• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Utrusta ny bil

Affezell

HBK Medlem
Inlägg
4.029
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
4542
Medlemskap
2024
Sv: Utrusta ny bil

Canario skrev:
Nu står där två P11 i gasolskrubben, den ena inkopplad och den andra i väntan på. Finns det ingen lösning där båda flaskorna är anslutna och där man bara behöver skruva igen den som är tom samt öppna den som är full? Det måste vara ett otroligt bök att byta flaska mitt i natten i december bara för att gasolen tagit slut.

Hej Canario
Om du skall åka med gasoltuberna öppna under färd i Europa så måste du också ha en krocksäker gasolregulator. Funderade länge på hur jag skall göra och bestämde mig till slut för en Truma DuoControl CS och slangar med slangbrottsventiler. Med denna kan du ha bägge flaskorna öppna och den byter själv flaska när den ena är tom och visar också detta, samt att den har möjlighet till vinteruppvärmning av regulatorn. Köpte detta i Tyskland.
Total kostnad 197 €
 
Senast ändrad:
F

F.d. 52943

Guest
Sv: Utrusta ny bil

Hej
Här har du en beskrivning på en gasolomkopplare funderar själv att köpa en

Gasolomkopplare från Kama Fritid

Innan du beställer - kolla att grejorna får plats i gasollådan. Vår Weinsberg har gasolflaskorna stående "på djupet" dvs inte bredvid varandra på längden utan innanför varandra på tvären. Man måste alltså ta ut den yttersta flaskan för att kunna nå den innersta.

De enda grejorna som funkade (fick plats så att man fortfarande kunde få ut den inre flaskan) i vår bil var en från Fogas - se länk.
http://www.husbilsklubben.se/forums/t47169/
 
F

F.d. 1565

Guest
Sv: Utrusta ny bil

Missade armstöd i framsätena på nya bilen, så det blir nog nästa investering.
Inte så dumt vid långfärd, och inte vid TV-tittande heller!

För övrigt finns det alltid gott om folk att ignorera på stora forum, inget att hänga upp sig på. ;)

Armstöd ingick tack och lov.
I dag fick jag dubbdäck med fälgar monterat, känns väl tidigt, men va f-n :)
 
F

F.d. 1565

Guest
Sv: Utrusta ny bil

Innan du beställer - kolla att grejorna får plats i gasollådan. Vår Weinsberg har gasolflaskorna stående "på djupet" dvs inte bredvid varandra på längden utan innanför varandra på tvären. Man måste alltså ta ut den yttersta flaskan för att kunna nå den innersta.

De enda grejorna som funkade (fick plats så att man fortfarande kunde få ut den inre flaskan) i vår bil var en från Fogas - se länk.
http://www.husbilsklubben.se/forums/t47169/

Var faktiskt på Fogas i dag och bytte en P11, killen kikade in i gasolutrymmet och ska montera en tocke där pryl vid tillfälle.
Tänk vad dum man kan vara, jag såg framför mig hur jag en svinkall januarinatt i snöstorm stod och bytte gasolflaska för att den hade tagit slut :)
 
F

F.d. 55414

Guest
Sv: Utrusta ny bil

Hej och välkommen!
Vi har också en Adria Twin SP 2011, hämtade den den 8 mars. Vi har kört 1500 mil i sommar och övernattat 70 nätter. Vi trivs jättebra med den. Vi har också tittat på omkopplare för gasoltuberrna. Svensk Camping och Fritid i Högdalen, Stockholm, har en som vi tittat på.

Vi har köpt en norsk tystgående värmefläkt som vi använder när vi har tillgång till elektricitet. Vi följer med intresse dina utrustningsprojekt.
 
F

F.d. 5322

Guest
Sv: Utrusta ny bil

Tror att de flesta av oss som känner till Harry Hymer och hans underbara humor, tar hans inlägg på rätt sätt! Med en stor glimt i ögat!

Vill i alla fall hälsa dig välkommen på forumet, Canario, och hoppas att du ska få lika mycket nytta av all kunskap, som vi har haft under vårt första år med HB.
Vad det gäller själva utrustningen har vi nog inte så mycket mer att tillägga. När vi bytte bil för några veckor sen, lade vi pengar på backkamera och solcell istället för bl a markis och cykelställ.
 
