• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Tips Uppgradera till dubbla bladfjädrar

PiloteÅke

HBK Medlem
Inlägg
25
Kommun
Österåker
HBK-Nr
18469
Medlemskap
2024
Jag hade liknande problem med min bil, Pilot på MB 316 chassi.
Minsta lilla ojämnhet på vägen och vi höll på att slå ihjäl oss inne i bilen.
Bytte stötdämpare fram och bak, bladfjäder i fram och monterade luftbälgar i bak.
Samma visa igen.
Året efter var det dags att börja åka igen men fasade nästan för det p.g.a. obehaget vid ojämnheter i vägen, vilket det ju finns gott om i vårt land.
Mitt i sommaren var det dags för däckbyte, och tro det eller ej, det blev en helt ny bil.
Hade samma däck, Michelin för husbil, och lufttryck före och efter däckbytet.
Har även monterat bort luftbälgarna som inte behövs.
 

PösslRyder

HBK Medlem
Inlägg
138
Kommun
Sävsjö
HBK-Nr
36050
Medlemskap
2024
Det är ett bekant problem att bladfjädrarna slutar vara böjda (som de ska) när bilen blir lite äldre; de är inte verkligen designade för permanent utnyttjandet av den högst tillåtna vikten, men det är precis det som händer på husbilar, annars än på kommersiella bilar som är omväxlande tomma och fullt lastade. Tror att nya fjädrar av samma typen kommer hjälpa till.

Våran plåtis har luftfjädring på bakaxeln och vi kör med ± 300 kPa. Inget problem med att bilen guppar / gungar. Samtidigt är det dock att konstatera att ett sånt fordon (Ducato och syskonen) aldrig når personbilens komfort.
 

Jonathanhusbil

HBK Intresserad
Inlägg
169
Kommun
Haninge
Jag hade liknande problem med min bil, Pilot på MB 316 chassi.
Minsta lilla ojämnhet på vägen och vi höll på att slå ihjäl oss inne i bilen.
Bytte stötdämpare fram och bak, bladfjäder i fram och monterade luftbälgar i bak.
Samma visa igen.
Året efter var det dags att börja åka igen men fasade nästan för det p.g.a. obehaget vid ojämnheter i vägen, vilket det ju finns gott om i vårt land.
Mitt i sommaren var det dags för däckbyte, och tro det eller ej, det blev en helt ny bil.
Hade samma däck, Michelin för husbil, och lufttryck före och efter däckbytet.
Har även monterat bort luftbälgarna som inte behövs.
Det är ett bekant problem att bladfjädrarna slutar vara böjda (som de ska) när bilen blir lite äldre; de är inte verkligen designade för permanent utnyttjandet av den högst tillåtna vikten, men det är precis det som händer på husbilar, annars än på kommersiella bilar som är omväxlande tomma och fullt lastade. Tror att nya fjädrar av samma typen kommer hjälpa till.

Våran plåtis har luftfjädring på bakaxeln och vi kör med ± 300 kPa. Inget problem med att bilen guppar / gungar. Samtidigt är det dock att konstatera att ett sånt fordon (Ducato och syskonen) aldrig når personbilens komfort.
Hej,

Tack för svar.

Intressant. Däck har jag dock bytt sedan detta problem dök upp.

Jag har kikat lite, verkar finnas bladfjädrar med samma mått som original, med skillnaden att de är dubbla. De är ej till för samma modell men liknande när man söker på reg-nr, men det går ju efter original. Jag kommer nog köpa ett par sådana, samt fundera på om jag verkligen ska ha kvar luftfjädringen - tror ej den behövs med dubbla. Husbilen väger bara ca 2.8 ton.

Uppdatering: Nu när jag söker på reg-nr dyker helt plötsligt bladfjädrar upp som är dubbla också, som står ska passa.
 
Senast ändrad:

PösslRyder

HBK Medlem
Inlägg
138
Kommun
Sävsjö
HBK-Nr
36050
Medlemskap
2024
Helt rätt, med dubbla bladfjädrar behöver du väl ingen luftfjädring, särskilt inte om man pratar om bara 2,8t. Vi hade för avsikt att uppväga till 4,25t och då stod det klart att det blir luftfjädring. Fint att man på så sätt kan justera bilens höjd på bakaxeln på ojämnd mark.
 

Tompan60

HBK Medlem
Inlägg
1.801
Kommun
Solna
HBK-Nr
30589
Medlemskap
2025
Jag har dubbla fjädrar på min HB men då är den uppvägd från 4 t till 4.5 t

Att byta från enkel till dubbelfjäder på en 2.8 ton husbil låter som att det kommer att bli väldigt hårt och stökigt.
 
Toppen