• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Utrotning av husbilar ETS2

Roadliner

HBK Medlem
Inlägg
378
Kommun
Härryda
HBK-Nr
30200
Medlemskap
2024
Nu är det klart att det blir en utsläppsavgift på bensin och diesel i Sverige. Regeringen har lagt en propostion om en ny lag för att införa EU:s nya utsläppshandelssystem (ETS 2). Experter varnar för att regeringen döljer en bränslechock.
– Jag tror att vi närmar oss 30-35 kronor per liter. Parisavtalet ger inte politikerna något val, säger tjänstebilsexperten Ronny Svensson till Alriks bilar.
 

Bettan o Einar

HBK Medlem
Inlägg
272
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
7470
Medlemskap
2025
Nedanstående skrivning indikerar ju att drivmedel inte ska bli dyrare p.g.a. "ETS 2", fast man undrar ju var pengarna då ska tas ifrån.

"Samtidigt har regeringen i klimathandlingsplanen tydliggjort att den avser återkomma med förslag som syftar till att konsumenter och verksamheter fullt ut kompenseras för effekterna på drivmedelspriser med anledning av införandet av ETS 2. Dessa kommer att ingå i direktivet för styrmedelsutredningen som tillsätts under våren."

Här kan man läsa mer om ETS 2: Naturvårdsverket

Hälsar
Bettan o Einar
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.306
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Husbilar är ett litet problem,hela transportbranchen drabbas hårt liksom många privatpersoner som pendlar tex.,nu är Sverige en del av EU ,så man får nog rätta in sig i ledet, den här typen av ”nyheter” dyker med jämn mellanrum.
 

HenkeAls

HBK Medlem
Inlägg
645
Kommun
Tranemo
HBK-Nr
35376
Medlemskap
2024
Blir väl att rösta för Swexit...... Märkligt nog är fortfarande inte flyget med i dessa sammanhang så man vill straffa småfolk som reser på bilsemester och pendlar men de som har råd med flygresor runt jordklotet ska slippa bidra. Sen får vi inte glömma att dieselpriset var på väg uppemot 30 kr för drygt 1 år sedan. Då skyllde vissa politiker på Putin!
 

TJYVCAMPAREN

HBK Medlem
Inlägg
336
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
2379
Medlemskap
2024
Husbilar är ett litet problem,hela transportbranchen drabbas hårt liksom många privatpersoner som pendlar tex.,nu är Sverige en del av EU ,så man får nog rätta in sig i ledet, den här typen av ”nyheter” dyker med jämn mellanrum.
Hur kommer detta att ”slå” mot båtbranschen?
 

krinil

HBK Medlem
Inlägg
4.317
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025
Tycker det ser bra ut. Sverige ska ha samma ambitioner som övriga EU. Dvs Sverige ska exempelvis inte återgå till 30% reduktionsplikt på diesel, när de flesta länderna inte har någon reduktionsplikt alls. EU har ett beslut på gemensam reduktionsplikt på diesel på 14% senast 2030!

Ser det snarare som en garant att Sverige ska ha samma ambitioner och samma kostnader för miljöarbetet, som övriga EU. Det är bra.

Regeringen har i klimathandlingsplanen tydliggjort att den avser återkomma med förslag som syftar till att konsumenter och verksamheter fullt ut kompenseras för effekterna på drivmedelspriser med anledning av införandet av ETS 2.

Tror nog vi lugnt kan fortsätta att köra husbil. Glöm inte att före 2024 betalade vi närmre 30;. för dieseln! Dvs betydligt mer än snittet i EU. Dit vill vi inte igen, oavsett regering!
 

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.348
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
(Skrivet med glimten i ögat:)

Det är i alla fall roligt att läsa skribenter som klagar på ett eventuellt kommande högt bränslepris nu när de, som tidigare, inte kan klaga på dagens priser som är bland de lägre i Europa.

Gôtt att ha något att klaga på!

//Michael, medlem
 

Lasse&Sidsel

HBK Medlem
Inlägg
7
Kommun
Årjäng
HBK-Nr
38031
Medlemskap
2024
Hur kommer detta att ”slå” mot båtbranschen?
Som kommen från båtlivet är min erfarenhet att dieselpriset definitivt inte är favoriserat där…
Däremot har vi som campare en prisfördel (rimligen) när vi betalar för campingplatser. Båthamnar mormsas med 25% mot campingarnas 12,5 %
Vill inte gärna rikta min avund mot båtlivet
 

Blaser338

HBK kassör
Admin medlem
Inlägg
3.566
Kommun
Skurup
HBK-Nr
33443
Medlemskap
2029
(Skrivet med glimten i ögat:)

Det är i alla fall roligt att läsa skribenter som klagar på ett eventuellt kommande högt bränslepris nu när de, som tidigare, inte kan klaga på dagens priser som är bland de lägre i Europa.

