• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Underredsbehandling eller ej

F

F.d. 2577

Guest
Sv: Underredsbehandling eller ej

De svar jag fick på min fråga om underredsbehandling av BODELEN var inte tillräckligt klar för mig. Om inga av er i klubben har erfarenhet av "problemet" måste det betyda att ingen har utfört någon behandling. I så fall är det inget att bekymra sig för, eller?
Leffe

bror.axelson

HBK Medlem
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2024

läs inlägg # 13 där har du ett telnr till Staffan Kraft som bara jobbar med linolja och vad jag förstår så gäller det även bodelen. Han kan säkert ge goda råd
Hälsn Bror

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2025

Min/vår nästa hus bil blir en nyare och jag kommer at ha den i många år och jag kommer rostskydda den det första jag gör .
Men jag rekomenderar dej att kontakta BJ´s rostskydd här i Falköping för han tar inga 11 tusen samt gör han även lackförsegling och även larmmontering så han kommer jag ta min bil till , det lönar sig att vårda sin pärla .
Hälsa Lasse Andersson (ägaren) från mej "Bengan" så kanske du får rabatt ....

FALKÖPING
BJ:s Rostskydd
Mossv. 27
521 30 FALKÖPING
Tel: 0515-162 10
Fax: 0515-136 85

Esbjörn

HBK Ställplatsgrupp
Kommun
Osby
HBK-Nr
2497
Medlemskap
2024

Olja löser oljeprodukter, vatten löser vattenprodukter osv. Därför uppstår ett fenomen på nyare bilar som har många plastdetaljer. Underredsmassa (och för den delen även asfalt) löser upp mjukgöraren i plasten, som så småningom blir spröd.
Orsaken till att man kan använda linolja på veteranfordon är att dom består av "gjutjärn".

kersa

HBK Medlem
Kommun
Vara
HBK-Nr
2213
Medlemskap
2026

Hej
Jag hämtade våran husbil Kabe Fiat-08 idag efter Tuff-Kote Dinol behandling Frontparti kostnad 6000:-
liten kostnad om man ser till bilens värde och livslängd och tänker behålla bilen eller höjer värdet om man ska byta.
Behandlingen utförd av Martinssons Billackering AB Vara 0512-10574

erling 54

FD HBK Medlem
Kommun
Uddevalla
HBK-Nr
1924
Medlemskap
2023

Linolja (rå) är ett alldeles förträffligt alternativ eftersom den tränger in bättre än vanliga underredsprodukter. Detta beror på molekylstrukturen (som förändras vid kokt linolja). Dock vill jag avråda från att använda tillsatser som terpentin/ balsamterpentin. Värm istället linoljan till ca 40 - 60 grader för att få den mera tunnflytande.

F

F.d. 2621

Guest

Jag delar Hasses realistiska syn på saken i inlägg nr 18.

För övrigt litar jag och håller mig till fabikens rostskyddsgaranti och rekommendationer.
Innestängd fukt och vägsalt o dyl i balkar, dörrar och liknande är nog det största problemet, och där ska man använda de väl dokumenterade produkterna. Varje år bör man göra detta och lämpligen i samband med service / besiktning.

Om man sprutar diverse andra produkter, oljor mm på hela underredet, blir det svårt eller nästan omöjligt att se var eventuella problem och rostangrepp har skett. Om jag någon gång skulle välja att köpa en begagnad bil, så skulle jag vara ytterst noggrann med att kolla underredet, och då måste man kunna se hur det står till.

De plaster, som används på bilar i karossdelar, innerskärmar, bensintankar och diverse plåtar är främst polyolefiner (PE - PP) men även AP (sk kompositmaterial), ABS och vissa elastomerer, som inte alls behöver besprutas med några underredsmassor eller extra korrosionsskydd. Ev kan man skydda infästningsbleck och -skruvförbanden litet extra.

