• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Urinseparerande toalett

BobVan

HBK Medlem
Inlägg
14
Kommun
Staffanstorp
HBK-Nr
38442
Medlemskap
2024
Hej
Funderar på att skaffa en urinseparerande toalett. Här är 2 alternativ:
FRITIDSTOALETT SEPARETT TINY MED URINTANK 2023
eller
Här är en video om hur det fungerar med en urintank:

Man kan således välja att samla urinen i en behållare eller leda den direkt till gråvattentanken.
Min gråvattentank sitter under bilen.
Undrar vad ni har för konstruktiva tankar om de olika alternativen, eller har egen erfarenhet i frågan.

Det finns dessutom lösningen att ha 2:an som en kompost. Har du erfarenhet av denna lösningen så dela gärna dina erfarenheter även av denna.
Men frågan gäller fr.a. om vart urinen ska ta vägen, separat urintank eller till gråvattentanken.
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.874
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Att bygga om till en riktig komposttoalett(utan plastpåsar) har ju fördelen att du behöver tömma väldigt sällan, kanske efter 14 dagar till 1 månad, och då är det en påbörjad kompost som om den inte innehåller urin och papper inte är särskilt störande att ta hand om, utan kan läggas i en vanlig kompost.
14-30 dagars urin blir kanske upp emot 100L urin för ett par personer, det känns inte riktigt hanterbart, även färskvatten lär vara slut efter 14 dagar, så jag ser inte att man kan förlänga tiden mellan tömning/fyllning enkelt med en kompost-toa.
Mindre lukt har nämnts som en fördel, har man störning av lukt kan det bero på en dålig packning m.m. det ska normalt inte lukta inne på toan, det går isåfall att åtgärda.
 

Kaehne4363

HBK Medlem
Inlägg
1.781
Kommun
Danmark
HBK-Nr
11694
Medlemskap
2024
I Danmark SKAL Gråvand og Sortvand tømmes samme dertil indrettede sted. Det skal leddes til rensningsanlæg og må derfor IKKE tømmes i en regnvandsbrønd. Især hvis man bruger kemikalier i tankene er det vigtigt.

Så egentlig er det uden betydning hvilken tank urin kommer i, sort eller grå.

Jeg er dog mere betænkelig ved den lugt der kan komme i husbilen, hvis urin ledes til gråvandstank. Det er ikke altid at vandlås ved håndvask, køkkenvask og brusekabine holdet tæt, når vi kører, og så kan det vist på varme dage blive ganske ubehageligt.

Udsugning kan dog gøre meget. Jeg har for eksempel SOG monteret på min sorte tank og med et kulfilter virker det ganske fortrinligt.. Man kunne jo montere et lignende system på gråvandstanken før man kummer urin i den.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.741
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
14-30 dagars urin blir kanske upp emot 100L urin för ett par personer, det känns inte riktigt hanterbart, även färskvatten lär vara slut efter 14 dagar, så jag ser inte att man kan förlänga tiden mellan tömning/fyllning enkelt med en kompost-toa.
Mindre lukt har nämnts som en fördel, har man störning av lukt kan det bero på en dålig packning m.m. det ska normalt inte lukta inne på toan, det går isåfall att åtgärda.
Tanken är ju att man tömmer urin oftare, det är ju lättare att hantera än komposten. Kan ju i princip tömmas i vanliga toaletter utan problem. Sedan är det väl så att de som bygger om till sådant här, kanske bedriver husbilslivet lite annorlunda än merparten, och gör t.ex. inte av med enorma mängder vatten för att duscha två gånger varje dag, utan tar istället ett dopp i närmsta sjö, använder toa när man ändå tankar eller fikar, det finns ju många olika sätt att använda en van eller husbil. Utan att ha prövat skulle jag tro att vi skulle klara 1-2 veckor utan fyllning-tömning sommartid utan att byta till komposttoa, men då har vi ju toatank på 70L! ;)
 

BobVan

HBK Medlem
Inlägg
14
Kommun
Staffanstorp
HBK-Nr
38442
Medlemskap
2024
Men ursäkta ... no offence...påsar som spricker och hamnar på renhållningspersonal.
Kan vi inte vara lite mer konstruktiva i våra inlägg.
Alla behöver, djur som människor, göra sin toalett. Det stinker, ja så är det men det är så vi fungerar och så det fungerar ute i naturen.
Vi ska inte jämföra med toaletten hemma i huset, eller alla rastplatser där folk gör det i buskarna.
Vi söker en acceptabel nivå däremellan, för i vart fall merparten av oss.

