• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Undermedel, kemi

lenmar

HBK Medlem
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
4769
Medlemskap
2025
Sv: Undermedel, kemi

Då det ju blir ganska mycket flugor som fastnar frrm på bilen så tänkte jag testa något medel av typen "Insect Remover".

.............................

Jag köpte JULAS Insect remover, de har två sorter och jag köpte den för 39 kr en pumpsprutflaska.
Och det funkade, det blev rent från svarta prickar.
Plastytorna som formar övergången från bilhytten till husdelen var även de fulla av insekter. Vågar man testa meldet på plasten?
Prov på liten yta visade ett oväntat resultat.
Plasten blev vit!!!!
Insekterna försvann, så gjorde oxo det gulaktiga beläggningen och plastdelarna blev som nya, totalt kritvita!!! Som nytt!
Den brungula skiten bara rann av. Något som varken lacknafta eller andra medel har gjort. Ett verkligt lyft för bilen! Vaska av med svamp och biltvättmedel. spola och skölj.
Vidare prov på de grå plastytorna gav lika gott resulat. Grått och fräscht, istället för gulbruntgrått.

Missfärgningarna på olackerad plast är vad jag förstår solens angrepp som har oxiderat ytan. Denna plastoxid försvann med Julas Insect remover.
Oväntat men positivt!

Jag underökte noga för biverkningar, men det ser ok ut.

Observera att ett sådant här tips kan jag givetvis inte ta ansvar för. Det är upp till var och en att prova försiktigt och ta eget ansvar.

Vad innehåller då denna Insect remover för 39 kr? Det verkar tvåla rikligt, och man kan tänka sig en lutlösning av någon form. Tvål är ju lut och fett.
Kanske liknande trallrengöring?
Man bör skölja väl efter behandling.

Det verkar heller inte lösa upp vaxningen på lackerade ytor.

Ett tips i all välmening för er som har gulnande plastytor.

de
Roy

Hej

Har idag sprutat Insect Remover på vissa gulaktiga plastdetaljer bl.a. gallren till kyl/frys. Det blev kritvitt det gula bara rann bort. Kanonmedel

Sökresultat - Jula AB

Insect Remover 500 ml 39:-
Ett medel som effektivt tar bort insekter från fronten och vindrutan på din bil. Volym: 500 ml. (Artnr: 629348)

Lennart

F

F.d. 24784

Guest

Intressant lennart!
Det var i augustio jag inledde denna tråden.
Lätt överaskad av resultatet på vit och grå plast.
Forfarande kritvitt och som nytt, grå plasten likaså gulandet borta.
Ingen dålig biverkan än.

Frågan är vad som händer rent praktiskt, eller kemiskt?
Vad det gula fula på plasten egentligen är?
Någon form av oxidering och, eller ytförstörelse av solens UV strålning.
Men vad ytskiktet egentligen består av dvs den förstörda plastestytan, som "rinner" bort.

De svarta backspeglarna blev svarta från att ha varit gråa.... Även de bälglikande fästena från backspeglarna till bilen.

Men återigen, jag tar inte ansvar för vad experiment av denna typ, med denna kemikalie kan ställa till.
Jag bara förmedlar mina erfarenheter. Ett tips i all välmening. Så prova försiktigt.
Det finns ju många oplika plastkvaliteter.

Som parantes kan jag nämna att jag först provade med AUTOSOL på de svarta backspeglarna, de är av svart plast. Autosol tog oxo den bort den grå hinnan och de blev svartare. men ett mycket stort jobb att gnugga.
Jag har inte provat Autosol på vit plast.

de
Roy

Gunnar

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Kommun
Malmö
HBK-Nr
5
Medlemskap
2040

Vill gärna försvara "Såpan"!

Den förra husbilen hade vi i 10 år och den polerades och vaxades vart annat år. Trots detta blev den ganska matt i lacken fastän att jag använde särskilt biltvättmedel för rengöring mellan vaxningarna.

Till den nya som vi köpte i början av 2009 har jag endast använt såpa och vatten och den ser alltid ut som nyvaxad trots att den aldrig blivit vaxad efter köpet.

F

F.d. 24784

Guest

Kan det vara så att "särsklida biltvättmedel", avfettning etc faktiskt tvättar bort tidigare vax?
Så att man måste köpa ny vax och vaxa med.

