• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Utomhusdusch

TJYVCAMPAREN

HBK Medlem
Inlägg
296
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
2379
Medlemskap
2024
Dusch utomhus

Jag har installerat utomhusdusch på vår husbil.Jag vet att alla HBKare är väldigt noga med att notera vad grannen "gör av" sitt gråvatten. Hur skall jag göra. Duscha i balja och därefter tömma i gråvattentanken eller låta vattnet rinna ut i naturen. Hur gör ni som har installerat liknande duschar?
 

Håkand

HBK Medlem
Inlägg
979
Kommun
Tidaholm
HBK-Nr
3312
Medlemskap
2024
Sv: Dusch utomhus

Det är svårt att avgöra i ett skrivet meddelande om det är ironi eller om du inte riktigt förstått problemet!

För säkerhets skull, det är nog ingen fara att släppa ut gråvatten på lämligt ställe men vi gör inte detta p.g.a. att den som ser dig göra det inte vet vad du släpper ut, det kan ju lika gärna var toatanken som töms och blotta misstanken gör ju att alla husbilsägare beskylls för att vara riktiga mijlösvin. Och det vill du väl inte?

Men ingen duschar ju i toavatten, så duscha på du:)
 
F

F.d. 6270

Guest
Sv: Dusch utomhus

Verkar vettigt att slippa stå i balja, om man bara sköljer av sig utan tvål/schampo kan man ändå kalla det gråvatten då?

Inte höjer man på ögonbrynen om någon häller en balja vatten över huvudet, det måste i så fall vara lika mycket gråvatten det.

Lite utanför ämnet men ändå inte: installerade själv en utomhusdusch i vintras men tänkte inte på att Burstner har strömbrytare i sina blandare för att starta pumpen, fick lägga en separat brytare för att få det att fungera, skall bli skönt att prova den "live" i sommar, kommer göra en noggrann bedömning inför varje duschtillfälle och plats om jag skall vara en "gråvattenmarodör"

;):D;):D;):D;):D;):D
 

Carina Blom

HBK Medlem
Inlägg
110
Kommun
Östhammar
HBK-Nr
2237
Medlemskap
2024
Sv: Dusch utomhus

Vi o många bekanta duschar utanför, en del har som oss ett fönster precis vid kranarna,
o tar ut duschslangen där. Lätt att ha schampoflaskan där också, man ställer sej på någon liten skogsväg någonstans.
På utsidan hänger vi ibland även ett duschdraperi på en upphakbar aluminiumställning som vi använder där det är mycket folk -fungerar toppenbra.

Själva har vi gjort så sedan 1986 o aldrig har vi hört något negativt om det.
Tvärtom tycker många att det är smart.

Ett enkelt o fräscht sätt att få av sej resdammet,
utan att därför röra sej i några ----"gråzoner"

Bästa hälsningar
Claes och Carina
 

jdjiveco

HBK Medlem
Inlägg
301
Kommun
Karlskoga
HBK-Nr
5761
Medlemskap
2024
Hej,
Skrev igår om utomhusdusch. Har själv fundering på att installera ett utkast och undrar om det finns andra som har löst detta ? Hittade en lösning på Campnet under vattensystem för 1160:- Verkade proffsigt. Hur har ni gjort ?

Screen Shot 2012-04-18 at 20.51.28.png
 

Tommy-59

HBK Medlem
Inlägg
1.922
Kommun
Nässjö
HBK-Nr
2475
Medlemskap
2024
Sv: Utomhusdusch

Det du har på bilden är ju en lösning, men jag vet också att många med garage har ett uttag eller en komplett dusch placerad där, en fördel är ju då att du slipper göra extra hål genom väggen.

