• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

"Uppföljning" - HB-priser

PatricS

HBK Medlem
Inlägg
1.296
Kommun
Umeå
HBK-Nr
2899
Medlemskap
2024
Har kollat på husbilar under hösten och upptäcker egentligen först NU att priserna börjar sjunka. Nån annan som sett detta?

Har följt prisintervallet 150-250 framför allt.
(Ok - det är ingen vetenskaplig undersökning).
Blocket främst - och lite på Annonsbörsen.
När under hösten - vintern är det som lägst? Kommer det att fortsätta att sjunka?

Lite märkligt att se tex att privatsäljare begär ca 200 för en HB från -96- -00 när företag säljer "liknande" HBar från 00-02 för ca 180-190. Jag trodde tidigare att man kunde köpa billigare privat.

Eller är detta NORMAL prisbild - så här under hösten / vintern i lågkonjuktur?


.

Ojoj :) - nu kommer det väl en massa påhoppa om oseriös undersökning av icke husbilsägare -som inte vet och inte kan nåt.

 

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Inlägg
6.169
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2024
Sv: "Uppföljning" - HB-priser

Jag har tittat på firmor i klassen mellan 500.000:- och 600.000:- och där har det inte hänt något alls tycker jag men å andra sidan har jag inte varit inne och pressat någon säljare än , vi pratade med en säljare inne på kontoret och fick ett hyffsat pris för våran men jag kände att vi kommer ju inte använda den på 6 månader och sedan ville jag ha en med garage medans frun tyckte den var bra .
 

Miata

HBK Medlem
Inlägg
138
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
1927
Medlemskap
2025
Sv: "Uppföljning" - HB-priser

Kan det inte vara så, att en firma känner ett större behov av att "rensa ut" lite begagnat innan vintern. De har trots allt en ganska stor kapitalkostnad för dessa bilar. Möjligen kan de som säljer privat resonera som så, att det är ingen idé att sälja för billigt eftersom köplusten ökar framåt våren, och kanske kan man då få ut ett bättre pris?

Vidare tror jag att vi på sikt får se stora höjningar på kommande importbilar, både nya och begagnade. Trots allt har kursen på Euron blivit minst 10% dyrare de senaste månaderna. Kanske kan det till viss del hålla tillbaka prisfallet på redan importerade bilar...

Bara en fundering.

Janne

:santa1:
 

PatricS

HBK Medlem
Inlägg
1.296
Kommun
Umeå
HBK-Nr
2899
Medlemskap
2024
Sv: "Uppföljning"- HB-priser

Ser på TV och läser i tidningar hur personbilsfirmor erbjuder än det ena och än det andra om man köper en bil hos dom.
- En firma går ut med 1 vecka i USA och 3 hockeymatcher ingår.
- En annan firma går ut med erbjudandet om att få en extrabil och man köper deras ordinarie bil osv.

Har inte sett om några HB-firmor gått ut med motsvarande - eller har jag missat nåt?
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: "Uppföljning" - HB-priser

Husbilfirmaene har det normalt svært stille på denne årstiden så enn så lenge er det som normalt. Vi får se hvordan utviklingen blir utover våren, salget tar seg normalt opp i april.
 
J

Jarn

Guest
Sv: "Uppföljning" - HB-priser

Jag har inte heller hittat något bra erbjudande. Jag letar i Tyskland efter en beg -08:a
även om inte valutakursen är så kul just nu.

Där är också svårt att pruta, har hittat några som stått några månader och på en av dem har jag fått 20.000 nersatt pris, varav hälften i form av tillbehör. Inte mycket till rabatt tycker jag på en bil i 600.000 klassen.

Kan ju hoppas att tyskarna sänker momsen efter nyår, eller att kronan stärks, vilket ser svårt ut.

Kan vara som Knut skriver, de är vana vid stiltje vid denna tiden, kanske man skall vänta till mars- april. Får de inte fart på affärerna då blir det kanske fler erbjudanden om rabatter.
 
