• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

undvika att vattnet i spillvattentanken fryser

F

F.d. 50102

Guest
Vi tänker ta en tur med vår husbil men då det fortfarande är minusgrader på nätterna undrar jag om det finns någon som kan ge mej ett tips på vad jag ska ha i spillvattentanken så att vattnet inte fryser
 

aake

FD HBK Medlem
Inlägg
4.456
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Sv: undvika att vattnet i spillvattentanken fryser

Tyvärr finns det inga riktigt bra lösningar. En del förespråkar salt och andra sprit, men ingendera är optimalt. Och spolarvätska eller annan sprit blir ordentligt dyrt eftersom det går ett antal liter för att frostsäkra en normalstor gråvattentank. Men vad du än gör, använd inte glykol (vilket är giftigt och samtidigt lockar hundar och andra djur med söt smak).

Jag föreslår att du, i väntan på byte till en bil som är bättre anpassad till jämtländskt klimat, grenar upp avloppsledningen inne i uppvärmt utrymme och vid kalla förhållanden leder gråvattnet till ett störtavlopp. Vattnet kan du sedan fånga upp i något lämpligt kärl. Ett störtavlopp är även enkelt att förse med elvärmeslingor för att tina eventuella isproppar.

aake
 

Arne B

HBK Medlem
Inlägg
1.241
Kommun
Trollhättan
HBK-Nr
11633
Medlemskap
2024
Sv: undvika att vattnet i spillvattentanken fryser

kan man inte ha öppet låta rinna i en hink. Hade detta på vintern på 80 talet.
Tömma går väl att hitta någonstans.
 

lars o margareta

HBK Medlem
Inlägg
1.426
Kommun
Hudiksvall
HBK-Nr
6977
Medlemskap
2024
Sv: undvika att vattnet i spillvattentanken fryser

tommy!!!! Spolarvätska NEJ inte bra för miljön ,ännu värre om det hamnar i naturen istället för reningsverket , bättre att ha öppet o ett kärl under ,???
 
O

Osten

Guest
Sv: undvika att vattnet i spillvattentanken fryser

Salt är väl billigt men måste blandas röras om lite och det fryser ju oxå om det blir för kallt. Vägverket blandar sin lake med runt 25%.salt och funkar väl ner till ca -15.
Annars kan man ju alltid dricka mer sprit så toan inte fryser.:rolleyes:
 

Dj Freddy

HBK Medlem
Inlägg
907
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
9195
Medlemskap
2024
Sv: undvika att vattnet i spillvattentanken fryser

När det gäller gråvattnet och frysrisk..

Så är det ju lite beroende på hur kallt det kommer att vara, salt kommer ju hindra från frysning. Men det kan ju bli is sörja i tanken, så vid tömning kan man ju passa på att ta en dusch eller fylla på med varmvatten i tanken så bör man kunna tömma den utan problem.

Men jag gissar att saltet är mer skadligt för miljön än en lättflyktig alkohol. Spolarvätska fyller jag själv med i vattenlåsen vid avställning på vintern.


//Freddy
 
F

F.d. 55521

Guest
Sv: undvika att vattnet i spillvattentanken fryser

Jag har en Husbil som inte är tänkt att användas vintertid.
När jag köpte den var avloppstanken oisolerad, men det funkade bra att använda den i fjol vid påsk.
I fjol gjorde jag en ovetenskaplig test där jag satt en 10 liters vattenhink full med 20 gradit vatten och ställde den på en frigolitskiva utomhus, runt hinken virade jag ett varv liggunderlag (ca1 cm) det tog ca dygn innan den hade frusit på ytan och jag avbröt försöket efter ca en vecka och då hade inte vattnet frusit ända in. Vädret unde denna tid var i snitt ca -10 grader och aldrig varmare än -5.
Nu har jag isolerat den med styrolit för att minska avkylningen på vattnet.
Under påskhelgen i år så var problemet att det frös vid kranen, men inte i tanken.
Det man bör tänka på är att inte låta vattnet små rinna, för då fryser det hur man än gör om det är tillräckligt kallt ute. Jag menar om man har en hink i stället för att samla vattnet i tanken.
 
