• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Undermedel, kemi

F

F.d. 24784

Guest
Då det ju blir ganska mycket flugor som fastnar frrm på bilen så tänkte jag testa något medel av typen "Insect Remover".

I juli då vi körde E45 norrut blev det så mycket insekter att vi skrapade av dem i en kastrull och tillsatt lite vatten, och kokade en god soppa. en sudd salt, man kan faktiskt reda soppan lite för den som föredrar lite mer matigt, serveras med ostmacka.

Jag köpte JULAS Insect remover, de har två sorter och jag köpte den för 39 kr en pumpsprutflaska.
Och det funkade, det blev rent från svarta prickar.
Plastytorna som formar övergången från bilhytten till husdelen var även de fulla av insekter. Vågar man testa meldet på plasten?
Prov på liten yta visade ett oväntat resultat.
Plasten blev vit!!!!
Insekterna försvann, så gjorde oxo det gulaktiga beläggningen och plastdelarna blev som nya, totalt kritvita!!! Som nytt!
Den brungula skiten bara rann av. Något som varken lacknafta eller andra medel har gjort. Ett verkligt lyft för bilen! Vaska av med svamp och biltvättmedel. spola och skölj.
Vidare prov på de grå plastytorna gav lika gott resulat. Grått och fräscht, istället för gulbruntgrått.

Missfärgningarna på olackerad plast är vad jag förstår solens angrepp som har oxiderat ytan. Denna plastoxid försvann med Julas Insect remover.
Oväntat men positivt!

Jag underökte noga för biverkningar, men det ser ok ut.

Observera att ett sådant här tips kan jag givetvis inte ta ansvar för. Det är upp till var och en att prova försiktigt och ta eget ansvar.

Vad innehåller då denna Insect remover för 39 kr? Det verkar tvåla rikligt, och man kan tänka sig en lutlösning av någon form. Tvål är ju lut och fett.
Kanske liknande trallrengöring?
Man bör skölja väl efter behandling.

Det verkar heller inte lösa upp vaxningen på lackerade ytor.

Ett tips i all välmening för er som har gulnande plastytor.

de
Roy

Rotax

HBK Medlem
Kommun
Luleå
HBK-Nr
976
Medlemskap
2026
Sv: Undermedel, kemi

Jag tror att vanlig flytande såpa fungerar lika bra. De gulnande "mjölkvita" takluckorna på min bil blev betydligt ljusare med såpbehandling.

F

F.d. 24784

Guest

Här kan man läsa lite om Såpa SÃ¥pa - Wikipedia
Vi ser att såpa är nästan vanlig två i flytande eller geleform.
Kokt Lut och fett.

Förmodligen är det luten,som är verksam i detta fall.
Att blanda till själv med natriumhyudroxid, dvs det som kallas propplösare i butiken, med vatten och lite Yes borde funka.
Svårast är doseringen då.

de
Roy

Sonic

FD HBK Medlem
Kommun
Ekerö
HBK-Nr
9209
Medlemskap
2023

Yes ca 20% resten vatten fungerar utmärkt tycker jag fyller en vanlig liten vattenspruta.
Tycker insekts remover lämnar en fet yta på glasrutan. Går att ta bort men irriterande.

Bosse

Jappe

HBK in Memoriam
Kommun
Orust
HBK-Nr
661

Mycket insekter hade jag på motorhuven! Igår gjorde jag ren halva huven med div kemikalier, t.o.m. rubbing och det var himla besvärligt. Idag tog jag resten av huven med såpvatten i en sprayflaska och det gick som en dans!

5 till 7 gånger mer vatten än såpa i en sprayflaska! Spraya på, vänta ett par minuter och svep bort insekterna med en mirakelduk! Skölj!

Det behövs inga giftiga och dyra kemikalier!

Jappe

PS. Eftersom jag ändå var igång så fortsatte jag med att tvätta hela bilen med hjälp av såpspray, vattenspann och mirakeldukshandske! Varför göda kemikalieindustrin i onödan? Eftersom jag tvättar bilen med såpa så behöver den inte vaxas. Det finns många här i klubben som kan instämma i detta!

