• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Utr. vid köp husbil

BenSo 08

HBK Medlem
Inlägg
185
Kommun
Hässelby
HBK-Nr
3033
Medlemskap
2024
Jag undrar vad som är brukligt vid köp av ny husbil, vad som skall ingå.
I vår bil följer t.ex. inte någon elsladd för anslutning till 220V med. Är det vanligt?
 

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.265
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Sv: Utr. vid köp husbil

Jag tror inte det är vanligt att det följer med sladd om man inte avtalat om det.

Vi har köpt två nya bilar och en begagnad genom åren och det har inte följt med någon sladd. Det som medföljer brukar stå i broschyr och teknisk beskrivning. Sedan kan man alltid avtala till olika utrustningar och förhandla om priset för dessa.
 

sören.h

HBK Medlem
Inlägg
141
Kommun
Mölndal
HBK-Nr
1289
Medlemskap
2024
Sv: Utr. vid köp husbil

Hej om man inte får en el sladd för anslutning till 220 när man köper en husbil
så tycker jag att företaget som säljer har dålig koll,dom har missat detta med sladden
prata med företaget så löser det säker sig.
/Sören
 

Rimagy

HBK Medlem
Inlägg
344
Kommun
Märsta
HBK-Nr
817
Medlemskap
2024
Sv: Utr. vid köp husbil

Sedan när medföljer kringutrustning?
Ställer mig frågande.....
Men visst hade det varit skönt om det funnits.
Men å andra sidan mysigt med önskelista också!
Marina
 
Senast ändrad:

Håkan J

HBK Medlem
Inlägg
4.272
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
92
Medlemskap
2024
Sv: Utr. vid köp husbil

Kringutrustning blir väldigt diffust vid bilköp.

Det är väl där den riktiga förhandlingen börjar om köpet ska kännas bra. Sen får det handla om AC eller skarvsladdar. Det gäller att det ska kännas rätt att skriva under och säljaren kommer inte släppa bilen om han inte är nöjd så det är bara att hugga i för det finns mycket att hämta.
 

Dennis & Kerstin

FD HBK Medlem
Inlägg
586
Kommun
Växjö
HBK-Nr
870
Medlemskap
2021
Sv: Utr. vid köp husbil

Hej.
Jag har köpt två husbilar nu på mindren ett år och på båda bilarna så har elkabel och full gasoltub ingått.
 

V-backen

FD HBK Medlem
Inlägg
1.880
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
2987
Medlemskap
2021
Sv: Utr. vid köp husbil

Förmodar att det inte är någon större skillnad mellan att köpa en husbil och vanlig personbil.
Det låter lite småsnålt om säljaren inte kan kasta in en elsladd när man köper en husbil för hundra tusentals kronor.
Då och då förs dikussioner om en bil ska levereras med full tank eller inte. Försäljare som är mån om en långvarig relation med en kund gör klokt i att leverera med full tank. Då överträffas oftast kundens förväntningar och kunden känner sig ofta mycket nöjd och glad.
Straxt innan man kommer in i ett köpläge bör man ta upp och tydligt markera vad man förväntar sig i form av extrautrustning när det blir dags för affär. Det är ju i en förhandlingssituation allt avgörs. Och det man inte tar upp i den förhandlingen kommer inte med i den slutliga uppgörelsen.
Jag tycker att en elsladd tillhör det minsta extrautrustning man ska kunna kräva i en husbilsaffär.
V-backen
 
Senast ändrad:

benndix

HBK Medlem
Inlägg
595
Kommun
Nacka
HBK-Nr
106
Medlemskap
2027
Sv: Utr. vid köp husbil

Ingick ett byte i affären kan man ju alltid begära tillbaka sladden om den halkade med.
 
B

Boxer

Guest
Sv: Utr. vid köp husbil

Det var mycket att tänka på när jag köpte min bil begagnad så just sladden hade jag inte en tanke på. Men när jag hämtade den låg det en ny sladd inlagd i bilen.
Minimal kostnad för säljaren och en glad kund.
 

smålänningen

HBK Medlem
Inlägg
1.639
Kommun
Älmhult
HBK-Nr
1442
Medlemskap
2024
Sv: Utr. vid köp husbil

Har köpt två husbilar i tyskland. Vid köpet av första husbilen ingick sladd o full gasoltub. Den andra saknade båda:(.
När jag sålde vår förra ingick sladd, gasoltub, uppkörningsramper, isolering till fönster, full tank, matta till markis + lite annat smått o gott.
Kostar så lite att göra köparen nöjd:santa-3-icon:
 
F

F.d. 2878

Guest
FIAT chassi.

[Hej, undrar om någon kan hjälpa till med en liten undran. Vi var i helgen och tittade på en Rapido 09a och såg att inget skydd under bilens motor fanns. Det brukar ju finnas en plastkåpa under bilarna idag av senaste modeller. Det handlar om Fiats chassi.

mvh. Gert.
 

Hymer

HBK Medlem
Inlägg
810
Kommun
Lessebo
HBK-Nr
43
Medlemskap
2024
Sv: Utr. vid köp husbil

Möjligen lite vid sidan av "kringutrustning" men har hört att vissa nya bilar saknar reservdäck vid leveransen - det är utbytt mot en omgång punkasprej, Det är i alla fall en sak som jag aldrig skulle acceptera. En sladd hit eller dit - skit samma (även om det naturligtvis känns trevligt om den finns på plats), men nog fasen vill jag ha ett riktigt reservhjul med i bilen.

Staffan
 
I

Iveco 35

Guest
Sv: Utr. vid köp husbil

På vissa 09or får man tydligen köpa reservhjul som tillval, konstigt? Olle.
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Utr. vid köp husbil

Det är framför allt för att spara på vikt som reservhjulet fattas. Precis som på moderna personbilar. Reservhjul + domkraft väger säkert 40 kilo!
 
Toppen