• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Undvik kreditkort i Danmark!

F

F.d. 15776

Guest
Har precis kommit hem från en resa genom Danmark. När jag tankade fick jag betala extra när jag betalde med kreditkort, så även i en livsmedelaffär. Det var mellan 2 och tre % pålägg.
Danmark är det enda land, som jag, vet tar ut extra avgift vid kort betalning.
Undvik kreditkort. Casch is king!!

Bengt

F

F.d. 55464

Guest
Sv: Undvik kreditkort i Danmark!

Det är ju kass att dom gör så ! Men Danmark är ett underbart ställe !

husbilar

FD HBK Medlem
Kommun
Vingåker
HBK-Nr
5348
Medlemskap
2021

Tidigare fanns det även i Sverige handlare som tog extra betalt om man betalade med kort. Jag har råkat ut för det i Tyskland.

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2025

Jo men tar du ut på bankomat så är det 35:-/uttag för detråkade vi utför när vi var i Danmark .

Vi såg bara trevliga människor och det var fint i Köpenhamn , vi fick även stå 3 nätter gratis på citycamp för den hade inte öppnat men det var ok att stå där ändå .

Vi kommer åka dit igen .

F

F.d. 8502

Guest

Jag kan bara konstatera att det ändå är billigare att betala med kort än med kontanter i Danmark. Jämför Forex växelkurs med kortkursen .
I Danmark har handeln ett avtal som gör att dom inte behöver följa det EU direktivet som förbjuder avgift vid kortköp.

Topsy12

HBK Medlem
Kommun
Eskilstuna
HBK-Nr
131
Medlemskap
2025

Råkade själv ut för samma sak i förra veckan i Tyskland, det blev 3% påslag med kortbetalning.
Även en avgift på 4€ vid uttag i automat. Bankerna är tydligen på g i Tyskland.

/Lasse

Wizard

HBK Medlem
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2025

Råkade själv ut för samma sak i förra veckan i Tyskland, det blev 3% påslag med kortbetalning.
Även en avgift på 4€ vid uttag i automat. Bankerna är tydligen på g i Tyskland.

/Lasse

Det kostar 35:- att ta ut pengar med kreditkort ur en bankomat även i Sverige (OBS inte bankkort, det är gratis).
De butiker vid gränsen som tar 3% när man använder kreditkort är så vitt jag vet dansk-ägda. Annars har jag inte råkat ut för detta i Tyskland.
Däremot tar inte Lidl Mastercard eller Visa.
Jag kommer ihåg när danska kronan stod i 80 -85 öre. När man då handlade var det "krona för krona" som gällde. När danska kronan steg och blev mer värd än den svenska, - då gällde helt plötsligt inte den principen längre.
//W

F

F.d. 29870

Guest

Danmark kjører jeg bare rett igjennom bruker det bare til å komme ut i auropa
danmark ligger litt etter når det gjelder bruk av visa.
dyrt er det også
Det er ikke deilig å vere norsk i danmark:D

F

F.d. 5322

Guest

Lite "off-topic" kanske.
Vi hade hand om en bensinmack ett drygt år. Den klassades som en automatstation. Givetvis fungerade de egna korten men även Visa och Mastercard. Men bara svenska kort!
Visa-kort fungerade även som utländsk variant men inte övriga. Det var mycket irritation bland många turister av förklarliga skäl.
Särskilt tyskarna hade problem med sina - som vi sa "snik-kort". D.v.s. såna som inte har någon årsavgift. De flesta tyskar hade nämligen den typen av kort.
Minns en Belgare som påstod sig ha kört genom hela Europa och kunnat tanka utan problem - förutom i Sverige. Han var mycket irriterad och en inte helt behaglig upplevelse!
Men som sagt - detta var lite "off-topic".