Idag så har vi en egen plastpåse för toalettpappret efter användning. Vi släpper inte ner det i kassetten. Kan inte påstå att det luktar speciellt mycket i torrt tillstånd.

Det stämmer att urin i gråvatten kan räknas som svartvatten. MEN när du tömmer gråvattnet på avsedd plats, vilket vi väl alla gör, så går det i samma avlopp till reningsverket. Möjligen kan man invända att det skulle kunna lukta mer då gråvattetavloppet oftast ligger öppet utan lock, men som sagt allt avlopp luktar.
 

BobVan

HBK Medlem
Inlägg
14
Kommun
Staffanstorp
HBK-Nr
38442
Medlemskap
2024
Vad jag är ute efter är att inte behöva uppsöka en tömningsplats var 2-3 dag, vilket jag upplever jag behöver göra idag, utan att kunna förlänga det till 5-7 dagar emellan.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.741
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Men ursäkta ... no offence...påsar som spricker och hamnar på renhållningspersonal.
Kan vi inte vara lite mer konstruktiva i våra inlägg.
Alla behöver, djur som människor, göra sin toalett. Det stinker, ja så är det men det är så vi fungerar och så det fungerar ute i naturen.
Vi ska inte jämföra med toaletten hemma i huset, eller alla rastplatser där folk gör det i buskarna.
Vi söker en acceptabel nivå däremellan, för i vart fall merparten av oss.

Idag så har vi en egen plastpåse för toalettpappret efter användning. Vi släpper inte ner det i kassetten. Kan inte påstå att det luktar speciellt mycket i torrt tillstånd.

Det stämmer att urin i gråvatten kan räknas som svartvatten. MEN när du tömmer gråvattnet på avsedd plats, vilket vi väl alla gör, så går det i samma avlopp till reningsverket. Möjligen kan man invända att det skulle kunna lukta mer då gråvattetavloppet oftast ligger öppet utan lock, men som sagt allt avlopp luktar.
Det finns ju platser som inte är anslutna till ledningsnätet, utan har en separat tank för svartvatten som töms med slamsugare.
 

Tompan60

HBK Medlem
Inlägg
1.801
Kommun
Solna
HBK-Nr
30589
Medlemskap
2025
Men ursäkta ... no offence...påsar som spricker och hamnar på renhållningspersonal.
Kan vi inte vara lite mer konstruktiva i våra inlägg.
Alla behöver, djur som människor, göra sin toalett. Det stinker, ja så är det men det är så vi fungerar och så det fungerar ute i naturen.
Vi ska inte jämföra med toaletten hemma i huset, eller alla rastplatser där folk gör det i buskarna.
Vi söker en acceptabel nivå däremellan, för i vart fall merparten av oss.

Idag så har vi en egen plastpåse för toalettpappret efter användning. Vi släpper inte ner det i kassetten. Kan inte påstå att det luktar speciellt mycket i torrt tillstånd.

Det stämmer att urin i gråvatten kan räknas som svartvatten. MEN när du tömmer gråvattnet på avsedd plats, vilket vi väl alla gör, så går det i samma avlopp till reningsverket. Möjligen kan man invända att det skulle kunna lukta mer då gråvattetavloppet oftast ligger öppet utan lock, men som sagt allt avlopp luktar.
Bara så ni alla vet. Jag skriver inget i detta forum utan att ha belägg för det...

BoVan. Tror inte att renhållningspersonalen håller med dig. Dom träffas av skit när påsarna kläms sönder i komprimatorn.