//Tommy
 

petterssonbj

HBK Medlem
Inlägg
1.116
Kommun
Tibro
HBK-Nr
5111
Medlemskap
2024
Sv: Utomhusdusch

Hej

Då varm och kallvattenrören passerade förbi höger stuvlucka monterade jag på t-rör
direkt på dessa och satte en blandare på tvärväggen som jag monterde duschslangen på

Sen gällde det bara att hitta rätt elkabel, som också gick med lite letande.
Helnöjd med resultatet, görgött att stå ute och svalka sig.

Lycka till // bp
 

atina1

HBK Medlem
Inlägg
1.790
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
20782
Medlemskap
2024
Sv: Utomhusdusch

Jo inhandlade en ca 2m duschslang med avstängning på hantaget, förläng med den befintliga slangen, upp genom takluckan öppna bodelsdörren i vinkel öppna garage dörren i vinkel, vipps så har du 3 väggar samt hela världen framför dej
under förutsättning att du är på rätt plats!!!!!!!
Mvh.
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Utomhusdusch

Jag har en snabbkoppling på kökskranen och en vanlig duschslang med avstängningsreglage på handtaget. Slangen lägger jag ut genom fönstret som finns alldeles ovanför kranen.

Ibland använder jag en längre slang och kan på detta vis tvätta hela bilen med varmvatten (130l tank), tryckvatten och stor värmeberedare!

Jappe
 

atina1

HBK Medlem
Inlägg
1.790
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
20782
Medlemskap
2024
Sv: Utomhusdusch

Rätt Jappe varför göra det svårare än det är, brytare hit & kopplingar dit.
Nä pang på det så är det duschat & klart!
Inte köper jag ny bil bara för att grannen har fått "tuppjuck"!
Mvh.
 

petterssonbj

HBK Medlem
Inlägg
1.116
Kommun
Tibro
HBK-Nr
5111
Medlemskap
2024
Sv: Utomhusdusch

Jappe, Flor 16

Är alldeles övertygad om att era lösningar funkar, varför krångla till det kan man undra,
svårigheten att inte nå blandaren själv som man får överlåta till frugan oftast är att man får sig en kalldusch i mellanåt. :(

Har man inte tryckvatten utan elbrytare till pumpen funkar ju inte avstängning på duschhandtaget får gå mot stängt system vissa stunder som inte är bra i längden för pumpen.

Använder också uteduchen till hundtassarna som jag tror att man hoppar över
då man får hålla på och koppla om grejorna.

Så tycker jag / ;) bp
 
F

F.d. 19469

Guest
Sv: Utomhusdusch

Den upphängbara ställningen du nämner. Finns den att köpa eller är det något ni själva har konstruerat? Har sökt på nätet men inte hittat.
 

Majzzan

HBK Medlem
Inlägg
1.138
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
6691
Medlemskap
2025
Sv: Utomhusdusch

Den upphängbara ställningen du nämner. Finns den att köpa eller är det något ni själva har konstruerat? Har sökt på nätet men inte hittat.

Såg en fiffig anordning på bild häromdagen. Nån som bundit fast en rockring i cykelstället/stegen o hängt på ett vanligt duschdraperi runt om. Ska se om jag hittar bilden igen...

Det var på en blog jag såg bilderna, riktigt smart.
Kolla här: annikaochvera: Uppfinningar
 
Senast ändrad:

TJYVCAMPAREN

HBK Medlem
Inlägg
296
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
2379
Medlemskap
2024
Sv: Utomhusdusch

Såg en fiffig anordning på bild häromdagen. Nån som bundit fast en rockring i cykelstället/stegen o hängt på ett vanligt duschdraperi runt om. Ska se om jag hittar bilden igen...

Det var på en blog jag såg bilderna, riktigt smart.
Kolla här: annikaochvera: Uppfinningar

Det var inte duschdraperiet eller njutningen frågan gällde. Jag undrade var ni gör av det använda duschvattnet (GRÅVATTNET). Det verkar vara aktuellt nu så vi måste vara vaksamma på vad grannen ser och tycker.
 
Toppen