord o stolar.pratade med en del som stått där över en vecka.såg även en som tömde sin latrin i bajamajorna.

habro

FD HBK Medlem
Kommun
Älvsbyn
HBK-Nr
7533
Medlemskap
2022

Beställ från Transportstyrelsen en karta med rastplatser i Sverige som Vägverket sköter på kartan finns markerat vilka platser du får tömma "skiten" på.

Visst kan man beställa listan, men efter en nyligt gjord resa i Norge kan jag bara undra varför det är så hemligt i Sverige med tömmningsplatser. Där, i Norge skyltar man tydligt med "husbilsdropping" . Tror det finns i varje samhälle, tydlig markerat!:)

Esbjörn

HBK Ställplatsgrupp
Kommun
Osby
HBK-Nr
2497
Medlemskap
2025

Använder ni fortfarande gasol i husbilarna?:twitcy:

krinil

HBK Medlem
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025

Tycker att det är bra att det blev en tråd till om gråvatten, vid en sökning med googlelisten fann jag bara 892 trådar om gråvatten! Det måste vara alldeles för lite detta måste diskuteras mera!!
Lars som kollar om ni förstår lite ironi i värmen.

Det är för lite trådar om gråvatten och annat spillvatten! Detta är en av de största frågorna för husbilismen. Kanske den fråga som vi får mest skit för! :)
(Fan, där fick jag till det! =)

:-/<rister

Toppen