F

F.d. 53012

Guest
Sv: Utrusta ny bil

Sådana knivhugg i ryggen gör att jag kommer nog aldrig att sätt på min dekal!

Varför sitter det alltid gubbar i detta forum redo att hugga på minsta sak som inte passar dem?? Jag är så himla trött på er!!! :mad::mad::mad::mad::mad:

Mvh Torbjörn

Mycket bra, däremot vet jag inte vad manlig PMS kallas men den är utbredd.
 
F

F.d. 1565

Guest
Sv: Utrusta ny bil

Hej och välkommen!
Vi har också en Adria Twin SP 2011, hämtade den den 8 mars. Vi har kört 1500 mil i sommar och övernattat 70 nätter. Vi trivs jättebra med den. Vi har också tittat på omkopplare för gasoltuberrna. Svensk Camping och Fritid i Högdalen, Stockholm, har en som vi tittat på.

Vi har köpt en norsk tystgående värmefläkt som vi använder när vi har tillgång till elektricitet. Vi följer med intresse dina utrustningsprojekt.

Mi madre, 1500 mil?
Nåja, vi ska ju som sagt också ge oss iväg.
Då håller vi ögonen på varandra :)
 
F

F.d. 25270

Guest
Sv: Utrusta ny bil

Till er som deltager i denna "tråd".
Jag är nybörjare i husbilsvärlden, min erfarenhet av husbilslivet omfattar tiden från den 6 april t.o.m. den 15 oktober i år. Därför tycker jag inte att jag är rätt person att komma med råd i utrustningsfrågor. Jag vet bara att den utrustning vi har passar våra behov. Vad jag däremot har erfarenhet av är den stora nyttan, och även glädjen, som jag har tagit del av genom HBK:s webbplats (eller hemsida). Jag anser att HBK:s verksamhet kommer alla oss medlemmar till del, och därför föreslog jag att frågeställaren skulle bli medlem. Personligen skulle jag vara medlem även om det kostade 200:-/år. Ju större resurser klubben disponerar över desto mer kan man rimligtvis uträtta. När mitt förslag till medlemsskap kallats "knivhugg i ryggen" vet jag inte vad jag ska säga. Jag kan emellertid försäkra att jag besitter en så pass skarp penna att när jag utdelar ett "knivhugg i ryggen" så framgår det med all tydlighet.
Med hopp om en tidig vår skickar jag
en massa hälsningar
Harry Hymer
 

Wberger

HBK Medlem
Inlägg
3.236
Kommun
Lund
HBK-Nr
2577
Medlemskap
2024
Sv: Utrusta ny bil

Jag har en mycket enkel sak som jag lärt av Tyskar och Holländare :

Ett par rejäla oljehandskar ( kostar ca 25 kr ) finns på Biltema bl.a. , perfekta att ha när man tömmer toan. Handskarna lägger jag sedan på toatanken längst bak i toaskåpet.
 
Senast ändrad:

Majzzan

HBK Medlem
Inlägg
1.138
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
6691
Medlemskap
2025
Sv: Utrusta ny bil

Var köpte du din matta. Har Googlat och kan bara finna att de säljes över nätet och i löpmeter. Jag/hustrun vill gärna se färgerna innan vi slår till.

Kolla med Clas Ohlsson, har för mig de börjat sälja just DevlonMicro-mattan. Annars får du gärna komma hit, ta en fika o kika på dem, har alla 3 färgerna. Färgerna stämmer ganska bra med de förstorade bilderna på Devlons hemsida, kanske den begie är något ljusare irl. Fyllde på förrådet på Elmia, där de såldes i tältet, då jag klippt till några av mina gamla till husbilen. De äldsta jag har är minst 10 år gamla, tvättade massor m gånger då jag bodde på gård tidigare och är hur fina som helst fortfarande.
 
F

F.d. 53086

Guest
Sv: Utrusta ny bil

Hej,

Till att börja med måste jag nog tillstå att jag alltid föredragit gasol som bränsle till kyl/spis/värme och grill, även i de segel o motorbåtar jag haft.
Ett rent, luktfritt bränsle och avgaserna har låg värme samt stör ingen.