Gôtt att ha något att klaga på!

//Michael, medlem
Ja det är ju synd att inte klaga, eller?
 

KawaMal

HBK Medlem
Inlägg
1.119
Kommun
Älvkarleby
HBK-Nr
1474
Medlemskap
2024
Konstigt att ingen granskar IPCC, det vore enklast för att slippa pålagorna
Du har gått på en myt.

Det är många som kritiserar IPCC, men de har väldigt svårt att komma med några vetenskapligt hållbara motbevis. Så istället kokar man en soppa av enskilda fakta, fusk och hittepå. Spårar man var alla pengarna till de olika anti-IPCC lobbynätverken kommer från hittar man t.ex. stora oljebolag och liknande som vill fortsätta tjäna sina pengar hellre än något annat.
Samma mönster som man tidigare sett från tobaksindustrin i frågan om rökningens skadlighet, från kemiindustrin i frågor som DDT, freoner, bly i bensin o.s.v.
 

TJYVCAMPAREN

HBK Medlem
Inlägg
336
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
2379
Medlemskap
2024
Som kommen från båtlivet är min erfarenhet att dieselpriset definitivt inte är favoriserat där…
Däremot har vi som campare en prisfördel (rimligen) när vi betalar för campingplatser. Båthamnar mormsas med 25% mot campingarnas 12,5 %
Vill inte gärna rikta min avund mot båtlivet
Har själv varit båtägare. Kanske skulle det införas bonus malus på båtar. Vi behöver mer punktskatter.
 

KawaMal

HBK Medlem
Inlägg
1.119
Kommun
Älvkarleby
HBK-Nr
1474
Medlemskap
2024
Blir väl att rösta för Swexit...... Märkligt nog är fortfarande inte flyget med i dessa sammanhang så man vill straffa småfolk som reser på bilsemester och pendlar men de som har råd med flygresor runt jordklotet ska slippa bidra. Sen får vi inte glömma att dieselpriset var på väg uppemot 30 kr för drygt 1 år sedan. Då skyllde vissa politiker på Putin!

Ett Swexit vore säkert en önskedröm för Putin som ju hela tiden försöker söndra det europeiska samarbetet för att gynna sina egna intressen. Man kan starkt misstänka att partier eller andra organisationer som argumenterar för ett Swexit antingen är vilseledda av eller direkta "agenter" för ryska intressen. EU behöver bli bättre, men inte överges!

Att skylla de rekordhöga dieselpriserna helt på Putin var nästan lika fel som att skylla dem helt på förra regeringen. De politiker som i valrörelsen skyllde priserna på regeringen "glömde" att nämna hur världsmarknadspriset och dollarkursen utvecklats. Och när regeringen talade om Putinpriser "glömde" den att nämna att förhandsberäkningen av reduktionspliktens påverkan på priset hade slagit fel.

Men att Putins agerande påverkade priset signifikant är helt klart. Priser på olika energislag (olja, gas, el) påverkar varandra men det kan vara svårt att räkna ut hur mycket. Under pandemin gick gas- och oljepriserna ner pga minskad efterfrågan. När pandemin började avklinga 2021 stod Europa med väldigt låga gaslager samtidigt som efterfrågan steg och priserna började öka. Samtidigt (alltså redan innan invasionen i Ukraina) började Putin skruva år gaskranarna och hota med att strypa tillförseln ytterligare. Minskad gastillgång kan ha skapat ökad efterfrågan på olja och därmed högre priser, eller kanske bidrog den "bara" till ökad oro och därmed stigande oljepriser. Priset fortsatte iallfall uppåt till nivåer långt över vad det var innan pandemi-dippen. Under samma period steg dollarkursen varför oljeprisökningen slog ännu hårdare i SEK. Och sen kom invasionen i Ukraina.
Man kan konstatera att förra regeringen hade oflyt med hur omvärldsfaktorer påverkade bränslepriserna under valrörelsen, och inte var så bra på att förklara.


1717094986165.png
(Det är något sifferfel i priset ett datum i augusti 2021, priset var knappast noll då.)