Vad det gäller kortavgiften så har nog de flesta handlare bakat in det i priset för varan, där det inte syns. Man brukar säga att inget är gratis! Men jag kan ha fel.:confused:

F

F.d. 18414

Guest

Oxa i sverige maste vi som tyska betala gebyr när vi handla tx ica, konsum, tanka osv. Endast med post-spareboken är det gratis att hämta penge i sverige. Kanske händer detta omvänd ?
Dessutom fanns ett initiativ fran eu-n att gebyren pa penge-automaten i utomlandet begränsas.
MvH
Wolfgang

F

F.d. 8036

Guest

År det inte så att alla handlare, oavsett land, får betala en avgift till kortföretaget för att utnyttja tjänsten.

Om inte den avgiften läggs till på köpet så innebär det ju att alla får betala en del av denna avgift för naturligtvis kommer vi konsumenter till att betala vad det kostar - på ett eller annat vis.

Nu jag ett Dankort (har jobbat i Danmark i många år) och där läggs det ingen avgift på köpet. Dessutom accepteras ett Dankort i alla butiker.
Det är mera som vårt gamla Bankkort men fungerar också som VISA-kort.

B

Byggare Bob

Guest

Det händer allt emellanåt på många olika ställen och länder att man får betala mer om man använder kort. I Danmark är det emellertid mer regel än undantag.

En stor bov i dramat verkar vara bankerna som ligger bakom de flesta kortföretagen.
Korten tillkom mycket för att slippa kontanthanteringen och det var väl en god tanke med framför allt genom att kunna eliminera rånrisken.:D

Från början, om jag kommer ihåg rätt, tog inte bankerna ut avgift om kortet var ett så kallat "kontantkort", utan avgiften lades bara på "kreditköpen". Nu såg man tydligen en affärsidé i att även kunna avgiftsbelägga kontantkorten men också ta betalt för kontanthanteringen. Det skulle även kosta för butikerna att lämna in reda pengar.;)

Så är det, vi som konsumenter har bara att foga oss i utvecklingen. Vad hjälper det att klaga, finansen bryr sig inte. :wink:

S

StorDansk

Guest

Lite inside information som kan vara till nytta kanske för en och annan, åker själv mellen 3-5 ggr per år till Danmark. De stora matkedjorna som Fötex, Lidl och Brugsen tar inga utlänska kreditkort, ett undantag är en mindre kedja som heter "SuperBedst" där kan du även ta ut kontanter i samband med köp precis som ICA och Konsum här, tanka kan du alltid göra utan problem på Shell, har aldrig testat andra macker, har tankat där senaste 10 åren, var i DK senast i mitten på mars, då var diesel ca 1kr billigare än här omräknat, inga avgifter. Lidl fick lära sig den hårda vägen när jag ville handla vin för ett par tusenlappar, jag bara ställde kundvagnen när dom förklarat för den dumma turisten att det var bara "Dankort" som gällde. Dankort år King i Danmark, men troligen inget värd utomlands för Dansken utan en massa extratjänster kopplade till kortet.
Så jag kan nog hålla med den som påstår att inte Danmark är nåt vidare turistland, och som sagd, avgift på kontantuttag i automat, men avgiften är samma oavsett belopp,så inget småskvättade vid uttagsautomaterna.
Ha en trevlig Danmarksvistelse!

F

F.d. 55451

Guest

Vi undviker også kreditkort i Europa udover Danmark.
Hvert år køre vi mange gange til Tyskland og veksler til 1000 Euro hver gang i Danmark.
Så er vi frit stillede ( husbils-frihet ) og skal ikke bekymre os om hvilke kreditkort der modtages.
Omkostningerne bliver de samme omtrent - men vi har frihet i betalingsmidlet - ingen spekulationer.

På tankstationer betaler vi oftest med Visa/Dankort - god dokumentation.

Kontanter opbevares delvist i skjult box - men det er jo mindre beløb - så herregud'.
Hysteri er dræbende af frihed.

Så jeg undviker også kreditkort i Sverige og Norge.:p:)

F

F.d. 8502

Guest

Danmark kjører jeg bare rett igjennom bruker det bare til å komme ut i auropa
danmark ligger litt etter når det gjelder bruk av visa.
dyrt er det også
Det er ikke deilig å vere norsk i danmark:D

Måste kommentera dig Det är absolut inte dejligt att väre svensk i Norge så det kanske jämnar ut sig.

Toppen