Senast ändrad:
F

F.d. 24784

Guest

Det talas mycket om såpa, får nog ta och prova såpa.
Men visst är väl såpa en kemikalie det oxo, inte harmlös, varken mot bil händer eller miljö.
Hur såpa kan ersätta vaxning är dopck en bra fråga.

Någon nämnde att insekterna går bort med vanlig tvätt, jo nog kan det vara så om bilen är välvaxad och insekterna inte har fått tid att torka fast ordentligt.
Ju blankare finare och nyare mer välvaxad bil ju mindre problem med de små söta djuren som ligger på fel flygnivå, verkar det som.

Vorde det inte bättre om insekterna lärde sig att flyga på nästa flygnivå, exvis 5 meter, då slipper de krocka med bilar. Förstår inte vad de har att göra mellan noll och 3 meter?
Något som faktiskt evulotionen borde fixa på ett par miljoner år.

Nu var ju min avsikt att tipsa om medlets verkan på att ta bort oxid på plast. Det var det som impade mig starkt.
Kanske såpan gör det oxo?

de
Roy

corina

FD HBK Medlem
Kommun
Ljusdal
HBK-Nr
1403
Medlemskap
2023

Såpa är ett starkt alkalist medel som grovrengöringsmedel. Såpan tar bort polishen på bilen. Den skall användas med försiktighet. Såpan är idag en helt kemikaliskt produkt.
Det är inte som förr att den tillverkades av helt naturliga ämnen.
Jag jobbar själv inom städbranchen så jag har sett hur den tillverkas och vi använder nästan aldrig såpa inom städningen längre.

F

F.d. 1804

Guest

Annars brukar Coca-Cola gå bra, löser insekter och rostiga skruvar.

F

F.d. 24784

Guest

Myten om Coca Cola kommer från att det innehåller Fosforsyra.
Som smakämne.
Sockret 20 - 30 procent i colan ger dock en klibbig och insektsfästande effekt....

Jag har en flaska fosforsyra, köpt på Biltema för länge sedan, koncentrationen på den är säkert 1000 ggr större än i Colan.
Lägger jag rostiga skruvar, ristiga järndeltaljer och bildelar i ett bad med den soppan blir de helt metallrena på några timmar.
Tror inte denna kemikalie finns mera att köpa på BILTEMA.

Som sagt i colan är det nog fråga om delar av procent Fosforsyra och effekten på rost är ringa.

de
Roy

Tommy Dynér

FD HBK Medlem
Kommun
Söderhamn-Altea
HBK-Nr
3853
Medlemskap
2024

Såpa är ett starkt alkalist medel som grovrengöringsmedel. Såpan tar bort polishen på bilen. Den skall användas med försiktighet. Såpan är idag en helt kemikaliskt produkt.
Det är inte som förr att den tillverkades av helt naturliga ämnen.
Jag jobbar själv inom städbranchen så jag har sett hur den tillverkas och vi använder nästan aldrig såpa inom städningen längre.

Har självklart respekt för ditt påstående, men stämmer det?

Kollar en flaska såpa här hemma och läser:
"Om produkten:
Coop såpa är en naturlig och effektivt allrengöringsmedel gjort på vegetabiliska råvaror.
Innehåller:
15-30% Potassiumtallate. (det är väl en produkt utvunnen ur tallolja?)
Innehåller också:
Aqua (varför Coop skriver vatten på latin vet jag inte), Sodium,Cumenesulfonate, citric, Acid, Färg Caramel CI142090, parfum."

Det enda jag förstod på den sista delen av innehållsförtckningen var "acid", som jag lärt mig är syra och inge´trevligt.

Ja, det är möjligt att den kemisktekniska industrin lurar oss, men är den ursvenska såpan en rent kemiskt framtagen produkt blir jag besviken.

Tommy-59

HBK Medlem
Kommun
Nässjö
HBK-Nr
2475
Medlemskap
2025

Kollade vårt säkerhetsdatablad på flytande såpa och det såg ut som följer:

2. SAMMANSÄTTNING/ÄMNENAS KLASSIFICERING
Ämne CAS-nr Halt % Farosymboler/R-fraser
Kaliumtvål av tallfettsyra 61790-44-1 1-5
Fettalkoholetoxilat 160875-66-1 1-5 Xn / R22-41
Kokosdietanolamid 61791-31-9 1-5 Xi / R38-41
Lauryletersulfat 13150-00-0 1-5 Xi / R36/38
Tetrakaliumpyrofosfat 7320-34-5 <1 Xi / R36
Parfym (enl. IFRA) 0,06
Färgämne, CI 61585+19140 50 ppm
3. FARLIGA EGENSKAPER
Produkten är ej märkningspliktig.