Det är uteslutande PVC, som kan innehålla s k mjukgörare och det materialet används inte för utvändiga sådana detaljer eftersom det blir sprött vid låga temperaturer.

Maria & Hasse

HBK Medlem
Kommun
Sandviken
HBK-Nr
904
Medlemskap
2026

Vi har nu hämtat husbilen efter 4 dagar på underredsbehandling med Dinitrol. Vad han kunde se så var balkarna inte sprutade invändigt från fabrik. Bara en sån sak var värt en behandling.
Han fick dock problem genom att bilen var 7 m, fick spruta med garagedörrarna öppna när det var minus 2C ute vilket inte var så kul för honom. Torkning 2 dagar före och 1 dag efter sprut skedde i ett annat större garage. Så om ni beställer rostskyddsbehandling, kolla så er bil går in i deras spruthall både på längd och höjd så blir det bäst för alla. Och nu känns det ok att ta ut bilen igen och köra på saltade vintervägar..... Hälsningar Hasse

A.Borg

HBK Medlem
Kommun
Partille
HBK-Nr
71
Medlemskap
2025

Är det inte så att rå linolja blandad med terpentin är eldbefängt.Lite lurigt att spruta under bilen i så fall.
Anders.B

Kenneth&Birgitta

HBK Medlem
Kommun
Boden
HBK-Nr
676
Medlemskap
2025

Hej
Vill väcka en gammal tråd.

Detta med linolja och rostskydd, numera har ju Biltema det i sortimentet.
Är ngn som har några erfarenheter av det eller skall gå på det gamla beprövade sorterna??

Storpontus

FD HBK Medlem
Kommun
Haninge
HBK-Nr
9722
Medlemskap
2022

Jag använder mycket linolja som rostskydd. Dels för att det är så otroligt mycket trevligare att jobba med, i princip kan du dricka det om du vill. Men även för att det verkar vara mycket bättre på redan rostiga ytor. Linoljan tränger verkligen in i rosten, vanliga tektyl m.fl. lägger sig mera som en hinna ovanpå. Kan dock tänka mig att om man behandlar en sprillans ny bil kan Tektyl eller vaxbaserade rostskydd funka väl så bra.
Detta gäller inuti balkar, plåtskarvar m.m.
I hjulhus och liknande tror jag inte linoljan räcker, där behövs, i alla fall för vinterbruk, en tjockare massa som står emot stenskott m.m.

Linolja kan lösa upp gammal underredsmassa och även tex gammalt kontaktlim m.m. så det kan vara ide att göra om behandlingen efter nåt år.

Min slutsats är alltså: Gammal bil=linolja Ny bil= lämpligt medel beroende på vad tillverkaren använt (petroleum eller vax baserat rostskydd)

Den linoja jag använt, främst Bilbuttricks torkar men långsamt. Om jag förstått det rätt så tillsätter man nåt medel till den kallpressade oljan för att den skall torka till en seg hinna.
Har även läst något om en kombination av linolja och kinesisk träolja som skall ha ännu mindre molekylstorlek och därmed skall tränga in i rost, plåtskarvar och träfibrer ännu bättre?

Pontus.

Kenneth&Birgitta

HBK Medlem
Kommun
Boden
HBK-Nr
676
Medlemskap
2025

J
Linolja kan lösa upp gammal underredsmassa och även tex gammalt kontaktlim m.m. så det kan vara ide att göra om behandlingen efter nåt år.

Min slutsats är alltså: Gammal bil=linolja Ny bil= lämpligt medel beroende på vad tillverkaren använt (petroleum eller vax baserat rostskydd)

Den linoja jag använt, främst Bilbuttricks torkar men långsamt. Om jag förstått det rätt så tillsätter man nåt medel till den kallpressade oljan för att den skall torka till en seg hinna.
Har även läst något om en kombination av linolja och kinesisk träolja som skall ha ännu mindre molekylstorlek och därmed skall tränga in i rost, plåtskarvar och träfibrer ännu bättre?

