• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Utrusta ny bil

F

F.d. 1565

Guest
Ja, vad behövs egentligen?
Köpte vår första bil i juli i år och det blev en ny Adria Twin.
Först åkte den i på en underredsbehandling hos rostskyddsmetoder, något jag alltid gjort med mina bilar.

Sedan en larmning med sms-sändare.
Två extrabatterier, total bodelsbank på 250 Ah.
Ledlampor i hela bilen.
I morgon blir det nya vinterhjul påsatt, börjar bli dyrt nu :)

På tur står tv-antenn på taket med kablage.
Någon form av solcellslösning

Vad mer?

V-backen

FD HBK Medlem
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
2987
Medlemskap
2021
Sv: Utrusta ny bil

Vi missade att installera en myggnätsjalusi vid bodelsdörren och gasolomkopplare med vinteromkopplare. Båda dessa extraprylar har vi stor nytta av.
V-backen ;)

F

F.d. 25270

Guest

Sådana knivhugg i ryggen gör att jag kommer nog aldrig att sätt på min dekal!

Varför sitter det alltid gubbar i detta forum redo att hugga på minsta sak som inte passar dem?? Jag är så himla trött på er!!! :mad::mad::mad::mad::mad:

Mvh Torbjörn
Torbjörn !
"Knivhugg i ryggen" är en mycket märklig tolkning av mitt inlägg. Frågan Du sedan ställer får Du gärna svara på själv.
Mvh
Harry Hymer

Montreal

HBK Medlem
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025

Tycker nog att det kan vara en rimlig tanke, att när man köpt husbil för stora belopp och sedan utnyttjar klubbens forum till frågor om allt möjligt, också är med och finansierar den klubb som gör det möjligt, och inte bara åker med? :)
"Knivhugg i ryggen" var väl minst sagt en överdriven beteckning på ett rätt stillsamt påpekande?

Affezell

HBK Medlem
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
4542
Medlemskap
2024

Solcell i någon form vore väl bra men bättre är en bränslecell men kanske för dyrt nu när du redan lagt ut så mycket pengar.
Ha det bra:spinny:

F

F.d. 29841

Guest

Hej
Jag utgår från att du har ALDE vattenburen värme med golvvärme, Värmeväxlare,
Formen på solseller är så vitt jag vet rektangulära.Har aldrig sett någon annan form.
Dubbade vinterdäck?
/Vidhem

F

F.d. 1565

Guest

Kanske en hundring för medlemskap i HBK ?
Mvh
Harry Hymer

Jodå, om det visar sig vara en klubb där även nybörjare blir respekterade så kan jag tänka mig det.
Tyvärr finns det alltför många klubbar där de med flest inlägg vet bäst och inte ens bryr sig om att svara på en ny medlems frågor, är du en sådan medlem och speglar det HBK i stort?

F

F.d. 1565

Guest

Vi missade att installera en myggnätsjalusi vid bodelsdörren och gasolomkopplare med vinteromkopplare. Båda dessa extraprylar har vi stor nytta av.
V-backen ;)

Vad är en gasolomkopplare med vinteromkopplare?

Något jag funderat på är husbilsmänniskornas förkärlek till gasol, varför? Hade föredragit en Webasto och därmed bara behövt en sorts bränsle ombord, dvs diesel.

Nu står där två P11 i gasolskrubben, den ena inkopplad och den andra i väntan på. Finns det ingen lösning där båda flaskorna är anslutna och där man bara behöver skruva igen den som är tom samt öppna den som är full? Det måste vara ett otroligt bök att byta flaska mitt i natten i december bara för att gasolen tagit slut.

F

F.d. 52945

Guest

Kanske en hundring för medlemskap i HBK ?
Mvh
Harry Hymer

Detta var ju inte svar på hans fråga precis.....detta svar kan jag tycka vara relevant om du svarat på hans frågor först och kanske lite med glimten i ögat typ;) lagt till att det är jäkligt bta att vara medlem i klubben allra sist...(tycker jag) jag upplever oxå detta som väldigt "tyket" precis som Torbjörn gjorde.
Jag blev själv taskigt miottagen på min första fråga för en del år sedan av en här på forumet som hade/har en framskjuten position i klubben och påtalade detta men fick bara tystnad!

Vi behöver alla medlemmar vi kan få och alla skall känna sej välkomna till denna fina klubb så bemötandet är viktigt!

Mvh
Pilot

anytec

HBK Medlem
Kommun
Luleå
HBK-Nr
4254
Medlemskap
2024

Vad är en gasolomkopplare med vinteromkopplare?

Något jag funderat på är husbilsmänniskornas förkärlek till gasol, varför? Hade föredragit en Webasto och därmed bara behövt en sorts bränsle ombord, dvs diesel.