Produkten har pH-värde (konc): ca 12,0

Således räknas den inte som neutral.

Men denna produkt använder jag oftast när jag tvättar husbilen, och den är blank och fin.

Brukar ha lite i hinken, och i en sprayflaska en blandning på 1:7 till bla insekter.

//Tommy

Ludde Kuddsson

HBK Medlem
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
1356
Medlemskap
2027

Kan du inte kolla säkerhetsdatabladet för insectsremover också? Då kan vi nog snacka om att innehålla kemikalier....

corina

FD HBK Medlem
Kommun
Ljusdal
HBK-Nr
1403
Medlemskap
2023

PH värde 12,0 det talar om att den är väldigt alkalisk, dvs frätande.
Tänk på det när Ni tvättar bilen med såpa, den tar bort polishen.

Tommy-59

HBK Medlem
Kommun
Nässjö
HBK-Nr
2475
Medlemskap
2025

Kan du inte kolla säkerhetsdatabladet för insectsremover också? Då kan vi nog snacka om att innehålla kemikalier....

Vi har inte det som egen produkt, men normalt görs insektssprayer på alkalie (förfinad lut) och industrialkohol och lite tvål (fett), så de är vanligen inte sämre ur miljösynpunkt än såpa, däremot aggressivare mot material människa.

Jag brukar ibland spetsa min såpablandning med lite alkoholbaserad fönsterputs om småjäklarna inte vill ge sig.

//Tommy

Tommy-59

HBK Medlem
Kommun
Nässjö
HBK-Nr
2475
Medlemskap
2025

PH värde 12,0 det talar om att den är väldigt alkalisk, dvs frätande.
Tänk på det när Ni tvättar bilen med såpa, den tar bort polishen.

pH12 räknas som alkalisk men den innehåller inga frätande ämnen i konc, så därför kan man lugnt använda den.

Däremot har såpa en återfettande egenskap på såväl billack som andra ytor vilket gör att bilen förblir blank och lättvättad.

Sedan måste du göra skillnad på konc och brukslösning, och det är ju den som används på bilen, eller hur?

//Tommy

Runar

HBK Medlem (P)
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
5889
Medlemskap
2025

Det är lite fel. Alkaliska ämnen kan varav starkt frätande beroende på vilket pH och ämne. Desto högre pH desto mer frätande.

Ämnen som är frätande är tex natriumhydroxid, kaliumhydroxid och natriumsilikat.

Allt alkaliskt är fettlösande vilket gör att det viktigt att spola med mycket vatten om men får det på sig och framför allt om man får det i ögonen. Vi är ju vandrande fettklumpar :twitcy:

Tommy-59

HBK Medlem
Kommun
Nässjö
HBK-Nr
2475
Medlemskap
2025

Det är lite fel. Alkaliska ämnen kan varav starkt frätande beroende på vilket pH och ämne. Desto högre pH desto mer frätande.

Ämnen som är frätande är tex natriumhydroxid, kaliumhydroxid och natriumsilikat.

Allt alkaliskt är fettlösande vilket gör att det viktigt att spola med mycket vatten om men får det på sig och framför allt om man får det i ögonen. Vi är ju vandrande fettklumpar :twitcy:

Både rätt och fel Runar, om vi tittar på den nämnda produkten som jag hänvisar till i tidigare inlägg så innehåller den i konc mellan 1-5% kaliumtvål och en del annan godis men inget som gör den färdiga produkten etsande eller frätande i bruklösning, och ej heller i konc.

Däremot har du rätt i att silikater och hydroxider är frätande och etsande och ska därmed användas med försiktighet.

Det är ju så med alla typer av kemikalier att de ska användas och blandas på det sätt som tillverkaren föreskriver.

//Tommy

Toppen