Själv funderar jag på en gasolventil som har crash-sensor och helt ok att använda under färd.

http://www.kamafritid.se/Welcome/De...tockCode=GTR51610-01&ViewProduct=true&pid=430

När Du kommer in på sidan så finns det flera typer att välja på.

Vinteranpassade ventiler finns där också där reduceringsventilerna har en liten eluppvärmning för att inte frysa under mycket kalla vinterdagar.

Om man vid färd använder gasol som bränsle så kyls skåpet effektivare och generatorns laddström kan då användas till att ladda bodelsbatteriet så at det är fulladdat vid nästa stop.

Lycka till på färden, hälsar Janne
 
F

F.d. 1565

Guest
Sv: Utrusta ny bil

Hej,

Till att börja med måste jag nog tillstå att jag alltid föredragit gasol som bränsle till kyl/spis/värme och grill, även i de segel o motorbåtar jag haft.
Ett rent, luktfritt bränsle och avgaserna har låg värme samt stör ingen.

Själv funderar jag på en gasolventil som har crash-sensor och helt ok att använda under färd.

KAMA Fritid

När Du kommer in på sidan så finns det flera typer att välja på.

Vinteranpassade ventiler finns där också där reduceringsventilerna har en liten eluppvärmning för att inte frysa under mycket kalla vinterdagar.

Om man vid färd använder gasol som bränsle så kyls skåpet effektivare och generatorns laddström kan då användas till att ladda bodelsbatteriet så at det är fulladdat vid nästa stop.

Lycka till på färden, hälsar Janne

Kan man ens använda gasolen under färd? Känns som om lågan blåser ut när man kör fort. Fast nog räcker väl bilens generator till att både ladda och kyla? Nu vet jag inte hur mycket ström ett sådant här kylskåp med kylelement drar, men mitt tidigare kompressorskåp i båten drog 4 ah och gick en kvart i timmen = 1 ah i snitt. Båtmotorns generator gav 35 ah på tomgång, så nog räcker det till alltid.
 
F

F.d. 53086

Guest
Sv: Utrusta ny bil

Hej Canario,

Mitt skåp fungerar utmärkt under färd med gasol.
Du kan inte jämföra ett absorptionskylskåp som Du troligtvis har i husbilen med ett kompressor-skåp som numer ofta används i bl.a. båtar.
Kyleffekten är låg med 12V el under färd, bättre med 220V, men bäst effekt med gasol.
 
F

F.d. 3297

Guest
Sv: Utrusta ny bil

Något jag funnit "Bra´fte´ha" är en lagomt stor yxa (till lägerbålseld) och en, i slidan,
fastskruvad slidkniv. Gärna vid förarplatsen.
Där borde även sitta en bransläckare!
Vid köket ska det hänga en brandfilt!

Mepal-plast är klart bättre än glas och porslin i köket. Plasten knäcks inte av vibrationer,
oavsett om vibrationerna är bra eller dåliga.

Märkligt nog: snappsglas som äggkoppar funkar inte så bra men
äggkoppar kan även dubblera i rollen som snappsglas! :D

På verktygssidan gäller att försiktigt hanterade skiftnycklar väger mindre än hylsnyckel-
satser. Men hylsorna är snällare mot muttrar och skruvskallar. Rekomenderas!
Glöm inte ett hyffsat universalinstrument med låånga mätsladdar
(mina längsta är faktiskt 2 x 5m(!), men då kan jag mäta överallt runt bilen)!
Skruvmejslar: både kryss och blad-mejslar, och håll mejslarna nya.
"In-sex-nycklar".
"Flexibel bult" = en rulle järntråd.
PVC-tejp, kanske även självvulkande gummitejp.

Dessutom en liten kraftig spade (gärna modell "Hongkong-Army") för "sopbegravning".
Kunde jag hitta ett sågblad för liten bågsåg med tandning för trä på ena sidan och
tandning för metall på andra sidan skulle jag vara nöjd.

Lär dig att hantera de verktyg och instrument du stoppar in i husbilen!

Lycka till!
 
Toppen