• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Utlåst!!!!!!!!

kjellemona

FD HBK Medlem
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
5065
Medlemskap
2022
Sv: Utlåst!!!!!!!!

Har hänt mig flera gånger att det inte går att komma in igen på min Adria. Jag anser att det är ett konstruktionsfel på låset. När man öppnar med centrallåset så är det en ganska stark fjäder som trycker upp låsknappen ända upp men om du öppnar manuellt så glider dörren upp innan man tryckt in handtaget hela vägen och låsknappen åker inte ända upp. Följden blir att dörren fortfarande är låst från utsidan.
Använd alltid centrallåset eller ta i hårt med handtaget när ni går ut ur en låst bil

Mvh
Matte
Vi har precis samma fel på vår Adria Coral 670 SL-11. Det verkar som sagts tidigare att det är konstruktions fel i låset.

Kjelle :twitcy:

Anne & Klas

HBK Medlem
Kommun
Tyskland
HBK-Nr
7412
Medlemskap
2025

Vi skulle aldrig förvara nyckeln i en magnetbox under bilen. Det är väl det mest kända sättet att gömma nyckeln och varje proffs-tjuv kollar säkert detta först!

Här även läst om husbils-stölder i Portugal/Spanien gjorda med dessa gömda nycklar.

hälsning
jyrki
Jag tror att proffstjuven hellre öppnar med en medhavd huvudnyckel (bräckjärn el. dyl.)än attbörja leta under bilen efter en ev. nyckel.
Klas

Anne & Klas

HBK Medlem
Kommun
Tyskland
HBK-Nr
7412
Medlemskap
2025

Hej
Ja, i synnerhet när man är smart nog att i detalj beskriva det på ett öppet forum, Jisses!

Hejs
Claes 105

Hej
Chansen att tjuvarna läser detta forum och söker upp just min bil anser jag som minimal. Det är bara ett tips för att hjälpa andra. Det finns massor av bra gömställe på en husbil.
Exempel
Skruva bort ett bakljus och fäst en nyckel innaför.
Limma fast en eldosa med sikaflex på taket jämte antennen eller solcellerna och göm nycckeln där. Tror inte att proffstjuven har med sej stegen när han är ute efter något värdefullt.
Klas

Claes 105

HBK Medlem
Kommun
Ulricehamn
HBK-Nr
105
Medlemskap
2025

Hej
Chansen att tjuvarna läser detta forum och söker upp just min bil anser jag som minimal. Det är bara ett tips för att hjälpa andra. Det finns massor av bra gömställe på en husbil.
Exempel
Skruva bort ett bakljus och fäst en nyckel innaför.
Limma fast en eldosa med sikaflex på taket jämte antennen eller solcellerna och göm nycckeln där. Tror inte att proffstjuven har med sej stegen när han är ute efter något värdefullt.
Klas

Å du fortsätter att tipsa buset, smart.

tombyske

HBK Medlem
Kommun
Skellefteå
HBK-Nr
2727
Medlemskap
2024
Utlåst/Olåst!

Är det någon fler som har problem med att kunna låsa bodelsdörren innifrån? Trycket på insidan verkar på nått sätt "gått över sitt led centrum"? När jag vill låsa bodelsdörren utifrån, får jag lirka med handtaget innan nyckeln går att vrida till låsläget? Å när den är låst utifrån är dörren helt omöjlig att regla upp innifrån??
Dörren/låset i en Burstner 810. // tombyske

F

F.d. 29925

Guest

Det enklaste och kanske säkraste är nog att avlägsna plasten på bakändan av nyckeln och stoppa ner den i plånboken. (Plånboken blir obetydligt tjockare);)

Anne & Klas

HBK Medlem
Kommun
Tyskland
HBK-Nr
7412
Medlemskap
2025

Det enklaste och kanske säkraste är nog att avlägsna plasten på bakändan av nyckeln och stoppa ner den i plånboken. (Plånboken blir obetydligt tjockare);)
Hej
Ett bra sätt det också, men är man lite glömsk och slänger in jackan med nyckelknippan och plånboken i bilen. Trycker ner knappen, och så har det hänt. Utelåst

lars o margareta

HBK Medlem
Kommun
Hudiksvall
HBK-Nr
6977
Medlemskap
2024

I plånboken!!! vad hjälper det om man går ut , jag har i alla fall aldrig den i byxficka , och sommartid när man har schorts ,??? nej nyckel om halsen med kort grov kedja kan ja nog behöva

lars o margareta

HBK Medlem
Kommun
Hudiksvall
HBK-Nr
6977
Medlemskap
2024

kontaktade firman idag , ny låscylinder beställd,,bara o vänta . slog mig idag Om man trycker ned låsningen fr insidan ((när dörren är öppen) , blir den då låst när man stänger, så var det förr på gamla bilar ,eller måste man låsa med nyckel???har alltid använt nyckeln så jag har inte kollat det,,

Senast ändrad:
F

F.d. 25023

Guest

Jag tror att proffstjuven hellre öppnar med en medhavd huvudnyckel (bräckjärn el. dyl.)än attbörja leta under bilen efter en ev. nyckel.
Klas

Beror på tjuven, den som vill ha hela bilen med innehåll kollar nu snabbt underredet. G

Alla vet denna möjlighet och de färdiga boxarna säljs med "gömmandet" under bilen som argument, så fortfarande gör inte jag det!

