• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Underredsbehandling

Elisabeth

HBK Medlem
Inlägg
502
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
113
Medlemskap
2024
Hej. Igår besiktigade jag min "gamla" bil, Swift Mondial 1997 års modell, gick igenom med glans, inte ett fel men när vi granskade underredet kunde vi konstatera att en behandling kanske vore bra. Nu undrar jag om ni har något bra tips var i Stockholmsområdet man kan göra detta billigt och bra. Har ni tips så dela gärna med er.
Elisabeth :confused:
 

bror.axelson

HBK Medlem
Inlägg
4.381
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2024
Sv: Underedsbehandling

Rostskyddsmetoder i Vällingby sedan finns det någon på Skå Industriområde på Mälaröarna som behandlar med linolja. Har inte närmare uppgifter om dom men har det på jobbet och kan återkomma imorgon om intresse finns. Linoljebehandling är ordentligt mycket billigare
mvh Bror
 
F

F.d. 52943

Guest
Sv: Underedsbehandling

Hakar på tråden från Västkusten - letar efter underredsbehandlare i Göteborg med omnejd.
hur ofta måste man spruta linolja för att den ska behålla någon rostskyddande funktion på plåt som är utsatt för sprut etc?
 

bror.axelson

HBK Medlem
Inlägg
4.381
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2024
Sv: Underedsbehandling

Skaffar fram telefonnummer och adress till linoljebehandlarn och skriver in det i detta ämne. Bäst är kanske då att ringa och tala med firman. Vet att han behandlar veteranbilar och de flesta av dem är ju rädda om sina fordon dessutom vill dom inte ha svart under om allt är målat och fint.
Som sagt återkommer
mvh Bror
 

bror.axelson

HBK Medlem
Inlägg
4.381
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2024
Sv: Underedsbehandling

Här är lite mera info om linoljebehandling.

Företaget heter Svenska Kraftoljan AB och den man talar med heter Staffan Kraft och nås per mobiltel 0707-222543
Adressen är Skå industriområde Färingsö/Ekerö.

Dom skriver i sitt reklamblad som följer:

Linolja ger enl Statens Provningsanstalt ett effektivt skydd mot rost.
Vi använder svensk rå kallpressad linolja från Gunnarshög i Skåne som är ett miljövänligt och billigt rostskydd, där oljan tränger ner till kärnplåten och stoppar rostangrepp.
Analys från Statens Provningsanstallt nr: 88M51536 visar hur effektivt detta rostskydd är för bilar.
Vi oljebehandlar personbilar veteranbilar och stadsjeepar mm.
Pris för en totalbehandling 1500 till 1900 kronor inkl moms
Bilen kan lämnas på morgonen och hämtas på eftermiddagen.


Lycka till
Hälsningar Bror
 
F

F.d. 52943

Guest
Sv: Underedsbehandling

Kanske läge att göra detta i Stockholm vid nästa besök hos barn och barnbarn.
 

Kjellberg

HBK Medlem
Inlägg
219
Kommun
Partille
HBK-Nr
213
Medlemskap
2024
Sv: Underedsbehandling

Det finns en firma nere i Mölndal som heter Perma Shine dom gör underredsbehandling på husbilar.Han har nyligen köpt en ny lift som klarar vikten på normalstora husbilar.
Firman ligger mitt emot sjukhuset på andra sidan ån.
Mobilnummer 0709993838
Hälsningar Kjellberg
 
Toppen