• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Uppdaterad kalkyl för el och gas förbrukning/kostnad

Sten Rowa

HBK Medlem
Inlägg
153
Kommun
Hallstahammar
HBK-Nr
30766
Medlemskap
2024
Uppdatering:
Möjlighet att ställa panel på 1,2, eller 3 Kw/h. När effektbehovet är större än kw inställning på panel så krävs stöttning med gas, vid det förhållandet adderas gaskostnaden i den totala kostnaden för el.
obs: val av gasflaskla samt ditt pris för gas kan du variera och det gäller även el kostnad.
 

Bilagor

  • 2023-09-13 Berakning Effekt Forbrukning.xlsx
    27,1 KB · Visningar: 159

Lars Gradén

HBK Medlem
Inlägg
17
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
37230
Medlemskap
2024
Det förutsätter att värmen går hela tiden. Det gör inte min värmare. Den går kanske 10 minuter per timma.
Då borde det ju bli en sjättedel av 1440kW typ någonstans mellan 200 - 300 kW, eller tänker jag fel?
 

Sten Rowa

HBK Medlem
Inlägg
153
Kommun
Hallstahammar
HBK-Nr
30766
Medlemskap
2024
Det förutsätter att värmen går hela tiden. Det gör inte min värmare. Den går kanske 10 minuter per timma.
Då borde det ju bli en sjättedel av 1440kW typ någonstans mellan 200 - 300 kW, eller tänker jag fel?
Det förutsätter att värmen går hela tiden. Det gör inte min värmare. Den går kanske 10 minuter per timma.
Då borde det ju bli en sjättedel av 1440kW typ någonstans mellan 200 - 300 kW, eller tänker jag fel?
Du ändrar bara de gula rutorna,
 

Lars Gradén

HBK Medlem
Inlägg
17
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
37230
Medlemskap
2024
Det förutsätter att värmen går hela tiden. Det gör inte min värmare. Den går kanske 10 minuter per timma.
Då borde det ju bli en sjättedel av 1440kW typ någonstans mellan 200 - 300 kW, eller tänker jag fel?
Jag har mätt förbrukningen nu under en vecka med utetemperatur 13 garder i snitt. Bilen "dricker" 20 - 30 kW per dygn beroende på
om jag har pannan inställd på 1 kW eller 2 kW. Alltså 1/5 av ett småhus. Verkar ju mera rimligt. Kalkylen är kass!
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.198
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Det förutsätter att värmen går hela tiden. Det gör inte min värmare. Den går kanske 10 minuter per timma.
Då borde det ju bli en sjättedel av 1440kW typ någonstans mellan 200 - 300 kW, eller tänker jag fel?
Men så fort du lägger in ordet kanske... Då kommer du ju aldrig att få veta exakt vad du förbrukar... ;)
 

KawaMal

HBK Medlem
Inlägg
1.013
Kommun
Älvkarleby
HBK-Nr
1474
Medlemskap
2024
Hej !
Det blir enklare att förstå inläggen om man skiljer på effekt kW och energi kwh.
BBa
JA! Men det tycks vara en oerhört svår sak att hålla skillnad på, det syns åtskilliga exempel på det i de flesta trådar som berör energi och/eller effekt. Inklusive kalkylen och ett antal andra inlägg i den här tråden.
 

begeco

HBK Medlem
Inlägg
33
Kommun
Västerås
HBK-Nr
34260
Medlemskap
2024
Med hjälp av en elmätare för vägguttag från t ex Clas Ohlson kan man mäta både momentan effektförbrukning (kW) och energiåtgång (kWh) under valfri tidsperiod. I vår husbil behövs det ca 2 kW kontinuerligt när det är nollgradigt ute. Det kostar ju omkring 100 kr/dygn.
 

Lars Gradén

HBK Medlem
Inlägg
17
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
37230
Medlemskap
2024
Med hjälp av en elmätare för vägguttag från t ex Clas Ohlson kan man mäta både momentan effektförbrukning (kW) och energiåtgång (kWh) under valfri tidsperiod. I vår husbil behövs det ca 2 kW kontinuerligt när det är nollgradigt ute. Det kostar ju omkring 100 kr/dygn.
Exakt vad jag kommit framtill oxå! 100:- per dygn. Min elkostnad är 3,50 per Kwh
 
Toppen