• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Urinseparerande toalett

BobVan

HBK Medlem
Inlägg
14
Kommun
Staffanstorp
HBK-Nr
38442
Medlemskap
2024
Hej
Funderar på att skaffa en urinseparerande toalett. Här är 2 alternativ:
FRITIDSTOALETT SEPARETT TINY MED URINTANK 2023
eller
Här är en video om hur det fungerar med en urintank:

Man kan således välja att samla urinen i en behållare eller leda den direkt till gråvattentanken.
Min gråvattentank sitter under bilen.
Undrar vad ni har för konstruktiva tankar om de olika alternativen, eller har egen erfarenhet i frågan.

Det finns dessutom lösningen att ha 2:an som en kompost. Har du erfarenhet av denna lösningen så dela gärna dina erfarenheter även av denna.
Men frågan gäller fr.a. om vart urinen ska ta vägen, separat urintank eller till gråvattentanken.
 

Thomas Werner

HBK Medlem
Inlägg
236
Kommun
Västerås
HBK-Nr
30264
Medlemskap
2024
Här finns bra info om funktionen av Trelino....skönt att slippa bära omkring på spolvatten samt slippa leta svartvattentömning!
Men vart gör man av ”komposten” när man är ute och åker? Och urinbehållaren ska väl tömmas på samma ställe som kassetterna? Förstår inte riktigt poängen om det inte är så att man struntar i reglerna och dumpar på icke avsedda platser…

Med tanke på det stränga regelverk kommunerna har att efterleva numera avseende källsortering så kan vi nog räkna med att det även införs sådan på de flesta campingar och ställplatser.

Edit: kan tillägga att vi har urinseparerande utedass i sommarstugan och inte är det luktfritt när temperaturen går över 22-23 grader några dagar. Och ”komposten” behöver bra många dagar innan det ser ut som kompost och inte bajs. När jag tömmer den så gräver jag en djup grop först…
 
Toppen