• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

ursprungskontroll

F

F.d. 52953

Guest
Jag har talat med v.v om varför man inte kan kolla bilen innan man har köpt den. Idiotiskt.De går ju efter de tyska papperen i alla fall Det finns ju inga andra. Det är så dax om man har köpt en bil som inte klarar kontrollen. De vet inte varför.Den jag tala med sa att om tillräckligt många klagar så måste de nog ändra sig. Sätt igång och klaga.
Hälsningar Lennart
 

Håkan J

HBK Medlem
Inlägg
4.272
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
92
Medlemskap
2024
Sv: ursprungskontroll

Visst är det konstigt.
Och om du köpt en bil som det visar sig är problem med så finns inte "god tro" längre utan du riskerar ett straff för din import.

Vad händer om dina papper försvinner när du skickar dom rek. med snigelposten???
Då har man nog fått problem.
 

Carthagofrik

FD HBK Medlem
Inlägg
1.916
Kommun
Södertälje
HBK-Nr
1399
Medlemskap
2022
Sv: ursprungskontroll

Håller helt med och då ska vi inte tala om Gasolbesikt på en nästan ny bil det handlar nog mera om att få in pengar eller hur.
 
F

F.d. 7998

Guest
Sv: ursprungskontroll

Visst är det konstigt.
Och om du köpt en bil som det visar sig är problem med så finns inte "god tro" längre utan du riskerar ett straff för din import.

Vad händer om dina papper försvinner när du skickar dom rek. med snigelposten???
Då har man nog fått problem.

Vi importerte en adria i fjor, og var redd for nettopp at de originale papirene skulle bli borte i postgang selv om man sendte rekommandert.

For sikkerhetsskyld fikk vi derfor en lokal advokat til å foreta bestyrkede kopier av alle papirer før de ble innsendt.

Det gikk jo heldigvis bra, men alt kan jo hende, så vi følte det best å være på den sikre side.
:wub:
 
I

Iveco 35

Guest
Sv: ursprungskontroll

Gasolbesiktning...typ täthetskoll i gasolskåp, vad är det för besiktning för flera hundra kr. undras. Olle.
 

Carthagofrik

FD HBK Medlem
Inlägg
1.916
Kommun
Södertälje
HBK-Nr
1399
Medlemskap
2022
Sv: ursprungskontroll

MC-Louis ja om det bara va hundralappar en Gasolbesikt på en -07a kostar 6250kr och då pratar vi om nya bilen alltså inget hembygge skandal tycker jag
 

Bengt62

HBK Medlem
Inlägg
112
Kommun
Huddinge
HBK-Nr
1395
Medlemskap
2024
Sv: ursprungskontroll

Jag har talat med v.v om varför man inte kan kolla bilen innan man har köpt den. Idiotiskt.De går ju efter de tyska papperen i alla fall Det finns ju inga andra. Det är så dax om man har köpt en bil som inte klarar kontrollen. De vet inte varför.Den jag tala med sa att om tillräckligt många klagar så måste de nog ändra sig. Sätt igång och klaga.
Hälsningar Lennart

Då var den du talade med på VV felinformerad. Förutom bilens egna papper så använder VV ett flertal dataregister i vilket man kan kontrollera bilens reg. nr och chassinummer.
Det är därför VV har tagit över ursprungskontrollen från Bilprovningen för att de som myndighet kan använda samma register som polisen för att se om fordonet är anmält stulet i landet det importeras ifrån.
 
F

F.d. 52953

Guest
Sv: ursprungskontroll

Hej. vad kan de ha för papper om inte de Tyska papperen på bilen. De kan man få kopierade av handlaren i Tyskland. Det finns inga andra papper.Så länge inte bilen är regad i Sverige finns det inga andra
Hälsningar Lennart
 

Bengt62

HBK Medlem
Inlägg
112
Kommun
Huddinge
HBK-Nr
1395
Medlemskap
2024
Sv: ursprungskontroll

Som jag skrev tidigare så behöver man inte papper, det finns dataregister med information om bilar. Där söker man på chassinummer eller registreringsnummer.

Vägverket i Sverige tillsammans med sina motsvarigheter i övriga EU-länder har byggt upp ett register EUCARIS med information från varje lands bilregister.
Eucaris - Use

På samma sätt har polisen byggt upp register där man hanterar stöldanmälda fordon.

Vid den nya ursprungskontrollen som nu har införts så använder Vägverket dessa register för att söka. Tidiigare när Bilprovningen skötte detta så hade de "bara" papperen som följde med bilen från t. ex Tyskland att gå på.

Detta är ett led i att minska handeln med stulna fordon.

Bengt J
 
Toppen