1717094917921.png
 

krinil

HBK Medlem
Inlägg
4.317
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025
Ett Swexit vore säkert en önskedröm för Putin som ju hela tiden försöker söndra det europeiska samarbetet för att gynna sina egna intressen. Man kan starkt misstänka att partier eller andra organisationer som argumenterar för ett Swexit antingen är vilseledda av eller direkta "agenter" för ryska intressen. EU behöver bli bättre, men inte överges!

Att skylla de rekordhöga dieselpriserna helt på Putin var nästan lika fel som att skylla dem helt på förra regeringen. De politiker som i valrörelsen skyllde priserna på regeringen "glömde" att nämna hur världsmarknadspriset och dollarkursen utvecklats. Och när regeringen talade om Putinpriser "glömde" den att nämna att förhandsberäkningen av reduktionspliktens påverkan på priset hade slagit fel.

Men att Putins agerande påverkade priset signifikant är helt klart. Priser på olika energislag (olja, gas, el) påverkar varandra men det kan vara svårt att räkna ut hur mycket. Under pandemin gick gas- och oljepriserna ner pga minskad efterfrågan. När pandemin började avklinga 2021 stod Europa med väldigt låga gaslager samtidigt som efterfrågan steg och priserna började öka. Samtidigt (alltså redan innan invasionen i Ukraina) började Putin skruva år gaskranarna och hota med att strypa tillförseln ytterligare. Minskad gastillgång kan ha skapat ökad efterfrågan på olja och därmed högre priser, eller kanske bidrog den "bara" till ökad oro och därmed stigande oljepriser. Priset fortsatte iallfall uppåt till nivåer långt över vad det var innan pandemi-dippen. Under samma period steg dollarkursen varför oljeprisökningen slog ännu hårdare i SEK. Och sen kom invasionen i Ukraina.
Man kan konstatera att förra regeringen hade oflyt med hur omvärldsfaktorer påverkade bränslepriserna under valrörelsen, och inte var så bra på att förklara.


Visa bilaga 234075
(Det är något sifferfel i priset ett datum i augusti 2021, priset var knappast noll då.)



Visa bilaga 234074
Sorry KawaMal. Det här köper jag inte! Hur mycket sänkte den reducerade reduktionsplikten de svenska dieselpriserna f om 1924-01-01? Jag skyller de extremt höga dieselpriserna i Sverige fram t o m 2023-12-31 helt på förra regeringens isolerade miljöpolitik. Med en unik reduktionsplikt på 30 %, blev Sverige i särklass dyrast med diesel. Du kan köra vilka diagram du vill på oljepriset. Oljepriset varierade för alla länder i EU men Sverige var ändå upp till 30% dyrare med dieseln än snittet i Europa, oavsett oljepriset, pga vår ensidiga reduktionsplikt, som var helt politiskt beslutad av förra regeringen. Vi ska försöka vara någorlunda opolitiska, men ett sånt här inlägg får inte stå oemotsagt! Däremot har du helt rätt i att vi ska fortsätta jobba gemensamt med de här frågorna i EU. ETS2 är en garanti för att inte någon svensk regering, någonsin kan återupprepa ensidiga och onödigt höga kostnader för svenska medborgare, till ingen global nytta. Klimatlösningar i EU, ska vara gemensamma för EU. Vi ska ha gemensamma ambitioner för att få största genomslagskraft för klimatet. Isolerade ambitioner i Sverige, hur vällovliga de än är, är totalt meningslösa, men blir väldigt dyra för oss svenskar.
 

KawaMal

HBK Medlem
Inlägg
1.119
Kommun
Älvkarleby
HBK-Nr
1474
Medlemskap
2024
Sorry KawaMal. Det här köper jag inte! Hur mycket sänkte den reducerade reduktionsplikten de svenska dieselpriserna f om 1924-01-01? Jag skyller de extremt höga dieselpriserna i Sverige fram t o m 2023-12-31 helt på förra regeringens isolerade miljöpolitik. .........
Man kan ju inte blunda för att världsmarknadspriset och dollarkursen påverkat priserna hos oss. Köper du inte det? Vid senaste årsskiftet sänktes väl priset med strax över 4 kronor. Jag beklagar om det jag skrivit kunde tolkas som att jag hävdade att reduktionsplikten inte hade höjt priset. Själv tycker jag inte att jag skrivit så.
Vi ska försöka vara någorlunda opolitiska, men ett sånt här inlägg får inte stå oemotsagt!
Skall vi försöka vara opolitiska, eller åtminstone lite politiskt neutrala, behöver vi komma ihåg att reduktionspliktens införande hade stöd från båda politiska blocken.
 
Toppen