Se en av många artiklar. Fritidshus soptunnor är nog att likställa med tunnorna på ställplatser.

Nu vet du var du läste det först.....

 

håkansson2

HBK Medlem
Inlägg
1.574
Kommun
Kinna
HBK-Nr
21121
Medlemskap
2024
Finns bra info på hemsidans underrubriker om du vill veta mer. Enligt den kan man med typ plastpåse tömma dels i hushållssopor och vanlig toa. Den verkar ha många användare i Tyskland enligt facebook grupper t ex tyska Malibu van Fans som jag kollat.
Är det sådana toaletter tyskarna har då de tömmer i papperskorgar/soptunnor?
 

Thomas Werner

HBK Medlem
Inlägg
231
Kommun
Västerås
HBK-Nr
30264
Medlemskap
2024
Att bygga om till en riktig komposttoalett (utan plastpåsar) har ju fördelen att du behöver tömma väldigt sällan, kanske efter 14 dagar till 1 månad, och då är det en påbörjad kompost som om den inte innehåller urin och papper inte är särskilt störande att ta hand om, utan kan läggas i en vanlig kompost.
Men det är fortfarande så att senaste veckans ”sittningar” är bajs och inte kompost. Gissa varför min fru har gett mig ensamrätt på att tömma dasstunnan i stugan…
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.741
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Men det är fortfarande så att senaste veckans ”sittningar” är bajs och inte kompost. Gissa varför min fru har gett mig ensamrätt på att tömma dasstunnan i stugan…
Jag har också haft stuga med sådan toa, och även tömt den, inte så kul! ;)
Men de här toaletterna sköter man om på ett helt annat sätt, med lämpliga fibrer som suger upp fukten, och i bra sådana toaletter finns det också omrörare som gör att man blandar fibrer och fekalier, rätt skött får man en jordliknande massa som inte luktar illa när man skall tömma. Det kräver dock totalt en del mera pyssel och noggrannhet från användarna än att bara tömma en kassett. :)
 

Krister Ursula 18

HBK Medlem
Inlägg
2.369
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
18
Medlemskap
2024
För ca 10 år sedan fanns en ombyggnadskit till husbilstoaletten.
Man ersatte toalettkasetten med en kvarn, som malde sönder avföringen, som sedan rann ner via ett påkopplat rör i gråvattentanken.

Jag vet ingen som köpte kittet, men det var nog inte så lyckat.
Jag har inte hört talats om det sen.
Det luktar nog så illa med bara gråvatten på tömnings plattorna för gråvatten.

Kör man i kuperad terräng, kan vattenlåsen i vaskarna tömmas. Och då luktar det f-n.
 

BobVan

HBK Medlem
Inlägg
14
Kommun
Staffanstorp
HBK-Nr
38442
Medlemskap
2024
Bra input om vattenlåset, men tänker mig att det är ganska enkelt fylla på igen.
Tyvärr är artikeln i Norran låst.
Nej, flera kasetter är inget jag eftersträvar, möjligen ytterligare en löstagbar urinbehållare om jag väljer den lösningen.
 

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.256
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Bra input om vattenlåset, men tänker mig att det är ganska enkelt fylla på igen....
Klart att det är lätt att fylla på vattenlåsen igen, inga problem, bara öppna kranen över handfat och diskho någon sekund. Men det gäller väl att komma fram till målet någorlunda trevligt, så att vatten kan fyllas på.

//Michael, medlem
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.581
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
En sak jag reagerade på redan i inledningen av tråden, var när TS talar om att leda urinen till gråvattentanken! Men då blir ju gråvattentanken plötsligt en SVARTVATTEN-tank!
Du tog precis "orden ur min mun" när övergår gråvatten med normalt lite tandkräm och tvålrester över till att kallas svartvatten.

Ursäkta men utan baktanke eller gnällig, men fundersam....

