• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Uppförandekod för förare av husbilar

Relax

HBK Medlem
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
6539
Medlemskap
2025
Sv: Uppförandekod för förare av husbilar

Map rubriken uppförandekod. Kanske inte enbart ska åläggas föraren utan även dem som åker med i och som också använder husbilen - man kan ju då hjälpa varandra att komma ihåg/tillse, mm det gör man ju i andra sammanhang (= förhoppningsvis).

Om vi nyttjar naturen och eller gemensam mark så kan man ju enklast lämna sin plats i det skick som jag/vi själva skulle vilja se den om vi var nästkommande besökare, hur svårt kan det vara?

Gabbe

HBK Medlem
Kommun
Örebro
HBK-Nr
13024
Medlemskap
2025

Code of Conduct borde vara en självklarhet för alla som vistas i naturen. Speciellt för oss husbilsägare som ofta har önskningar på ställplatser och dess faciliteter. En bra ide tycker jag från Torebring att ta upp detta, undersöker vilka möjligheter som finns från HBK att trycka på i denna fråga där HBK är med och sponsrar ställplatser med tömningsmöjligheter.
Gabbe//

M

Matts Torebring

Guest

Tack! Tack alla som samtycker! Vad glad jag blir att problemet uppmärksammas. Fortsätter några få att förstöra för oss andra, blir det säkert stopp för oss alla och vi är inte välkomna längre någonstans. För nästan alla av oss, är det sunt förnuft, att uppföra sig på ett förnuftigt sätt. Dock är det missbrukaren, som förstör sedan för alla. Under sommaren fick vi själva i företaget, en Uppförandekod på cirka 50 sidor, som vi måste läsa in och kunna när vi besöker kundens arbetsplats. Till varje husbil som säljs, borde det följa med ett A4 blad, "Viktigt att tänka på, när du brukar din husbil".

Krister Ursula 18

HBK Medlem
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
18
Medlemskap
2026

Jag håller med dig Mats.
Om man spånar vidare på din idé, så hur skulle man göra det.

Mitt förslag hur man kan göra.
Om vi i klubben kommer överens om en uppförandekod kan vi trycka upp det på ett blad att dela ut till husbilsåkare.
Vi kan också lämna bladet till företagen som säljer husbilar som i sin tur lämnar över det i samband med försäljning.

Genom detta blad når vi också ut till nya medlemmar som genom sin medlemsavgift hjälper till att bekosta vad bladet kostar att ta fram.

För vårt problem är att när någon med husbil gör ett fel, så lagras det i minnet på den som inte gillar oss och som sett fadäsen.
Det kan gå år mellan misstagen men det glöms aldrig och vi får alla sota för det.

Min hälft drar sig aldrig från att säga till på ett vänligt men bestämt sätt när hon ser någon ha otur att göra fel.

Krister

Stig

HBK Medlem
Kommun
Varberg
HBK-Nr
12151
Medlemskap
2025

Problemet är väl vad en sådan kod skall eller bör innehålla. Det kan vara vitt skilda orsaker till vad folk kan bil irriterade av.
Det kan vara utsläpp av gråvatten ( vilket inte är något större fel om det släpps över grusbädd på väl valt ställe dvs där ingen ser och har ont av det).
Det kan vara när det på naturplatser fälls ut markiser och ställs ut möblemang hela dagar. Det kan vara när ett par husbilar ställt sig på tvären för att blockera en hel plats. Det kan vara när husbilar har sina ljudanläggningar igång eller spelande på instrument. Det kan vara skrikande barn. En del blir irriterade bara av att vi syns. En sådan här lista kan göras mycket lång på vad som kan irritera enskilda personer, deta för att belysa de problem det skulle innebära att skriva en sådan kod.

Krister Ursula 18

HBK Medlem
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
18
Medlemskap
2026

Stig, det ser jag inte som något problem.
Det du tar upp här är vettiga förslag hur man inte gör.
Det med gråvattentömmning håller jag med dig om, men aldrig på en parkering.

Krister

Toppen