• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Uppvägning

erling 54

FD HBK Medlem
Inlägg
106
Kommun
Uddevalla
HBK-Nr
1924
Medlemskap
2023
Hej
Visst är det skönt att veta när man köper husbil att det går att lasta en hel del innan man når maxvikt.
Vår CI Mizar 180 -96 har vi ägt en del år och aldrig funderat över hur mycket last av vin, öl och mat vi har haft med oss från utlandet på våra resor.

Förrän i somras, då en tanke slog mig. Tjänstevikten är ju 3060Kg enligt regbeviset. Kanske det inte stämmer med verkligheten!!
Alltså, fyllde vattentanken med 70 liter (kg) vatten, tankade fullt -70 liter- och besökte en vågstation. Chocken kom när jag fick resultatet: 3400Kg!!!

Alla gånger genom Frankrike och Tyskland med överlast!

Lösningen på problemet blev att köpa ett intyg av Fiats generalagent att fordonet gick att väga upp till 3850Kg. Vår lycka!!!
Nu ska jag om en dryg vecka få den regbesiktad och godkänd.

Visst kan livet vara underbart ändå!:twitcy:

Erling
 
F

F.d. 29925

Guest
Sv: Uppvägning

Varje mynt har två sidor, nackdelen med en uppvägning är ju att vägavgifter och liknande hamnar på orimliga nivåer i jämförelse med bilen under 3500kg. T.ex. Atlanthavstunneln i Norge 87:- för bil max 3500kg och 400:- för bil över 3500kg. Det gäller att planera resan efter vägavgifter ibland.
(men kanske billigare än överlastböter)
 

birkeben

FD HBK Medlem
Inlägg
12
Kommun
Munkedal
HBK-Nr
3196
Medlemskap
2023
Sv: Uppvägning

Kan du väga upp Bilen till 3850. KG. Kostar en del men de är de värt. Skatten blir inte ändrad samma som du har. Så gör de Polisen vet var dom skall leta för att kolla om man har. Överlast o Böterna är 4000 kr. Vid broar o tunnlar är de inte den kollen skaffa en Brobits så åker du utan koll betalar i efterhand.
 
F

F.d. 52945

Guest
Sv: Uppvägning

(fördelen) jämfört med alla nackdelar med att ha h-bilen kvar på 3500 kg är att sonen som är 24 år får lova att köra h-bilen, hade den vägt mer så hade han varit tvungen att ta c-kort...allt har en fram och baksida el. hur ?

Pilot
 

Peter Lindblom

HBK Medlem
Inlägg
1.557
Kommun
Säter
HBK-Nr
10167
Medlemskap
2024
Sv: Uppvägning

Vi köpta våren efter att ha jämfört den ursprungliga (fantasi) vikten i CoC intyget. Gissar att vi har 400-450 riktiga kilo att lasta efter att en motor som det går att köra den med sitter i, markis, cykelställ, passagerarairbag etc etc är monterat. Ganska svårt att hitta lätta husbilar på 7m. Blir nog vägning vid regbes på Fredag.
Uppvägning är inte aktuellt då frugan vägrar ta C kort (samt att allt blir dyrare dit vi har tänkt att åka).

Peter :)
 
F

F.d. 9418

Guest
Sv: Uppvägning

Ja Erling du har tur som kan väga upp din min tjänstevikt ska vara 2400 men vägde tom med halv tank 2800kg och jag har en totalvikt på 3100kg och jag kan inte väga upp min.Det verkar ju som många bilar väger alldeles på tok för mycket.Jag fattar inte hur dom har kunnat få till det här på min husbil att den skulle väga 2400kg när den är 6550 lång helintegrerad.
 

Enggård

HBK Medlem
Inlägg
5
Kommun
Ulricehamn
HBK-Nr
9275
Medlemskap
2024
Sv: Uppvägning

Har precis i dagarna vägt upp vår husbil från 3500 kg till 3850 kg. Gick till enl. följande:
Beställda ny CoC dokument från importöran som ordnade det från fabriken i Frankrike och vi fick då nya certificat båda från Pilote och även från Al-Ko samt en ny plåt med chacinummer och ny vikt 3850 kg. till en kostnad av Kr. 500:-- (ej 5000:) Bokade för registreringsbesiktning hos OPUS i Skövde tel. 010-8046210 Richard Lindberg. Besiktningen tog ca. 30 min. Kostade kr. 1400:-- och allt var klart.
Alltså en total kostnad på kr. 1900:-- Och det är det jo värd att köra lagligt.
Skatten ökades med kr. 80:- per år.
Mvh
Enggård :spinny:
 

Bilagor

  • Resa sept.2012 074.jpg
    Resa sept.2012 074.jpg
    2 MB · Visningar: 5
Senast ändrad:

vippen

HBK Medlem
Inlägg
816
Kommun
Malmö
HBK-Nr
12935
Medlemskap
2025
Sv: Uppvägning

Tänk på hastigheten den går inte längre som "personbil" och att du inte får parkera på vanliga P-rutor i vissa städer.tex i Tyskland .Den går som tung lastbil i Österrike .Men det kan man leva med.bara synd att man blir skinnad på pengar i alla ändar vad man än gör
 

Sea me work

HBK Medlem
Inlägg
11
Kommun
Uddevalla
HBK-Nr
11676
Medlemskap
2025
Sv: Uppvägning

Enggård, Är bilen lastbilsregistrerad eller är den PBII-registrerad?
Funderar på att försöka väga upp vår Pilote, vilken är lastbilsregad, men är i valet och kvalet vilket man skall göra. Vid en ev. försäljning kanske den är svårare att sälja eftersom då kravet blir C-kort....?
 

Lasse N

FD HBK Medlem
Inlägg
1.005
Kommun
Mjölby
HBK-Nr
2634
Medlemskap
2022
Sv: Uppvägning

Om husbilen är lastbilsreggad så blir den pb2 vid förändringar t.ex uppvägning.
 

Sea me work

HBK Medlem
Inlägg
11
Kommun
Uddevalla
HBK-Nr
11676
Medlemskap
2025
Sv: Uppvägning

Tack för svaren. Jag mailade en fråga till transportstyrelsen efter mitt inlägg här och det verkar som om det skall funka att "konvertera" den till PB II, och då även väga upp den till max enl. reg.beviset.
 
Toppen