F

F.d. 2297

Guest
Sv: "Uppföljning" - HB-priser

Hej
Kan det inte vara så att firmorna sänker priserna för att bli av med en del av lagret nu när det aviseras kreditåtsramningar från banker och via media
Elving
 

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Inlägg
6.169
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2024
Sv: "Uppföljning" - HB-priser

En annan anledning till att vi inte köpt nu är att om någon husbilsägare köpt en -09 så byts ju inte deras vagn in förrän till våren .
Den vi har nu har vi ju haft i 6 år nästa år och byter vi nu så är ju tanken att köpa en rejäl och rätt vagn så vi slipper byta på 10 år = ca: 2005 eller 2006 års modell helintegrerad med garage .
 

Mangan1

HBK Medlem
Inlägg
2.064
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
1328
Medlemskap
2024
Sv: "Uppföljning" - HB-priser

Hej På Er.
(med 1 single malt i ena näven)

Hur kul är det att vara en ny-husbils försäljare i höst..?

€ har gått upp från ~ 9.35 till 10,80 sedan Jönköpings mässan...
Själva tänkte vi uppgradera till Bavaria 8300 BL men.. Nix inte just nu.

Så...
Bra/Rätt beg. fordon i lager hos säljare pga av konjunkturen = Köp nu.
Köp utanför kära "Svedal" eller nytt utan valuta säkrat = Vänta.

Som vanligt, endast min Helt Egna ovetenskapliga åsikt!!! :singing-icon:
Tjohopp Tomte sno.... :gnu:
 

PatricS

HBK Medlem
Inlägg
1.296
Kommun
Umeå
HBK-Nr
2899
Medlemskap
2024
Sv: "Uppföljning" - HB-priser

Tack för alla tips och förslag.
Det är svårt att sia om framtiden!

Ska lågkonjukturen hålla i sig - hur länge - förvärras??
Hur står sig kronan i förhållande till tex Euron osv.
Sen har det varit lite försäljning av HB i höst - många inbytes kommer in till handlarna i vår när de hämtar ut de nya HBna mm mm.

Jag tror att priserna kommer att sjunka i vinter och sen stå ganska så stilla i vår - å DÅ är det KÖPLÄGE! :)

Söker själv en körglad PLÅTIS (under 6m) för ca 200 - kom gärna med tips.
 

Fincan

HBK Medlem
Inlägg
951
Kommun
Halmstad
HBK-Nr
21930
Medlemskap
2024
Sv: "Uppföljning" - HB-priser

Även vi har gått i bytartankar.
Men efter en del koll har jag funnit att beg. husbilar håller sina priser.
Antagligen beroende på minskad nyförsäljning. Och då blir efterfrågan större på begagnat. Så var det med letandet i Tyskland på några firmor.

mvh
"Fincan"
 

Peter Lindblom

HBK Medlem
Inlägg
1.557
Kommun
Säter
HBK-Nr
10167
Medlemskap
2024
Sv: "Uppföljning" - HB-priser

Har kollat på husbilar under hösten och upptäcker egentligen först NU att priserna börjar sjunka. Nån annan som sett detta?

Har följt prisintervallet 150-250 framför allt.
(Ok - det är ingen vetenskaplig undersökning).
Blocket främst - och lite på Annonsbörsen.
När under hösten - vintern är det som lägst? Kommer det att fortsätta att sjunka?

Lite märkligt att se tex att privatsäljare begär ca 200 för en HB från -96- -00 när företag säljer "liknande" HBar från 00-02 för ca 180-190. Jag trodde tidigare att man kunde köpa billigare privat.

Eller är detta NORMAL prisbild - så här under hösten / vintern i lågkonjuktur?


.

Ojoj :) - nu kommer det väl en massa påhoppa om oseriös undersökning av icke husbilsägare -som inte vet och inte kan nåt.


Sitter i exakt samma båt, potentiell husbilsköpare.
Tittar i samma prisintervall, kan bara konstatera att det är köparens marknad.
Tyskland ser inte så trevligt ut längre när Euron står som den gör.

Man kan nog göra fina köp privat om man inte är rädd för att skambjuda.

Det är nästan roligt när folk vill ha närmare 200' för en 92:a

Peter :santa1:
 
Toppen