• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Underkänd besiktning, bilbälte

NicklasJ

FD HBK Medlem
Inlägg
5
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
34790
Medlemskap
2023
Hej husbilsvänner.

Är ny på detta forum, ser att det finns många kloka hjärnor här.

Är det någon som vet vad som gäller för bilbälten i husbil. Har varit hos bilprovningen idag och dom underkände besiktningen pga att det fanns för få bilbälten.

Husbilen är registrerad för 1 förare samt 3 passagerare. Dom två framstolarna har inbyggt bälte så där är det inga problem, är soffan bak dom underkände. Soffan har ett bilbälte som låses fast i 2 spännen, se bild.

Jag köpte husbilen såhär och har inte gjort några förändringar. Bilprovningen besiktades den i fjol och då var det inga problem.

Har dom rätt i att alla platser skall ha separata trepunktsbälten?

Dom ville att jag skulle registrera om bilen för 2 passagerare.

Är en Knaus V-liner från 2009 som togs in till Sverige 2016.

Tacksam för svar

/Nicklas
 

Bilagor

  • 8F82EF98-3674-4B21-A08F-23BD596158E0.jpeg
    8F82EF98-3674-4B21-A08F-23BD596158E0.jpeg
    3,2 MB · Visningar: 167

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.756
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Hej husbilsvänner.

Är ny på detta forum, ser att det finns många kloka hjärnor här.

Är det någon som vet vad som gäller för bilbälten i husbil. Har varit hos bilprovningen idag och dom underkände besiktningen pga att det fanns för få bilbälten.

Husbilen är registrerad för 1 förare samt 3 passagerare. Dom två framstolarna har inbyggt bälte så där är det inga problem, är soffan bak dom underkände. Soffan har ett bilbälte som låses fast i 2 spännen, se bild.

Jag köpte husbilen såhär och har inte gjort några förändringar. Bilprovningen besiktades den i fjol och då var det inga problem.

Har dom rätt i att alla platser skall ha separata trepunktsbälten?

Dom ville att jag skulle registrera om bilen för 2 passagerare.

Är en Knaus V-liner från 2009 som togs in till Sverige 2016.

Tacksam för svar

/Nicklas

Husr ser det ut om du tar bort ryggdynan?
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.151
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Nu är jag ingen proffs på detta... Men jag tycker att.... Har bilbesiktningen godkänt bältet tidigare så måste de ju fortsätta att göra så.... Du kanske bör först ta ett snack med transportstyrelsens och höra om det är rätt att bilprovningen underkände bältet, innan du angriper bilbesiktningen..... Lycka till..
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.756
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Nu är jag ingen proffs på detta... Men jag tycker att.... Har bilbesiktningen godkänt bältet tidigare så måste de ju fortsätta att göra så.... Du kanske bör först ta ett snack med transportstyrelsens och höra om det är rätt att bilprovningen underkände bältet, innan du angriper bilbesiktningen..... Lycka till..

Att besiktningen har missat ett fel tidigare gör inte att dom måste godkänna det i fortsättningen.

Bältet sitter monterad i en stålstång bakom ryggstödets överkant. Har aldrig varit monterat fler bälten, finns inte plats.

/Nicklas

Det säger inte så mycket, det skall finnas en mycket kraftig stålkonstruktion som bältena är infästa i, finns inte den så lär det bli svårt att få
bältena godkända. Du behöver nog lossa plywoodskivan bakom ryggstödet och kolla vad som finns där bakom.
 

NicklasJ

FD HBK Medlem
Inlägg
5
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
34790
Medlemskap
2023
Att besiktningen har missat ett fel tidigare gör inte att dom måste godkänna det i fortsättningen.



Det säger inte så mycket, det skall finnas en mycket kraftig stålkonstruktion som bältena är infästa i, finns inte den så lär det bli svårt att få
bältena godkända. Du behöver nog lossa plywoodskivan bakom ryggstödet och kolla vad som finns där bakom.
Jodå bältet är monterad i en bakomliggande stålram.
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.151
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Att besiktningen har missat ett fel tidigare gör inte att dom måste godkänna det i fortsättningen.



Det säger inte så mycket, det skall finnas en mycket kraftig stålkonstruktion som bältena är infästa i, finns inte den så lär det bli svårt att få
bältena godkända. Du behöver nog lossa plywoodskivan bakom ryggstödet och kolla vad som finns där bakom.
Ett fel... :rolleyes:... Om fordonet har varit på alla sina besiktningar sedan 2016...så är det minst 5 fel :swoon:(beroend på hur man räknar)
 

Glassbil

HBK Medlem
Inlägg
33
Kommun
Borås
HBK-Nr
3697
Medlemskap
2025
Det stora felet är ju att blivit registrerad för 3 passagerare om det inte finns trepunktsbälte för alla.
 

tony o nette

HBK Medlem
Inlägg
1.480
Kommun
Gävle
HBK-Nr
17682
Medlemskap
2024
Hur bred är "soffan med bilbältet?
Finns det en till "soffa" framför eller på högersidan?

Kan det finnas en plats i soffan på höger sidan som går att fälla upp på något sätt?
Det får väl inte ens plats 2st i den "soffan" med bältet.

