Sv: Underredsbehandling eller ej
Jag delar Hasses realistiska syn på saken i inlägg nr 18.
För övrigt litar jag och håller mig till fabikens rostskyddsgaranti och rekommendationer.
Innestängd fukt och vägsalt o dyl i balkar, dörrar och liknande är nog det största problemet, och där ska man använda de väl dokumenterade produkterna. Varje år bör man göra detta och lämpligen i samband med service / besiktning.
Om man sprutar diverse andra produkter, oljor mm på hela underredet, blir det svårt eller nästan omöjligt att se var eventuella problem och rostangrepp har skett. Om jag någon gång skulle välja att köpa en begagnad bil, så skulle jag vara ytterst noggrann med att kolla underredet, och då måste man kunna se hur det står till.
De plaster, som används på bilar i karossdelar, innerskärmar, bensintankar och diverse plåtar är främst polyolefiner (PE - PP) men även AP (sk kompositmaterial), ABS och vissa elastomerer, som inte alls behöver besprutas med några underredsmassor eller extra korrosionsskydd. Ev kan man skydda infästningsbleck och -skruvförbanden litet extra.
Det är uteslutande PVC, som kan innehålla s k mjukgörare och det materialet används inte för utvändiga sådana detaljer eftersom det blir sprött vid låga temperaturer.