Senast redigerad av en moderator:

aake

FD HBK Medlem
Inlägg
4.456
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Sv: undvika att vattnet i spillvattentanken fryser

Aake, visst har du väl uppvärmt avlopp/gråvatten 12v???
//pilot

I min nuvarande bil sitter både gråvattentank och avtappningskran i uppvärmt dubbelgolv, men i några tidigare bilar så har jag kringgått problemet genom att grena avloppsslangarna och leda till ett (gärna uppvärmt) störtavlopp för användning vid sträng kyla. Tidigt i höstas hade jag lite funderingar om huruvida den dryga dm av avloppsledningen som går under den nya bilen (alltså efter avtappningskranen) möjligen skulle behöva en värmeslinga, men så är inte fallet (det har funkat perfekt i -30*C)

När det är riktigt kallt duger det inte med att endast ha en oisolerad, yttre avloppstank stående öppen, ner till kanske 10 minusgrader kanske det funkar ssk om man ser till att endast spola relativt varmt vatten, men därunder fryser snart allt ihop.

aake

Redigerat. PS: För klarhetens skull. Vinterklimatet här i Norrlands inland och fjälltrakter är tämligen bistert. Nu börjar det bli vår och i morse var det så pass varmt som -7*C, men vid sista fjällfisketuren i början av veckan låg morgontemperaturen ner mot -20, men naturligtvis några plusgrader på dagarna. Ända fram i mars i år morgontemperaturer under minus 30 vid ett par turer. Under sådana förhållanden fungerar garanterat inga andra avloppslösningar än de jag beskrivit i ovanstående och efterföljande inlägg.

Det enda lilla avloppsbekymmer jag noterat i min nya bil är att man sedan man tömt tanken får lov att stänga avloppsventilen inför kallställning, annars fryser den fast i öppet läge och då tar det lång tid att tina upp så att ventilen går att stänga när man återigen värmer upp bilen.
 
Senast ändrad:

aake

FD HBK Medlem
Inlägg
4.456
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Sv: undvika att vattnet i spillvattentanken fryser

Om man har en uppvärmd gråvattentank, hur mycket ström tar den?

Så har jag aldrig haft det och det skulle sannolikt dra så mycket energi att det inte skulle funka vid fricamping.
Däremot har jag haft en bil (Pillos) med en yttre isolerad gråvattentank vilken värmdes med en slinga från bilens vattenburna värme. Det funkade iofs bra och drog inga besvärande mängder gasol, men jag tvingades ändå grena avloppsledningarna och dra till ett störtavlopp (med värmekabel) eftersom avloppskranen från tanken frös igen i sträng kyla. Alternativet att krypa under bilen med varmluftspistol eller gasolbrännare tröttnade jag på!

Ingen större konst att ordna ett sådant störtavlopp, under förutsättning att slangen till avloppstanken går någorlunda lättillgängligt. Det krävs en till två Y-kopplingar, två till fyra avstängningsventiler och lite slangstumpar. Och alltså gärna värmekabel och en strömbrytare med ljusindikering. Värmekabeln behövs kanske aldrig men finns där den dagen det blir en ispropp.

aake
 
Senast ändrad:
F

F.d. 25203

Guest
Sv: undvika att vattnet i spillvattentanken fryser

Funderar på om man kan bygga en låda runt gråvattentanken och ventilen. Grena luftvärme rören och leda ner en slang från truman genom golvet ner i lådan. Ser man till att diska och skölja med varmt vatten, så borde det fungera åtminstone i måttlig vinterkyla.
För att manövrera kranen används vajer eller stag som går igenom lådan.
Frågan är vad man ska bygga lådan av för material?

Kanske komplettera med en eberspächer, eller liknande.
 

Alve

FD HBK Medlem
Inlägg
2.723
Kommun
Ödeshög
HBK-Nr
338
Medlemskap
2023
Sv: undvika att vattnet i spillvattentanken fryser

Kan man kanske köpa en billig stolsvärmedyna, klä av den och fästa den under tanken. Problemet är hur man skall fästa den och isolera/skydda den nedåt.

Drar för mycket ström kanske.

:)
 
Toppen