Det verkar som en fläkt går hela tiden i någon av dem för att undvika lukt.
Med en SOG så får man ju en helt luktfri toalett med en fläkt som bara går när man använder den.
En extra kassett är det många av oss som åker omkring med men behöver faktiskt sällan användas.
En kassett finns det ju massor av ställen där man kan tömma smidigt.
I nödfall och med känsla så kan man tömma den i en toalett, vilket jag brukar göra hemma även om jag kommer åt avloppsledningen ute i trädgården.
Att försöka tömma komprimerad 2'a i en toalett kan troligen sluta med propp i kröken.
Om man har komprimerad 2'a utan att det är utspätt med urin och lite spolvatten, var gör man av det på ett vettigt sätt.
Om man är ute och åker så lär det vara hundra gånger svårare att hitta en komposthög där man kan tömma ut det, än att hitta en tömning för kassetter.
Det går ju inte att få ner kompakt 2'a i en tömningsstation för kassetter med de mindre hålen i, och försöker man i en av Väg-v. plåtdiskbänkar för kassetter så blir det ett evigt spolande för att få det att försvinna.
Att använda soptunnor tror jag knappast är "lagligt", och t.o.m. hundpåsar skall ju egentligen läggas i för dem avsedd behållare i parker m.m.

Varför vill rätt många byta ur sin kassett-toa som funkar lika bra som toan hemma eller t.o.m. lite bättre för en SOG tar ju bort lukten från kassetten och även nytillförda dofter som kommer under besöket, vilket hemmatoaletten saknar även om det fanns toaletter "in the beginning" som hade lite självdrag som utsug ( det har en medlem skrivit om tidigare här i en tråd), och man lämnar över en helt luktfri toa till nästa besökare.
En kassett-toa är ju skitenkel att hantera och är väl en av höjdpunkterna med husbil :p kan tyckas..........
Varför byta ut den till något som bränner gasol, komposterar, behöver tillägg och hantering samt i vissa fall även helst kräver att man lägger använt toapapper i en påse för att funka bra,,,, och dessutom ofta är väldigt högt prissatt samt fantasipris på montering om man inte kan göra det själv.

Ber åter om ursäkt för det är inte illa menat, men kan faktiskt inte förstå varför man skall byta ut en kassett-toa mot något annat som nästan kräver mer arbete även om det kanske inte är så ofta. Har flera gånger frågat om oviljan till kassett-toa men faktiskt aldrig fått ett klart svar.

Förra sommaren så nattparkerade jag vid en sjö tillsammans med kanske fem andra, det kom ytterligare en rätt ny husbil med ett äldre par i. De gick runt och tittade på den lilla torrtoan som fanns för nödfall till badgäster.
Jag pratade lite med dem efter.
Då sa de att, det var synd att det inte finns något vatten att fylla.
Jag kontrade med att det finns en fin ställplats två kilometer bort med både el, vatten och tömning.
Då sa de att, vi har varit där men det fanns ingen toalett på den platsen.
Jag sa då är toaletten i husbilen trasig eller ???
Då sa de att, den använder vi inte.
Jag ville även då så gärna fråga varför, men det var inte läge tyckte jag och sa bara, jaha. Men funderade på varför en lurkig torrtoa var bättre att använda än en superfin egen toalett med (fabriksmonterad) SOG på toaluckan dessutom.

Ursäkta åter :msn_embarrassed:. M.v.h. JANKRO.
 
Senast ändrad:

BobVan

HBK Medlem
Inlägg
14
Kommun
Staffanstorp
HBK-Nr
38442
Medlemskap
2024
Tack thliza. Hittade mitt svar i länken du bifoga:
- Använd aldrig rent vatten för att rengöra urinbehållaren.
- Kombinationen av kvarvarande urindroppar och vatten främjar bildandet av urinavlagringar.
- Använd ex. 10% utspädd ättiksyra eller vinägeressens att skölja ur med.

Därmed blir det inget urin i gråvattnet för min del, utan på 1 ev. 2 urinbehållare och någon form av kompost, beroende på vilket land jag befinner mig i.

För att svara på min tidigare fråga: Strö bara på extra mycket torrströ ovanpå när ska pausa användandet av komposten.

Tack för ert engagemang.
 
Toppen