Pontus.

Tack för det, vad händer om man anv bitumenbaserade (biltemas) ovanpå linoljan?
Är en ny lev bil o jag tror inte det är någon nämnvärd mängd med skydd i fiatdelen.

Peter Olsson

HBK Medlem
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
2975
Medlemskap
2025

Angående underedsbehandling har ni tänkt behålla husbilen i många år så är det värt att behandla både bodelen och bildelen alltså hela husbilen samt montera innerskärmar och hasplåt under bilen.Vi har utfört detta på våran Adria Coral 690 DK årsmodel 2008 som vi använder året runt, värt pengarna.Pengarna har man nog tillbaka med ränta vid ett inbyte när man ser att man tagit hand om husbilen.

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2025

Så Här gjorde jag och det är bilder före och efter om man scrollar ner i länken : http://www.husbilsklubben.se/forums/t36520/?highlight=rostskydd

Visst kan man se kostnaden som en rejälutgift men då dom spolar rent bilen rejält samt torkar upp bilens bottendel och sedan lägger på underredsmassa av olika sorter på olika delar av karossen för på vissa ställen skall det vara segt och på andra ställen skall det vara så det tål slitage .

Jag ser utgiften som att man ser till så bilen håller sig i gott skick och som en investering .

Jag skall även göra en DiTec lackförsegling .

Här lämnade jag bilen för rostskyddet och dom gör även DiTec behandlingar .
Falköpings diteccenter

Storpontus

FD HBK Medlem
Kommun
Haninge
HBK-Nr
9722
Medlemskap
2022

Efter att linoljan torkat vilket tar upp till en vecka så tror jag inte det är några problem att lägga på tjockare underredsmassa.
Frågan dock om linoljan gör nån egentlig nytta på ren fin lackat plåt?

Jag använder linolja inuti balkar och dörrar o skarvar.

På mitt underrede har jag börjat med att spruta linolja i alla skarvar o svetsfogar m.m. där det kan tränga in. Sen har jag torkat bort överflödigt på utvändiga ytor.

Där det varit plåtrent efter slipning eller där jag bytt plåt har jag först målat med kallgalv zinkfärg (finns att köpa i 1 litersburkar som väger säkert 2 kg st!) och sen en "tät" färg tex "Komplett" en kombinerad grund o täckfärg från tror jag Becker eller Alcro. Fast ännu bättre är nog Tjärepoxi. Sen har jag sprutat på Tektyl universal samt i hjulhusen även tjockare underredsmassa mot stenskott o även dämpa ljud.

Men är det inte bilen redan rostskadad så behövs inte målandet.

Tänk på att trasor med linolja kan självantända så jag brukar för säkerhets skull elda upp dem under säkra former.

F

F.d. 10602

Guest

Hej, Slakthusgatans Rostskydd i Göteborg gör ett bra jobb, de är störts i Sverige på just rostskydd för husbilar. Jag betalade 6.900 skr för min nya Renault Master i vintras.

Jag har garanti på 6 år, men de vill ha en översyn/ ev bättring efter 3 år.

De hade bilen från torsdag till tisdag.

Om du läser den rostskyddsgaranti som följer bilen är det inte särskilt mycket den gäller för

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2025

Håller med att garantierna från fabriken ger man itne mycket för utan det är bättre att man lägger ltie pengar på ett rejält rostskygg för då är värdet mera på bilen den dagen man skall sälja den om den är relativt rostfri .

På min så rostskyddade han även oljetråget för att jag har läst om någon som hade fått ett rostangrepp på sitt för det är ju av plåt .

F

F.d. 2577

Guest

Äntligen blev det så varmt ute att jag kunde genomföra underredsbehandling av bodelen. Det blev chinaolja, har sprutat på 2 ggr och det gick åt 2 liter. Passade på nu när bilen ändå står "uppbockad" krypandet är då lite lättare. Skall fortsätta med balkar imorgon.
Leffe

Toppen