Bältet verkar vara ihop knäppt åt fel håll.
Den borde vara från vänster axel ner till höger lås sedan över låren till vänster lås.

Ser er bil ut så här? Då kan det finnas en extra plats i högra soffan.

1661608407582.png


Ser den ut så här så blir det svårt med en 3:dje passagerare.

1661608697156.png
 

NicklasJ

FD HBK Medlem
Inlägg
5
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
34790
Medlemskap
2023
Hittade en skrift ang bilbälte.
Enl direktiv 77/541/EEG

5 § Lätt lastbil av 1984 eller senare års modell skall ha bilbälten i framsäte. Dessa bälten skall vara trepunktsbälten, utom för mittplats och för annan sittplats om övre fästpunkt inte utan stor olägenhet kan anordnas som får ha höftbälte, som skall vara försedda med upprullningsdon.

Lätt lastbil av 1986 eller senare års modell skall om den är försedd med permanent bostadsinredning (husbil) även ha bilbälten på övriga sittplatser. Dessa bälten skall vara trepunktsbälten med upprullningsdon eller höftbälten.

Sittplats vilken utgörs av längsgående säte, bakåtvänt säte eller klaffsits behöver dock inte ha bilbälte.
 

tony o nette

HBK Medlem
Inlägg
1.480
Kommun
Gävle
HBK-Nr
17682
Medlemskap
2024
Tack då vet jag att mitt bakåtvända säte får ha en passagerare om jag vill
men det vill jag ju inte. :)
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.151
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Om vi istället säger: om besiktningen har missat felaktigheter tidigare, betyder det inte att dom skall godkänna dom i fortsättningen.
Bättre?
Helt rätt..... Men för mig låter det helt osannolikt att bilbesiktningen kan ha missat samma sak minst 5 ggr.... Och inte nog med det, för vid importen och registreringen av fordonet så skulle även den inspektören missat bältet.... Tycker du verkligen att det låter vettigt?

Eller kan det ha varit så här.... att bältet har tidigare funnits där... Men av ännu okänd anledning så blev bältet(en) bortmonterad..... Och av en annan okänd anledning kom de aldrig på plats igen...

Hoppas denna spännande storry kommer att fortsätta under flera helger framöver, så vi får reda på vart har de "försvunna bilbälten tagit vägen" :rolleyes::swoon::twitcy:
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.756
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Helt rätt..... Men för mig låter det helt osannolikt att bilbesiktningen kan ha missat samma sak minst 5 ggr.... Och inte nog med det, för vid importen och registreringen av fordonet så skulle även den inspektören missat bältet.... Tycker du verkligen att det låter vettigt?

Eller kan det ha varit så här.... att bältet har tidigare funnits där... Men av ännu okänd anledning så blev bältet(en) bortmonterad..... Och av en annan okänd anledning kom de aldrig på plats igen...

Hoppas denna spännande storry kommer att fortsätta under flera helger framöver, så vi får reda på vart har de "försvunna bilbälten tagit vägen" :rolleyes::swoon::twitcy:

Jag kan bara påminna mej ett par gånger att dom vid besiktning har kollat de bakre bältena, och det är sedan 2007! Varav en gång var vid regbesiktningen.
 

NicklasJ

FD HBK Medlem
Inlägg
5
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
34790
Medlemskap
2023
Helt rätt..... Men för mig låter det helt osannolikt att bilbesiktningen kan ha missat samma sak minst 5 ggr.... Och inte nog med det, för vid importen och registreringen av fordonet så skulle även den inspektören missat bältet.... Tycker du verkligen att det låter vettigt?

Eller kan det ha varit så här.... att bältet har tidigare funnits där... Men av ännu okänd anledning så blev bältet(en) bortmonterad..... Och av en annan okänd anledning kom de aldrig på plats igen...

Hoppas denna spännande storry kommer att fortsätta under flera helger framöver, så vi får reda på vart har de "försvunna bilbälten tagit vägen" :rolleyes::swoon::twitcy:
Det har aldrig funnit något fler bälte, är tänkt att detta bälte skall fungera för 2 personer. Finns inte plats montera fler rullbälten. Syns tydligt i stålkonstruktionen att inget är borttaget.

Har även sett Bilder på en exakt lika husbil som också har ett bälte för 2 personer. Den var också registrerad för 3 passagerare.
 

Bilagor

  • 7C9D691C-85D2-4286-906E-B36B0108B6E8.jpeg
    7C9D691C-85D2-4286-906E-B36B0108B6E8.jpeg
    2,1 MB · Visningar: 93

tony o nette

HBK Medlem
Inlägg
1.480
Kommun
Gävle
HBK-Nr
17682
Medlemskap
2024
Så där kan det väl inte vara meningen att man skall sitta.
Det borde finnas en bild på hur det är tänkt med sittplatserna men jag hittar ingen som
ser ut som din.
Har du soffa eller disk/spis på höger sidan?

En sådan här bild borde gå att hitta till din modell.
Där ser man att det är 2st bälten i sittdelen.
1661615934456.png
 
Toppen