Dina andra förslag var geniala....:)

jyrki

A

Amatören

Guest

Beror på tjuven, den som vill ha hela bilen med innehåll kollar nu snabbt underredet. G

Alla vet denna möjlighet och de färdiga boxarna säljs med "gömmandet" under bilen som argument, så fortfarande gör inte jag det!

Dina andra förslag var geniala....:)

jyrki

Jo men Froggie skrev klart och tydligt dörrnyckel, alltså nyckel till bodelsdörren och sen att han har startnyckeln i ett låst säkerhesskåp så dom får inte med sig hela bilen ändå. Om dom nu inte tjuvkopplar men det kan dom ju i så fall göra på vilken annan bil som helst.

lars o margareta

HBK Medlem
Kommun
Hudiksvall
HBK-Nr
6977
Medlemskap
2024

OBS!! enl husbilsfirman GÅR DÖRREN i lås om man trycker ner låsknappen o stänger dörren ,VANSINNIG konstruktion som gjort för att låsa sig ute,,,hälsningar Lasse,

nilhen

HBK Medlem
Kommun
Billeberga
HBK-Nr
3266
Medlemskap
2025

Ni som har problem med att Adrias bodelsdörr låser sig när ni går ut. Har någon löst problemet? Hjälper det att byta till ett nytt lås? eller blir det samma problem? Har någon löst det på annat sätt?
Jag har reklamerat detta men det verkar inte finnas någon bra lösning.
//Nilhen

birgitta.f

HBK Medlem
Kommun
Leksand
HBK-Nr
381
Medlemskap
2025

Vi fick nytt lås av Upplands bilforum, lämnade bilen på närmaste Adriaverkstad (Kurts husvagnar i Ludvika) och Upplands bilforum betalade. Inga problem med låset nu.

ÄLG1

FD HBK Medlem
Kommun
Norge
HBK-Nr
10119
Medlemskap
2021

OBS!! enl husbilsfirman GÅR DÖRREN i lås om man trycker ner låsknappen o stänger dörren ,VANSINNIG konstruktion som gjort för att låsa sig ute,,,hälsningar Lasse,

Så är det på vår Sunlight/Carrado med.Vi HAR låst oss ute.
Vår Ford gikk icke att öppna.Falck ock Ford måtte ge upp,med
det resultat att vi va` tvungna borra ur låset i bodelsdørren.

Ottar

Senast ändrad:

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2025

Jo men Froggie skrev klart och tydligt dörrnyckel, alltså nyckel till bodelsdörren och sen att han har startnyckeln i ett låst säkerhesskåp så dom får inte med sig hela bilen ändå. Om dom nu inte tjuvkopplar men det kan dom ju i så fall göra på vilken annan bil som helst.

Bilarna har ju startspärr så det krävs ju ett ingrepp i styrboxen .
Nyckeln har ju en sändare/transponder och runt ständningslåset finns mottagaren.

Sörren

HBK Medlem
Kommun
Sundbyberg
HBK-Nr
6735
Medlemskap
2024

Proffsen andvänder en typ kraftig ståltråd böjd som ett U.
Stoppar ner den vid sidorutan och trycker upp låsknappen, dörren är öppen på 15 sek.
Tjuvarna går inte omkring med en borrmaskin!

Så var det i alla fall när jag var ung och kände tjuvkompisar
:wideeyed:
images

Senast ändrad:
L

Lennart Olovsson

Guest

Jag har också blivit utlåst!

Jag har en KABE, tror det gäller alla märken!
Husbilstillverkarna köper dörrar och annat från samma leverantörer.

Kompis och jag gick ut och pinkade i Grisslehamn i höstas, 3 på natten!

När vi skulle tillbaka gick det inte att öppna bodörren!

Där stod vi i bara kallingar. Vad göra, lifta 15 mil utan kläder?

Jag kände på passagerardörren, den gick upp!

Tack vare nubbarna hade jag glömt låsa där framme, vilken tur!!!!

Jag tror han öppnade dörren lite för klent när vi gick ut, kärvt!

Öppna distinkt så funkar det bättre!

Det har jag gjort och inga problem sedan dess!

Lennarts tankar

:p

Toppen