• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Utlåst!!!!!!!!

lars o margareta

HBK Medlem
Kommun
Hudiksvall
HBK-Nr
6977
Medlemskap
2024
Påsken började bra ,blev utlåst på långfredags kväll, gick ur husbilens bodelsdörr o stängde låste ej nycklarna kvar inne , skulle åter in LÅST.tur att jag stod hos bekanta ,vad gör man , ringde assistans för hjälp att öppna ,dom kom men lyckade inte få upp någon av dörrarna, fick ta borrmaskin o borra bort låskokven ,,enl assistansbärgaren gäller ej försäkringen för inlåsta nycklar , får se på Tisdag när man kan kontakta handläggare på fiatassistans, ,tur att man var där man var kunnat hänt var som helst,på en öde parkering tex,, Hälsningar Lasse

Rolles

HBK Medlem
Kommun
Borlänge
HBK-Nr
4679
Medlemskap
2025
Sv: Utlåst!!!!!!!!

Tråkigt värre,jag har läst om detta o tar alltid numera ur nyckeln när vi lämnar bilen
så är man på den säkra sidan,man vet ju aldrig !!!!
Men det måste ju va nåt fel nånstans när det blir så,vi har aldrig upplevt det !!!
Tack o lov för det,tur ni var hos bekanta o inte i skogen nånstans :spinny::mcride:

V-backen

FD HBK Medlem
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
2987
Medlemskap
2021

Usch, det låter verkligen otrevligt. Funderar på hur detta kunde inträffa, kan det vara så att dörrarna var låsta med fjärrkontrollen? Det måste självklart vara möjligt att gå ut genom bodelsdörren ändå. Men, att den sedan går i lås igen när den stängs var märkligt.

Anne & Klas

HBK Medlem
Kommun
Tyskland
HBK-Nr
7412
Medlemskap
2025

Hej
För att inte råka ut för samma problem har jag gömt en extra dörrnyckel under min bil. Den ligger i en liten svart plastlåda som sitter fast med magneter på en av de bakre rambalkarna.
2 – JUMBO Magnetic Key Box Don't be without a SPARE Key | eBay
Vet inte om de finns att köpa i Sverige, men jag är helnöjd med dem.
Klas

F

F.d. 5095

Guest

Hittade denna artikel på IKEA som kanske kan vara ett alternativ om man vill gömma en nyckel under bilen på nån balk

GRUNDTAL Burk - IKEA

Mvh
Lasse

F

F.d. 8863

Guest

Men hur vet man att magneten orkar hålla den när man kör på en grusvägs "tvättbräde"?

Har någon testat?

Anne & Klas

HBK Medlem
Kommun
Tyskland
HBK-Nr
7412
Medlemskap
2025

Men hur vet man att magneten orkar hålla den när man kör på en grusvägs "tvättbräde"?

Har någon testat?

Jag har haft den "Amerikanska" modellen mer än 5 år och den häger fast.
En extra startnyckel förvarar jag i säkerhetsskåpet under förarstolen.

Senast ändrad:

Relax

HBK Medlem
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
6539
Medlemskap
2025

Hej
För att inte råka ut för samma problem har jag gömt en extra dörrnyckel under min bil. Den ligger i en liten svart plastlåda som sitter fast med magneter på en av de bakre rambalkarna.
2 – JUMBO Magnetic Key Box Don't be without a SPARE Key | eBay
Vet inte om de finns att köpa i Sverige, men jag är helnöjd med dem.
Klas
Gäller verkligen försäkringen om man förvarar en nyckel utvändigt på bilen som i princip vem som helst kan komma åt?
Så är det i varje fall inte för andra typer av bostäder ... !

F

F.d. 55256

Guest

Kanske inte så smart att diskutera detta på ett öppet forum. De som inte redan vet om detta kan ju inte vi behöva lära dom.
Ove.G

Anne & Klas

HBK Medlem
Kommun
Tyskland
HBK-Nr
7412
Medlemskap
2025

Gäller verkligen försäkringen om man förvarar en nyckel utvändigt på bilen som i princip vem som helst kan komma åt?
Så är det i varje fall inte för andra typer av bostäder ... !
Jag kan inte hitta något i min försäkring som säjer att den inte skulle gälla om jag har gömt en nyckel under bilen. Chansen att någon utomstående finner nycklen är minimal. Det finns så många gömställen under en bil. Ett annat alternativ är att binda fast en reservnyckel med rostfri tråd på ett bra skyddat ställe.

