• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Uppdrag granskning

F

F.d. 29841

Guest
Hej
Nu har jag varit och kollat på IKEA:S brevlåda här i Luxemburg.Det är ju inte mycket att se igentligen, men jag har iallafall sett den.

Tog ett kort med telefon men det blev inget vidare bra.

/Vidhem

Wizard

HBK Medlem
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2025
Sv: Uppdrag granskning

Du försökte inte fiska upp några FETA checkar??

Bilagor

• 102981.gif
    102981.gif
    9,4 KB · Visningar: 1.001
F

F.d. 25310

Guest

Rävjakt i Sverige, är det tillåtet, kanske i Luxemburg.

C

atina1

HBK Medlem
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
20782
Medlemskap
2025

Hej!!!!
Är där någon som kan upplysa "oss" vilket år VOLVO började betala Svensk statlig skatt & vilka år dom inte betalade dito>?
Mvh.

Hej
Nu har jag varit och kollat på IKEA:S brevlåda här i Luxemburg.Det är ju inte mycket att se igentligen, men jag har iallafall sett den.

Tog ett kort med telefon men det blev inget vidare bra.

/Vidhem

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2025

Jo det är ett himla väsen då någon "vanlig" människa gör något sådant iofs en stor företagare eller fd. men hur många gånger har man inte läst om bankgubbar som får sina bonusar och riskdagsmän så får sin fulla pension och även sedan skaffar sig ett jobb till visserligen betalar dom ju skall men jag anser det är fel att dom skall få full pension för ett antal år i regeringen och sen skaffa nya högavlönande jobb .

Sverige har nog råd att vara utan den skatten som dom anser IKEA skulle pyttsat in för hade det varit så knapert skulle dom inte slänga med pengarna så på annat .

F

F.d. 29925

Guest

Rent moraliskt har nog Kamprad en del att fundera över.

Rent afffärsmässigt däremot är han en klart lysande stjärna.

Att IKEA har en annan skatterättslig hemvist än Sverige är det nog ingen dagligdax funderar över, men att IKEA starkt förknippas med varumärket Sverige kan nog många internationellt verksamma företag vara mycket tacksamma för. Bättre internationell image för landet är nog svårt att uppnå.

knarrevik

FD HBK Medlem
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022

Det finns fler skatter än bolagsskatt och förmögenhetsskatt!

Momsen är 20% på allt som IKEA säljer i Sverige (utom köttbullarna) för att inte tala om inkomstskatten som betalas för alla anställda. Det blir enorma summor, det framkommer sällan när journalister vill skapa sensation.

Senast ändrad:

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2025

Var på IKEA i Kållered igår och köpte en bänkskiva.

Gud med folk Ingvar Kamprad har skaffat arbete till.

Peter.

Jo det är otroligt vad mycket folk dom har sysselsatt och en kul grej är att gå in på hitta.se eller eniro och ta fram sattelitbild och sedan slå in orten Kättilstorp då ser man orten samt Gyllensvans fabrik där dom tillverkar Billy bokhyllan .

Hur stor hade den fabriken varit utan IKEA ? Jämför fabriken med orten .. otroligt .

Wizard

HBK Medlem
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2025

Kamprad drog väl utomlands i samma veva som häxan Pomperipossa i Astrid Lindgrens skepnad framträdde?
Hon sa till dåvarande finansminister Sträng att hon betalade över 100% i skatt. Sträng gjorde sig löjlig över Astrid och sa att hon inte kunde räkna.
Den som inte kunde räkna var Sträng. Det visade sig att Astrid betalade över 102% i skatt.
:mad:
Tacka fasen för att Kamprad tackade för sig och drog.
Om detta sades inget i Uppdrag granskning.
:(

Jag också dragit utomlands om jag varit i hans kläder!!!
:mcride:

bosse b

HBK Medlem
Kommun
Linköping
HBK-Nr
548
Medlemskap
2025

Kamprad drog väl utomlands i samma veva som häxan Pomperipossa i Astrid Lindgrens skepnad framträdde?
Hon sa till dåvarande finansminister Sträng att hon betalade över 100% i skatt. Sträng gjorde sig löjlig över Astrid och sa att hon inte kunde räkna.
Den som inte kunde räkna var Sträng. Det visade sig att Astrid betalade över 102% i skatt.
:mad:
Tacka fasen för att Kamprad tackade för sig och drog.
Om detta sades inget i Uppdrag granskning.
:(

Jag också dragit utomlands om jag varit i hans kläder!!!
:mcride:
Betala 102 % i skatt, bo kvar i Sverige, ha tak över huvudet och äta sej mätt. Sedan dö med en liten slant på banken. Det kallar jag ekonomiskt sinnelag. Klart som korvspad att hon skulle varit finansminister. Men då hade väl Sträng skrivit sagor, hemska tanke.:oops:
bosse b

F

F.d. 29841

Guest

jag jobbar deltid,jag betalar mycket mindre i skatt och har mer tid att åka husbil,bara fördelar alla dagar utom en,den 25e..

Hej Du! får du inte lön den 27:e
Tänk om alla betalade den skatt de i verkligheten skulle betala. Va bra alla vi skull haft det i Sverige då.
Nu är det ju bara jag.
/Vidhem

F

F.d. 25144

Guest

Jo det är otroligt vad mycket folk dom har sysselsatt och en kul grej är att gå in på hitta.se eller eniro och ta fram sattelitbild och sedan slå in orten Kättilstorp då ser man orten samt Gyllensvans fabrik där dom tillverkar Billy bokhyllan .

Hur stor hade den fabriken varit utan IKEA ? Jämför fabriken med orten .. otroligt .

Det kallar jag helikoptersyn. Det gäller att ha rätt "perspektiv" på saker o ting. Alla de jobb som blivit till är ett resultat av Kamprads livsverk o ingen annans. Regeringen kan driva sin jobblinje men utan entreprenörer som exvis Kamprad blir det inte mkt gjort....:wink:

Senast redigerad av en moderator:

Belar

FD HBK Medlem
Kommun
Västerås
HBK-Nr
1945
Medlemskap
2023

Som utlandsboende kan man inte annat än imponeras över vilken reklam IKEA gör för Sverige , Svenska traditioner och annat Svenskt.

Fransmännen "älskar" IKEA och alla här vet vilket land det kommer ifrån.

Jag är övertygad om att intäkterna för Sverige med turism och hjälp med marknadsföring vida överstiger ev. missade skatter.

Toppen