• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Undran om vattentanken

F

F.d. 10180

Guest
Är det någon som haft tanken om vattentanken, jag tvättar med ättika/lime blandat höst/vår sköljer noga har inte haft problem.
Har någon provat att tillsätta atamon i vattnet i ställe för tablett 8L per tablett ??????????????
En GOD JUL alla medlemmar
babel 636:holly-1-icon:
 
Senast redigerad av en moderator:

OleBerg

FD HBK Medlem
Inlägg
52
Kommun
Norge
HBK-Nr
3177
Medlemskap
2022
Sv: Undran om vattentanken

For rengjøring av renvannstak benytter jeg salt/sitronsaft + litt vann. Vanlig koksalt og sitronsaft (sitrussaft) som jeg kjøper i matvarebutikk. Meget effektivt mot brunfarge inne i tanken. Jeg har laget meg en lang børste slik at jeg kommer godt inn i alle hjørner. Skyller godt etter med rent vann.

Ha en riktig fin hjul.

oleberg
 

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.273
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Sv: Undran om vattentanken

Ops, lite varning här.

Det kan vara lite vanskligt att använda en borste inne i färskvattentanken eftersom det lätt kan bli repor i plasten. Dessa repor, kanske inte synliga för blotta ögat, blir sedan grogrund för alger och annat otyg som man inte vill ha i sin tank. Stor försiktighet alltså med mekanisk rengöring i tanken.
 
F

F.d. 10180

Guest
Sv: Undran om vattentanken

Hej B-ILA!
Ja kör genom ledningar och pannan så får jag bort kalkbildning som vi får här i Roslagen jag låter vattnet stå ett dygn i pannan och ledning sedan tappar jag ut vattnet köljer ej ättikan hämnar bakterier och mögel gör om samma prosidur på våren .Skall pröva att andvända ATAMOM i ställe för tabletter
636 barbel
 
Senast redigerad av en moderator:

Curt & Anna-Lena

FD HBK Medlem
Inlägg
440
Kommun
Myresjö
HBK-Nr
669
Medlemskap
2022
Sv: Undran om vattentanken

Vi kör också igenom vattenledningarna med ättiksblandning men ska man få avkalkningseffekt i pannan så måste man ju hetta upp den till 60 grader och sedan, som sagts, låta det stå, helst över natten. Efter proceduren sköljer vi med rent vatten.
Vi har aldrig några tillsatser i vattnet men använder Clearly- kannan för det vatten vi inte värmer. Kannan passar precis i kylskåpet och då har man alltid kallt vatten om man vill dricka vatten eller blanda i saft/juice.

Länk till hemsidan om kanna med kolpatron.


Clearly of Sweden - Vatten för ditt liv
 
Toppen