• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Ursprungskontroll

F

F.d. 10362

Guest
Fr.o.m. nästa år gör vv ursprungskontroll på importerade bilar. Så här lyder texten:

Kontroll av ursprunget för alla fordon som ska registreras – snart nya regler


Den 4 februari 2008 förändras reglerna för hur fordon registreras i vägtrafikregistret. Alla fordon som ska registreras ska genomgå en ursprungskontroll hos Vägverket, något som idag görs av Bilprovningen till största delen.

De förändrade reglerna gäller dock inte
  • nya fordon som tas in av registrerad importör (inklusive generalagenter)
  • fordon som byggs av yrkesmässig tillverkare i Sverige.
De nya reglerna innebär att du måste ansöka om ursprungskontroll, skicka in dina handlingar och få ett godkänt beslut av Vägverket innan du kan registreringsbesikta fordonet hos Bilprovningen. Ansökan görs enklast via en ny webbtjänst som lanseras 4 februari, men det går även att fylla i en blankett.
För ärenden som påbörjas före 4 februari 2008 gäller nuvarande regler. De instanser som gör ursprungskontroll idag kommer att göra det också för dessa övergångsärenden, utan förändrat regelverk.

Därefter följer en förklarande text från vv.

På vilket sätt kan jag ansöka om ursprungskontroll?
........................... I samband med ansökan måste du skicka in registreringsdokument i original och kvitto på köpet. Dessa dokument bör skickas i rekommenderat brev till Vägverket...................................

Kommer jag att behöva visa kvitto?
Ja, du kommer att behöva visa kvitto, köpehandling eller motsvarande handling. ....................................
På vilket sätt gynnar detta mig som konsument?
Det har hänt att personer köpt en bil i god tro av bilhandlare vilken senare har visat sig vara stulen. Du kan då bli av med bilen. De nya reglerna minskar risken för att stulna fordon registreras i Sverige.

Fråga sänd till vv.

Hej
Är inte detta motsägelsefullt. Om jag måste visa kvitto på ex. bilen jag köpt och den sedan visar sig stulen blir jag ju av med bilen iallafall. Bottet har ju redan skett om det visar sig att bilen är stulen.

Nog vore det avsevärt bättre om kontrollen sker innan betalning, dvs på en köpehandling som villkoras av ursprungskontrollen.

mvh/Björn

Svar från vv:

Hej!Om möjligheten ges i er överenskommelse när du köper fordonet så ska det ju inte vara omöjligt att genomföra betalningen av fordonet först efter den genomgått en godkänd urpsrungskontroll. Om du vill svara på detta meddelande via e-post trycker du på "svara"-knappen. Det är viktigt att du inte ändrar i ämnesfältet för att ditt svar ska hamna rätt.Med vänlig hälsningMagnus CallinVägverketwww.vv.se0771-119 119 Jag har sänt följande som replik på vv´s svar:Hej

Tack för snabbt svar.

Jo det är riktigt men då kan jag ju inte skicka in kvittot som Ni skriver.

Kommer jag att behöva visa kvitto?
Ja, du kommer att behöva visa kvitto, köpehandling eller motsvarande handling. Men det är inte kostnaden för bilen som är av intresse för Vägverket utan hur man har fått tillgång till den.

De skrivningen ovan, säger mig att kvitto måste visas + köpehandling eller motsvarande handling.

På ytterligare ett ställe längre ned står:
I samband med ansökan måste du skicka in registreringsdokument i original och kvitto på köpet.

Jag kommer inte att få registreringsdokumenten i original utan att betala, i vart fall inte i Tyskland.

Kontrollen måste kunna ske på annat sätt.

mvh/Björn
 
Senast redigerad av en moderator:
J

Jarn

Guest
Sv: Ursprungskontroll

Suck ! Man trodde att det skulle bli lättare att handla över gränserna som EU medlem.
Nu tycks man gå ett steg tillbaka igen och försvåra och troligen också fördyra köpen.

När det gäller att kontrollera om fordonet är stulet, då görs detta av det tyska bilregistret i samband med köp av exportskyltar. Om man nu köpt den begagnad i Tyskland.
Så har man fått dem, då kan man normalt känna sig trygg.

// Roland
 

T.Rantzow

HBK Valberedning
Inlägg
497
Kommun
Castro Marim
HBK-Nr
305
Medlemskap
2024
Sv: Ursprungskontroll

Hej

Detta med ursprungskontroll av importfordon verkar vara ett ovanligt märkligt myndighetsbeslut. Obegripligt att man kan påstå att dessa import regler gynnar konsumenten. Förklaringen som ges är befängd ”Det är en trygghet för dig som konsument att få reda på om det inköpta fordonet är stulet eller inte”
Skulle det visa sig att fordonet är stulet blir man i första skedet misstänkt för häleri, ärendet överlämnas till en allmän åklagare som undersöker om man har försummat undersökningsplikten vid förvärvandet. Klarar man inte detta mot åklagaren så går ärendet vidare till Tingsrätt för prövning. Den gamla regeln ”God tro" är inget försvar och gäller inte längre.
En duktig åklagare gör allt som står i hans makt för att bevisa till Tingsrätten din skuld om försumbarhet vid upphandlingen, normal praxis för häleri är fängelsestraff.
I regel går dessa ärenden ända upp till Hovrätten med stora kostnader för den anklagade. Vinner man över åklagaren så betalar staten ( VI ALLTSÅ ) den anklagades advokatkostnader och därefter övergår äganderätten av husbilen till den frikände. En prövning tar minst 1 år. Chansen att vinna över åklagaren är mycket liten.


Mest drabbade blir ändå husbilsimportören då man inte kan för-boka en registreringsbesiktning utan man måste först ha ett godkänt ursprungsintyg från vägverket, därefter kan en tid bokas hos Bilprovningen. Problemet är att det endast finns två besiktningsstationer för husbilar i södra Sverige ( Kristianstad och Göteborg) och väntetiden är därmed mycket lång. Dessutom har de svenska myndigheterna bestämt sig för att endast två husbilar per station och arbetsdag får rapporteras in till vägverket.

Jag tror det föreligger in lobby verksamhet från bilbranschen om dessa påhitt om ursprungskontroller för privatimportörer. Man tror knappt det är det är sant men bilhandlare har fått igenom ett undantag, de slipper helt och hållet de nya reglerna.

- Snacka om tröttsamt.


PS. Att skicka original registreringshandlingar med posten fram och tillbaks på en dyr husbil känns inget vidare betryggande, kommer de bort är det kört. Snacka om att sen stå med skägget i brevlådan.


Torbjörn Rantzow
 

EssoJ

HBK Medlem
Inlägg
781
Kommun
Laholm
HBK-Nr
69
Medlemskap
2024
Sv: Ursprungskontroll

Det här borde vara ett fall för EU-domstolen: Hinder av handel med varor och tjänster. Tyvärr är det väl så att någon först måste drabbas av det för att det skall gå att överklaga.

EssoJ
 
F

F.d. 2069

Guest
Sv: Ursprungskontroll

Det här borde vara ett fall för EU-domstolen: Hinder av handel med varor och tjänster. Tyvärr är det väl så att någon först måste drabbas av det för att det skall gå att överklaga.

EssoJ

Jag har skrivit om detta till kommerskolegium idag, angånde de alltför långa handläggningstiderna som idag uppgår till 14 dagar.
 
Toppen