• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Tips Uppgradera till dubbla bladfjädrar

Jonathanhusbil

HBK Intresserad
Inlägg
169
Kommun
Haninge
Hej,

Jag har en Fiat Ducato MultiJet 100, 2.2, 2008. Registreringsnummer: LGB92M

Jag har bytt ut stötdämpare bak, justerat luftbälgar, men bilen guppar fortfarande mycket när jag kör. Bladfjädrarna har inga sprickor men saknar böj, detta bör rimligen vara problemet.

I nuläget (original) sitter enkla (ej dubbla) bladfjädrar på husbilen, när jag söker på exempelvis trodo.se, skruvat.se m.m med hjälp av registreringsnumret dyker både enkla samt dubbelsidiga bladfjädrar upp som alternativ. Vid närmare koll med kundservice på båda hemsidorna får de bara fram 1 alternativ enligt originalkatalogen, och det alternativet är 1 bladfjäder, alltså inte dubbla. De kan ej bekräfta att något annat kommer passa.

Jag har dock läst att det ska vara möjligt att uppgradera till dubbla, vilket jag önskar göra eftersom husbilen har en ständigt högre vikt gentemot när den var original som skåpbil. Så jag vet att jag får bukt på problemet och samma problem inte dyker upp igen.

Har någon vetskap om hur detta fungerar, kan man köra på en liknande dubbelfjädrad historia fastän OEM-numret inte står i originalkatalogen så länge de är lika långa t.ex? Är det så man bör tänka när man ska uppgradera till dubbla om original är med 1 blad?


En till sak, finns det några fler delar som måste bytas ut i samma veva som bladfjädern? t.ex någon packning, ny fjäderkrampa eller dylikt?

Mvh
Jonathan
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.585
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Beror lite på vad du menar med "guppar" eller kanske gungar i sidled när vägen lutar till lite extra?
Ofta förr och troligen ibland även nu så blir luftbälgar lite felinstallerade. Om man bara har en påfyllning och sedan en Y koppling till båda bälgarna så funkar det inget bra, för i kurvor, rondeller, lutande väg m.m. så flyttar sig luften från bälgen i ytterkurva till bälgen i innerkurva och bilen kränger ännu mer än innan även om den är högre bak när bilen står, eller skaplig när man bara kör rakt fram på en bra väg.
Separata påfyllningar med sluten luft till varje bälg skall det vara både med luftventiler eller tryckluft och kompressor i bilen. Men separat luft kanske du har redan.... Luftbälgar brukar funka jättebra, och folk brukar vara mycket nöjda.

M.v.h. JANKRO.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.743
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Hej,

Jag har en Fiat Ducato MultiJet 100, 2.2, 2008. Registreringsnummer: LGB92M

Jag har bytt ut stötdämpare bak, justerat luftbälgar, men bilen guppar fortfarande mycket när jag kör. Bladfjädrarna har inga sprickor men saknar böj, detta bör rimligen vara problemet.

I nuläget (original) sitter enkla (ej dubbla) bladfjädrar på husbilen, när jag söker på exempelvis trodo.se, skruvat.se m.m med hjälp av registreringsnumret dyker både enkla samt dubbelsidiga bladfjädrar upp som alternativ. Vid närmare koll med kundservice på båda hemsidorna får de bara fram 1 alternativ enligt originalkatalogen, och det alternativet är 1 bladfjäder, alltså inte dubbla. De kan ej bekräfta att något annat kommer passa.

Jag har dock läst att det ska vara möjligt att uppgradera till dubbla, vilket jag önskar göra eftersom husbilen har en ständigt högre vikt gentemot när den var original som skåpbil. Så jag vet att jag får bukt på problemet och samma problem inte dyker upp igen.

Har någon vetskap om hur detta fungerar, kan man köra på en liknande dubbelfjädrad historia fastän OEM-numret inte står i originalkatalogen så länge de är lika långa t.ex? Är det så man bör tänka när man ska uppgradera till dubbla om original är med 1 blad?


En till sak, finns det några fler delar som måste bytas ut i samma veva som bladfjädern? t.ex någon packning, ny fjäderkrampa eller dylikt?

Mvh
Jonathan

Det vore bra att veta vad din bil väger i körfärdigt skick, speciellt bakaxellasten.
Sedan vore det bra om du kunde förtydliga " guppar" ?
 

Jonathanhusbil

HBK Intresserad
Inlägg
169
Kommun
Haninge
Hur mycket tryck har du i bälgarna bak?
Beror lite på vad du menar med "guppar" eller kanske gungar i sidled när vägen lutar till lite extra?
Ofta förr och troligen ibland även nu så blir luftbälgar lite felinstallerade. Om man bara har en påfyllning och sedan en Y koppling till båda bälgarna så funkar det inget bra, för i kurvor, rondeller, lutande väg m.m. så flyttar sig luften från bälgen i ytterkurva till bälgen i innerkurva och bilen kränger ännu mer än innan även om den är högre bak när bilen står, eller skaplig när man bara kör rakt fram på en bra väg.
Separata påfyllningar med sluten luft till varje bälg skall det vara både med luftventiler eller tryckluft och kompressor i bilen. Men separat luft kanske du har redan.... Luftbälgar brukar funka jättebra, och folk brukar vara mycket nöjda.

M.v.h. JANKRO.
Det vore bra att veta vad din bil väger i körfärdigt skick, speciellt bakaxellasten.
Sedan vore det bra om du kunde förtydliga " guppar" ?
Hej,

Bilen hoppar som ifall stötdämparna är slut trots att dämparna är nyligen bytta. Att byta stötdämpare hjälpte inte.

