• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Urladdat batteri

F

F.d. 50334

Guest
Chassiefabrikat: Citroën
Chassiemodell: Elnagh 660 Magnum
Chassietyp: Standard
Motortyp: Bensin
Årsmodell Chassie: 1989 o Tidigare
Husbilsfabrikat: Elnagh
Husbilsmodell: Magnum 660
Husbilstyp: Integrerad
Årsmodell Husbil: 1989 o Tidigare
Ämnesområde: Elsystem
Bilen har stått stilla i ca 3 veckor och när jag försökte starta den var den stendöd, håller på att laddar batteriet nu. Har hänt en gång tidigare. Mendå trodde jag att jag glömt något strömförande på.
Så var det inte denna gången.
Jag har monterat solceller på bilen i vinter , kan de vara boven i dramat ?
Med vänlig hälsning, Ulf
 

Wizard

HBK Medlem
Inlägg
4.950
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2024
Har du en regulator till solpanelen så har den normalt en diod som hindrar att batteriet dras ur, annars drar solpanelen ström när den inte laddar.
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.628
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Hur har du kopplat solcellen. Direkt på bodelsbatteriet ?

Om allt är ok. så skall ju inte startbatteriet och bodelsbatteriet/solcellen vara sammankopplat när bilen inte är igång och generatorn inte laddar.
I så fall måste det vara något i själva bildelen som drar ur startbatteriet.
I första generationens Ducato så finns det egentligen inget mer än en halvnyare bilstereo som drar ström från startbatteriet när bilen är avstängd och kan dra ur det.
Enklast som vanligt, om det finns möjlighet är att mäta strömförbrukningen från batteriet när bilen är avstängd.
Tre veckor och en bilstereo som drar "mycket" backuppström kan nog suga ur ett startbatteri så mycket att det inte går att starta bilen.

Om du fixar till en egen extrakabel med brytare som kopplar samman startbatteriet och bodelsbatteriet/solcellen (endast när bilen är avstängd och skall stå länge) så laddar ju då solcellen både startbatteriet och bodelsbatteriet.

M.v.h. JANKRO.
 

tony o nette

HBK Medlem
Inlägg
1.482
Kommun
Gävle
HBK-Nr
17682
Medlemskap
2024
JANKRO skrev:
Om du fixar till en egen extrakabel med brytare som kopplar samman startbatteriet och bodelsbatteriet/solcellen (endast när bilen är avstängd och skall stå länge) så laddar ju då solcellen både startbatteriet och bodelsbatteriet.

M.v.h. JANKRO.

Sätt gärna en säkring på denna kabel i närheten av startbatteriet
utifall att du glömmer att slå av brytaren när du startar bilen.
Jag vet dock ej hur stor/liten den bör vara men det beror kanske
på hur stor ström det kommer att gå från solcellens regulator
till dom båda batterierna.
Eller behövs inte det Jankro?

Själv kopplade jag batterifrånskiljare på chevan men hade en säkring kopplad direkt från +polen till +kabeln (parallellt med skiljaren).
Jag glömde att slå på avskiljaren några gånger och då fungerade tändningsläget som det skulle men när startmotorn skulle dra så
sa det klick och ingen ström flöt i den kretsen.
Man lärde sig efter ett par gånger. hihi
Denna koppling var ju mest för att inte få bilen stulen allt för lätt
men om något plötsligt skulle börja dra en massa ström
så gick ju säkringen. Detta har räddat många gamla bilar får brand
i kablaget.
//Tony
 
F

F.d. 50334

Guest
Tack för svar,
Hur kan en bilradio dra ström när den inte är igång ? Jag har batterifrånskiljare men har inte använt den dessa tre veckor . Sedan får jag nog göra som ni skriver, sätta dit en extrakabel .
Med vänlig hälsning, Ulf
 

tony o nette

HBK Medlem
Inlägg
1.482
Kommun
Gävle
HBK-Nr
17682
Medlemskap
2024
Det finns ett minne i dom flesta bilradio apparater som kräver ström.
Det kan hända att radion går sönder i denna funktion
så att dom drar mer ström.
Larm drar också ström men kan också börja dra extra mycket
om dess olika funktioner går sönder.
Generatorn lika så.
//Tony
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.628
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
tony o nette skrev:
Sätt gärna en säkring på denna kabel i närheten av startbatteriet
Eller behövs inte det Jankro?

//Tony
-------------------------------------------------------------------------------------------
Jo absolut. Steget starkare säkring än vad solcellen kan prestera är nog lagom.
Dessutom, en nydragen lite längre kabel mellan två batterier kan man gärna montera två hängsäkringar på, en i var ände. skulle kabeln nötas och få kontakt med jorden som för det mesta är gemensam för alla bat. i husbilarna så bör/måste en säkring kunna gå sönder i båda kabeländar vid båda bat. för att förhindra kabelbrand.

Och också, skulle start batteriet paja och ett startförsök då försöka leverera startmotorström från bobatteriet genom en ex. 4 kvadrats solcellsladdkabel så blir det också varmt :p:, så då är det också bättre att en säkring går sönder.

M.v.h. JANKRO.
 
Toppen