• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Utomlands

ItchyFeet

HBK Medlem
Inlägg
5
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
37263
Medlemskap
2024
Hej,

Undrar om en helförsäkring gäller i EU länder under hela året även om man inte kört tillbaka till sverige. Vet att det är annorlunda med reseförsäkring.
 

bomaud

HBK Medlem
Inlägg
142
Kommun
Gävle
HBK-Nr
13273
Medlemskap
2024
Vissa bolag har 382 dagar , i rad , som max husbilen får vistas utanför Sverige ( kommer man hem en dag ock åker igen ) vad gäller då ???
Det bolag som vi har husbilsförsäkringen har inte 382 dagars begränsningen. Det finns kanske fler.
Det som är viktigt är att läsa villkoren noga och ta Mail kopia , spela in samtal vid kontakt med försäkrings supporten.
 

ItchyFeet

HBK Medlem
Inlägg
5
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
37263
Medlemskap
2024
Vissa bolag har 382 dagar , i rad , som max husbilen får vistas utanför Sverige ( kommer man hem en dag ock åker igen ) vad gäller då ???
Det bolag som vi har husbilsförsäkringen har inte 382 dagars begränsningen. Det finns kanske fler.
Det som är viktigt är att läsa villkoren noga och ta Mail kopia , spela in samtal vid kontakt med försäkrings supporten.
Hej, får man fråga vilket bolag du använder? Så vitt jag förstår är det skillnad på husbilsförsäkring och reseförsäkring. På den sistnämnda är det vanligt att få 45, 65, 90 (LF) eller 182 (Varsam) dagar om men jag undrar vad dom gäller generally för husbilen alltså inte reseförsäkring.
 

bomaud

HBK Medlem
Inlägg
142
Kommun
Gävle
HBK-Nr
13273
Medlemskap
2024
Hej, får man fråga vilket bolag du använder? Så vitt jag förstår är det skillnad på husbilsförsäkring och reseförsäkring. På den sistnämnda är det vanligt att få 45, 65, 90 (LF) eller 182 (Varsam) dagar om men jag undrar vad dom gäller generally för husbilen alltså inte reseförsäkring.
Jag har Caravan Clubs Superhusbilsförsäkring ( Water Circles ) och är medlem i Caravan Club. Läser man villkoren noggrant så skiljer det på vissa vilkorspunkter om man är medlem i Caravan Club eller inte.
Men min erfarenhet är att alltid ta skriftligt t.ex via Mail alt spela in samtal vid förfrågningar med dem.
 

ItchyFeet

HBK Medlem
Inlägg
5
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
37263
Medlemskap
2024
Jaha, idag har jag tagit försäkring. Täkte dela med mig vilken och varför. Det blev LF Halland. När jag frågade hur länge man kan vara utomlands typ om man tar ledigt ett år så sa dom att det finns inga restriktioner. Varsam sa att det var 182 dagar även på husbilsförsäkringen. LF gave mig liknande pris och de sa dessutom att det är inga krav på vart man kan avställa husbilen. Men man kan inte bo i den om den är avställd. Så det blev bäst för mig.
 

fritidsbonden

HBK Medlem
Inlägg
286
Kommun
Huddinge
HBK-Nr
11285
Medlemskap
2024
Begränsningen att man inte får bo i avställd bil, frågade vilket eller vilka delmoment som inte längre gäller.
 
Toppen