Detta minskas ifall jag har mer luft i luftbälgarna, men försvinner inte.

Jag har provat tömma luftbälgarna helt på luft så att enbart stötdämparna + bladfjädrarna verkar, och då är bilen nästan okörbar för att det hoppar så mycket.

Bladfjädrarna är ej spruckna men har inte mycket böj. Enkla bladfjädrar just nu, original tror jag 28000 mil. bilen väger 2.8ton.
 

Michael S

HBK Medlem
Inlägg
4.249
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
Mycket subjektiva saker i gång här.

Vad är "hoppar"? Jag läser in i uttrycket att bilen har för hård fjädring, eller för hårt kalibrerade stötdämpare.

Hoppar jämfört med vad?
Jämför du med en personbil (PB1) och förväntar dig samma komfort kommer du att bli evigt besviken.
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.075
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Det är nog tyvärr den komforten du får räkna med på en stelbakaxel med bladfjäder, kör du för fort över ett farthinder hoppar bilen definitivt, luftbälgarna dämpar detta något jag körde med 1,8bar på min förra bil.
Räkna inte med någon stor förbättring vid byte ,om det inte är så att bladfjädrarna är helt slut och bilen står på bakaxeln.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.743
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Hej,

Bilen hoppar som ifall stötdämparna är slut trots att dämparna är nyligen bytta. Att byta stötdämpare hjälpte inte.

Detta minskas ifall jag har mer luft i luftbälgarna, men försvinner inte.

Jag har provat tömma luftbälgarna helt på luft så att enbart stötdämparna + bladfjädrarna verkar, och då är bilen nästan okörbar för att det hoppar så mycket.

Bladfjädrarna är ej spruckna men har inte mycket böj. Enkla bladfjädrar just nu, original tror jag 28000 mil. bilen väger 2.8ton.
Du skriver Fiat Ducato husbil, kan du beskriva lite mera vilken slags husbil det är?
 

HenkeAls

HBK Medlem
Inlägg
510
Kommun
Tranemo
HBK-Nr
35376
Medlemskap
2024
Som andra skriver så tror jag vi blivit lite bortskämda med moderna bilar med avancerade bakaxlar. Har man haft bil och körkort sedan 70 talet minns man de gamla bilar man då hade med stel bakaxel och bladfjädrar......Stötdämparbyte hjälpte en del men skumpiga och hoppiga var de för att inte tala om när man körde lite fort i kurvor.....
 

Tompan60

HBK Medlem
Inlägg
1.801
Kommun
Solna
HBK-Nr
30589
Medlemskap
2025
Som andra skriver så tror jag vi blivit lite bortskämda med moderna bilar med avancerade bakaxlar. Har man haft bil och körkort sedan 70 talet minns man de gamla bilar man då hade med stel bakaxel och bladfjädrar......Stötdämparbyte hjälpte en del men skumpiga och hoppiga var de för att inte tala om när man körde lite fort i kurvor.....
Du har helt rätt i detta.
 

PL 8

HBK Medlem
Inlägg
650
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
31890
Medlemskap
2024
Han felade på
Kontrollbesiktning vid 28 418 mil.
Resultat: Icke godkänd
Ombesiktning senast 2023-09-21
Det är möjligt. Men senaste godkända besiktning är gjord 2023-08-31.
I vilket fall som helst får man inte Användningsförbud pga icke godkänd besiktning. Transportstyrelsen skriver: Användningsförbud inträder om det finns skatter eller andra avgifter som inte har betalats i rätt tid.
 

göran-43

HBK Medlem
Inlägg
39
Kommun
Finland
HBK-Nr
7413
Medlemskap
2026
Rekommenderar finska SV stötdämpare så är problemet borta. Byter alltid till SV dämpare om jag byter husbil!
 

Jonathanhusbil

HBK Intresserad
Inlägg
169
Kommun
Haninge
Som sagt, husbilen guppar mycket vid minsta lilla ojämnhet upp & ner, så pass mycket att det inte är normalt. Problemet är bladfjädrarna.

Det jag undrade om är att uppgradera till dubbla bladfjädrar. Det är någonting jag läst många gör men finns inga "dubbla" när man söker på reg-nr till denna bil. Köper man helt enkelt dubbla med samma längd? Det är alltså detta jag önskar tips gällande, från någon som vet.
 

Kjell1351

HBK Medlem
Inlägg
1.921
Kommun
Huddinge
HBK-Nr
17525
Medlemskap
2024
Jag satte dit en extra bladfjäder på min Mercedes Sprinter för många år sedan. Om jag minns rätt så höjdes bilen 6-8 cm i bakänden och blev mycket styvare i bakvagnen samt att den tålde betydligt mera lastvikt utan att ”sjunka ihop”. Tyvärr finns inte det företaget längre, så mitt tips är att du kontaktar ett eller flera företag som arbetar med bladfjädrar och frågar om de kan hjälpa dig.
 

PL 8

HBK Medlem
Inlägg
650
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
31890
Medlemskap
2024
Satsen du hänvisar till är en hjälpfjädersats med skruvfjädrar avsedd för uppräknade bilar som redan har dubbla bladfjädrar. Det har ju inte TS bil. Däremot har företaget även satser för samma bilar som har enkla bladfjädrar. Sådan sats har jag på min 3,5 tons 21:a. Kanske det finns även för TS bil. Så mitt råd till TS är att leta efter satser på den sidan och se om något kan vara intressant.
 
Toppen