Nu står där två P11 i gasolskrubben, den ena inkopplad och den andra i väntan på. Finns det ingen lösning där båda flaskorna är anslutna och där man bara behöver skruva igen den som är tom samt öppna den som är full? Det måste vara ett otroligt bök att byta flaska mitt i natten i december bara för att gasolen tagit slut.
Hej
Här har du en beskrivning på en gasolomkopplare funderar själv att köpa en

Gasolomkopplare från Kama Fritid

F

F.d. 1565

Guest

Hej
Här har du en beskrivning på en gasolomkopplare funderar själv att köpa en

Gasolomkopplare från Kama Fritid

Ahh, så den finns på riktigt och inte bara i mitt huvud alltså :)

Kan väl tillägga att jag så sent som för ett halvår sedan blev betalande medlem i HBK under annat namn. Efter att i ett par veckors tid blivit behandlad som något katten släpat in så tackade jag för mig och bad om att få mitt alias raderat.
Nu gör jag ett nytt försök.

F

F.d. 52945

Guest

Kan väl tillägga att jag så sent som för ett halvår sedan blev betalande medlem i HBK under annat namn. Efter att i ett par veckors tid blivit behandlad som något katten släpat in så tackade jag för mig och bad om att få mitt alias raderat.

Välkommen till klubben igen, kul att ha dej med!:)

Mvh, Pilot

Rolf & Gunilla

FD HBK Medlem
Kommun
Vadstena
HBK-Nr
2927
Medlemskap
2021

Jag / vi önskar dej hjärtligt välkommen i klubben. Vi har haft jättemycket glädje av klubben. Som nyblivna husbilsägare fick vi massor av hjälp tack vare den stora kunskap som finns bland medlemmarna. Samt råd och tips om olika resmål. Dessutom har vi fått många nya nära vänner. Sen finns det ju en del åsikter som vi inte gillar eller håller med om, men dom hoppar vi snabbt över. Vi väljer att läsa det vi tycker är intressant samt försöker att inte lägga energi på sånt som ibland retar oss. I en så här stor grupp kan vi ju inte alltid ha samma åsikter om allt. Vi ser fram emot alla nya krafter i klubben vare sig det gäller medlemmar eller intresserade. Hoppas ändå att ni nån gång framöver kan ta beslutet att bli medlemmar.
Ha det gott
MVH Gunilla & Rolf:yes::yes:

Jokin

HBK Medlem
Kommun
Borlänge
HBK-Nr
6254
Medlemskap
2024

Nu när tråden även kommit in på att bli ny på forumet, och kanske medlem, så kan jag inte hålla inne med mina synpunkter. Jag är själv nybörjare sedan förra sommaren och skulle även kunna tipsa Canario lite om vad man skall tänka på att skaffa. Nu är det så att det finns många på HBK som kan bra mycket mer om husbilar än vad jag kan, så jag avvaktar lite nu när frågan var så generellt ställd. Mitt råd till Canario är att gå med i klubben och ta del av den otroligt stora kunskapsbank som finns dokumenterad i alla trådar. Det krävs dock lite arbete för att leta upp de områden som är aktuella och intressanta för just en själv. Därför finner jag Harry Hymers tips inte så dåligt som det kanske verkade.

Jag har alltid fått bra och snabba svar på mina frågor på forumet, men tror att man skall lägga lite tid och kraft på att formulera dem, så man hittar fram till rätt kompetens. Sedan får man inte vara för för känslig om man ger sig in i debatter om kontroversiella ämnen.

Johan Kinneryd

Majzzan

HBK Medlem
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
6691
Medlemskap
2025

Nybliven HB-ägare sen i våras. Svassade runt här i över ett år med div frågor, innan betalt medlemskap. Visst fick man en o annan gliring om att gå med som betalande, men man kan ju välja själv att vara snarstucken eller ta det med glimten i ögat tycker jag.

Mitt bästa råd i utrustningsväg är att använda husbilen, då märker man snabbt vad som behövs. Min bästa investering var ett par maskintvättbara Devlonmattor som jag formklippte till golvet. Sköna att gå på, suger åt sig smuts o väta (har en extra lös bit vid dörren). Vem kan plocka ut heltäckningsmattan ur bilen och skaka den eller vid behov slänga in den i tvättmaskin 40°? Helt suveränt.

LasseG

HBK Medlem
Kommun
Norrtälje
HBK-Nr
7926
Medlemskap
2026

Missade armstöd i framsätena på nya bilen, så det blir nog nästa investering.
Inte så dumt vid långfärd, och inte vid TV-tittande heller!

För övrigt finns det alltid gott om folk att ignorera på stora forum, inget att hänga upp sig på. ;)

KalleiViken

FD HBK Medlem
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
300
Medlemskap
2023

Min bästa investering var ett par maskintvättbara Devlonmattor som jag formklippte till golvet. Sköna att gå på, suger åt sig smuts o väta (har en extra lös bit vid dörren). Vem kan plocka ut heltäckningsmattan ur bilen och skaka den eller vid behov slänga in den i tvättmaskin 40°? Helt suveränt.

Var köpte du din matta. Har Googlat och kan bara finna att de säljes över nätet och i löpmeter. Jag/hustrun vill gärna se färgerna innan vi slår till.

Toppen