• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Undvik kreditkort i Danmark!

F

F.d. 13449

Guest
Sv: Undvik kreditkort i Danmark!

År det inte så att alla handlare, oavsett land, får betala en avgift till kortföretaget för att utnyttja tjänsten.

Om inte den avgiften läggs till på köpet så innebär det ju att alla får betala en del av denna avgift för naturligtvis kommer vi konsumenter till att betala vad det kostar - på ett eller annat vis.

Nu jag ett Dankort (har jobbat i Danmark i många år) och där läggs det ingen avgift på köpet. Dessutom accepteras ett Dankort i alla butiker.
Det är mera som vårt gamla Bankkort men fungerar också som VISA-kort.
Japp, det stämmer att inlösande bank tar en avgift för denna tjänsten. Det som dock inte framgår är att banken i sin tur betalar ut en avgift till företaget som har ställt ut kortet, ex vis Swedbank. Att det sen kostar att hålla igång systemen för att driva kortinlösen och att utveckla detta är det ingen som är intresserad av att betala för. Sen sägs det hela tiden att kontanter är bättre o att det inte kostar något, men där tycker jag att det är helt fel. Först och främst tar det betydligt längre tid att stämma av en kassa med kontanter, är det enbart kort är det väldigt enkelt. Att sen det finns risk att pengar tappas/stjäls vid kontanthantering är en risk som elimineras vid korthantering. Man slipper riskera rånrisken och kostnaden för postbox eller upphämtning av G4S eller Loomis eller annan värdetransportör med tillkommande uppräkningsavgift. Dessa saker är sånt som inte syns på varje transaktion som det görs vid köp på kort. Skulle vara intressant o göra en kostnadsjämförelse med vad allting kostar, sen går det naturligtvis inte o värdera hur mycket nyttan är att slippa risken för rån. Tror nog de flesta som blivit utsatta för rån skulle betalt mycket för att slippa det.

Just my 2 cent för att vinkla det hela mer.

/Ola

knarrevik

FD HBK Medlem
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022

Jag försökte att betala med Visakort på Aldi i Tyskland men det gick inte alls. Det är alltså inte bara Danmark som har kortrestriktioner.

Knut

FD HBK Medlem
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022

En kort kommentar. var i en butikk i Norge og sto bak en svensk som ikke fikk betalt med sitt Visa kort. Ekspeditøren forsto ikke noe av problemet for de fleste utenlandske kort fungerte, dette måtte jeg teste og tok mitt australske visa debetkort (kontantkort) og betalte uten problem etter at mitt svenske Nordea Visa (også debetkort) var blitt avvist. Ekspeditøren ble på forhånd informert om at jeg ville teste påstanden som kom overfor den svenske kunden som hentet kontanter i en Bankomat ved siden av butikken!

Mine norske kort blir avvist i alle svenske butikker som selger spill fra Svenska spel og Totto, tror det er slik i Norge for svenke kort også at de som selger Norsk Tipping og Rikstotto er de som gir problemer - det kan stemme med de jeg har oppservert.

Wizard

HBK Medlem
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2025

Knut!
Tanken är väl att man inte skall kunna spela på kredit för att skydda spelberoende.
//W

Knut

FD HBK Medlem
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022

Ja og med det så er mange matbutikker stengt for kortbruk i våre granneland :confused: - har sett at på noen svenske langs grensen så har de skillt ut en kiosk for blader, tobakk og spel slik at de ikke får problemer med kortbruk for sine norske kunder. At disse butikkene har to kortterminaler i de vanlige kassene er og normalt - en svensk og en norsk.

hans p

HBK Medlem
Kommun
Halmstad
HBK-Nr
782
Medlemskap
2024

jaqg reser inte gärna till södertälje heller

Toppen