Såpa låter dock ltie stenålder, kanske värt att testa......

de
Roy

Montreal

HBK Medlem
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025

Klart att avfettning tvättar bort tidigare vax, det är ju också avsikten, annars blir det ju inte rent. Så gör också t.ex. diskmedel. Sedan att hoppas på att det finns vaxer som håller i ett par år om bilen finns utomhus, det är lite att tro på jultomten! Speciella biltvättmedel innehåller ju lite vax, och är inte avfettande, därför skadar de inte vaxskiktet lika mycket. Om man vill ha långvarig glans är det bara maskinpolering och sedan lackbehandling som gäller, som alltid är det underarbetet som är det viktiga, inte vad kemikalierna har råkat få för namn! :wink:

Senast ändrad:

Runar

HBK Medlem (P)
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
5889
Medlemskap
2025

Jag undrar vad ni tvättar era sidorutor med som inte är glas? Man ska inte tvätta dessa med fönsterputs eller annat starkt för då blir de förstörda.

F

F.d. 2621

Guest

Den som köper en nytillverkad (och därmed naturligtvis också nylackerad) bil och vill behålla dess vackra ytglans, ska helst inte ta ut den i trafiken, där den utsätts mför diverse faktorer, som mer eller mindre snabbt angriper lackens utseende och struktur.

Nej, håll den inomhus i garaget, långt ifrån sol,väder och vind, diverse skit i luften, och ju högre utomhustemperaturen är, desto värre är det. Men, de flesta tar ju ändå ut sin bil i verkliga livet, sägs det.

Billacker består huvudsakligen av polymerer (termo- resp härdplaster), pigment, fyllmedel (mest krita, titandioxid mm), alkaliska lösningsmedel eller vatten, diverse mindre tillsatser av stabilisatorer och annat hokuspokus (!).

Alla dessa lacker och deras beståndsdelar är organiska produkter (dvs från växtriket), och sådana oxiderar (bryts ner) olika mycket och olika fort av ovan nämnda faktorer.

Om man, (som tydligen Gunnar om jag förstått det rätt) regelbundet och tillräckligt ofta tvättar sin bil med såpa och vatten, så behåller lacken sin glans och skyddande funktion i många år - bäst klarar sig ljusa kulörer, som inte absorberar så mycket av solvärmen. Då behövs egentligen ingen vaxning eller annan behandling.

Andra, som vill och kan, kostar på sig en s k "lackkonservering" vilket innebär att man applicerar ännu ett, opigmenterat, lackskikt. Det utgör naturligtvis ett ytterligare skydd för lacken, men sådana lacker, en- eller tvåkomponentsdito sak samma, men det bryts också ner på samma sätt som originallacken.

"Vanligt folk", däribland jag själv, köper ett av marknadens många flytande vaxprodukter, som förutom en vaxprodukt (polymer), mest innehåller ett slipmedel, fettlösande rengöringsmedel och vatten. När man använder dessa medel, t ex en gång om året, så sker ju också en nerbrytning och nersmutsning av det vaxskikt man lägger på. Man får aldrig bort all den gamla skiten vid denna en-gång-per-år-behandling och - originallacken under alltihop åldras ju naturligtvis kontinuerligt.

Beträffande olika medel att få bort insektsrester från lackytor handlar det mest om att att lösa upp vissa fettrester och gnida bort dem mekaniskt på ett eller annat sätt. Ju bättre kondition lacken är i, desto lättare går det och - vice versa. Att få bort de där insektsresterna från glasytor är ju mycket enklare - vatten och gnida!

WillyPe

FD HBK Medlem
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
2029
Medlemskap
2023

Lite OT angående såpa!
Jag har använt outspädd flytande såpa som duschtvål ett antal gånger för att prova. Det fungerar utmärkt och återfettar huden på ett behagligt sätt. Jag har inte märkt något av att det är frätande, tvärtom så känns såpa mildare än vanlig flytande tvål. Om jag jämför med Barnängens s.k. barntvål så har den en alltför skarp tvätteffekt som torkar ut huden.

Jag uppfattar inte såpa som frätande utan som ett tämligen milt tvättmedel.

F

F.d. 29925

Guest

Inte alla bilar är lackade, min t.ex. har ett ytskikt bestående av gelcoat på glasfiberarmerad polyester.:)

F

F.d. 2621

Guest

En gelcoat på ett underlag av glasfiberarmerad polyester eller epoxi är ett lackskikt med i regel samma plastmaterial som bindemedel och i vissa fall även en- eller tvåkomponents-polyuretan.

Hur många båtägare har inte - t ex efter s k böldpestangrepp - tvingats slipa ner gelcoatskiktet för att lägga på ett nytt sådant lackskikt?

Och sen kan man köra igång med vaxning, konservering och allt där andra som man sätter sin tilltro till och ska göra att båten, bilen, vagnen, flaggstången mm mm behåller sin vackra glans!

Toppen