Happymeel

HBK Medlem
Kommun
Ekerö
HBK-Nr
9819
Medlemskap
2025

Har hänt mig flera gånger att det inte går att komma in igen på min Adria. Jag anser att det är ett konstruktionsfel på låset. När man öppnar med centrallåset så är det en ganska stark fjäder som trycker upp låsknappen ända upp men om du öppnar manuellt så glider dörren upp innan man tryckt in handtaget hela vägen och låsknappen åker inte ända upp. Följden blir att dörren fortfarande är låst från utsidan.
Använd alltid centrallåset eller ta i hårt med handtaget när ni går ut ur en låst bil

Mvh
Matte

lars o margareta

HBK Medlem
Kommun
Hudiksvall
HBK-Nr
6977
Medlemskap
2024

TACK alla som har svarat,, har inte centrallås på bodelen, ock bildelen var låst med fjärrkontrollen , hängde nycklarna på klädkroken som alltid när vi står still,vi har stängt dörren tusentals gånger utan att något hänt så det vara något som hänt i låset,någon fjder eller så , har ett lås med en bit som man sjuter ner när man låser fr insidan , troligtvis är det den som spökar , Tack för all info som jag fått, hör av mig när jag vet mer, hälsningar Lasse PS våran bil är en Solifer 2011

birgitta.f

HBK Medlem
Kommun
Leksand
HBK-Nr
381
Medlemskap
2025

Vi har en Adria Coral -11 och vårt lås var också opålitligt, låste sig om man inte tryckt in handtaget hårt när man gick ut. Vi fick ett nytt på garantin, var tydligen ett känt fel. Vet inte om Solifer har samma dörr men vi har också en liten grej att peta ner när man låser. Det kanske är samma typ, vet andra märken med samma lås.

nilhen

HBK Medlem
Kommun
Billeberga
HBK-Nr
3266
Medlemskap
2025

Vi har en Adria Coral -11 och vårt lås var också opålitligt, låste sig om man inte tryckt in handtaget hårt när man gick ut. Vi fick ett nytt på garantin, var tydligen ett känt fel. Vet inte om Solifer har samma dörr men vi har också en liten grej att peta ner när man låser. Det kanske är samma typ, vet andra märken med samma lås.

Vi har en Adria Matrix -11 med samma låsproblem, dessutom tycker jag att låset till bodelsdörren är för trögt att öppna. Man får ta i ordentligt och ibland undrar jag om dörren gått i baklås och inte går att öppna.
//Nilhen

birgitta.f

HBK Medlem
Kommun
Leksand
HBK-Nr
381
Medlemskap
2025

Vi har en Adria Matrix -11 med samma låsproblem, dessutom tycker jag att låset till bodelsdörren är för trögt att öppna. Man får ta i ordentligt och ibland undrar jag om dörren gått i baklås och inte går att öppna.
//Nilhen
Känner igen det där, snart går den i baklås och nycklarna är då i bästa fall i fickan när man står där på utsidan av bilen.....
Kolla med din husbilsförsäljare. Upplands bilforum lät oss få ett nytt lås hos närmaste Adriaverkstad, vi behövde inte åka till deras egen ens.

D

Deleted member 11118

Guest

Har en Adria Matrix 2012, låset är lite trögt när man skall öppna bodelsdörren, man tror det är låst. Kanske får jag också problem, vem vet?

Lars Jönsson

hans p

HBK Medlem
Kommun
Halmstad
HBK-Nr
782
Medlemskap
2024

Jag tror inte försäkringen gäller om du lämnar bilen med nycklarna i heller Jag vet lastbilschaufförer som fått 2000:- i böter när de stannat för att tanka och låtit nycklen va i

F

F.d. 25023

Guest

Vi skulle aldrig förvara nyckeln i en magnetbox under bilen. Det är väl det mest kända sättet att gömma nyckeln och varje proffs-tjuv kollar säkert detta först!

Här även läst om husbils-stölder i Portugal/Spanien gjorda med dessa gömda nycklar.

hälsning
jyrki

Claes 105

HBK Medlem
Kommun
Ulricehamn
HBK-Nr
105
Medlemskap
2025

Vi skulle aldrig förvara nyckeln i en magnetbox under bilen. Det är väl det mest kända sättet att gömma nyckeln och varje proffs-tjuv kollar säkert detta först!

Här även läst om husbils-stölder i Portugal/Spanien gjorda med dessa gömda nycklar.

hälsning
jyrki

Hej
Ja, i synnerhet när man är smart nog att i detalj beskriva det på ett öppet forum, Jisses!

Hejs
Claes 105

Toppen