• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Underhållsvärme

GunnarB

HBK Medlem
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
38950
Medlemskap
2025
Tänkte ha lite underhållsvärme på (4-5 grader) i min plåtis. Har en truma med el/gas. Är det en bättre att ha ett externt element eller kan man med fördel använda truman på el. (ur hållbarhets synpunkt). Vill spara på gasen.

Olof G

HBK Medlem
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2025
Tänkte ha lite underhållsvärme på (4-5 grader) i min plåtis. Har en truma med el/gas. Är det en bättre att ha ett externt element eller kan man med fördel använda truman på el. (ur hållbarhets synpunkt). Vill spara på gasen.
Du får höja tempen till 10-15 grader, eller som dom flesta av oss ingen värme alls.

begeco

HBK Medlem
Kommun
Västerås
HBK-Nr
34260
Medlemskap
2025
Jag skulle värma med 500 W kontinuerligt. Då blir innertemperaturen ca 5 grader högre än ute och relativa fuktigheten tillräckligt låg. Förutsätter att vattnet är tömt. Vet att det finns olika skolor.

håkansson2

HBK Medlem
Kommun
Kinna
HBK-Nr
21121
Medlemskap
2026
Min högst personliga åsikt är att en lös fläkt värmer boutrymmet men inte i skåpen och kondens bildas i övergången mellan varmt och kallt. Den kondensfukten hamnar någonstans men inte i boutrymmet som är varmast. Använda Truman är nog bättre men den håller inte till det. Man biter sig själv i svansen.

Så, jag ställer bilen kall men som sagt min personliga åsikt som jag inte kan stödja med annat är erfarenheten att det fungerat sendan slutet av 60-talet.

bengtic

HBK Medlem
Kommun
Finspång
HBK-Nr
39269
Medlemskap
2025
De har dåligt med plats och typ billigare inbyten hamnar ute på gården, har varit och tittat på några äldre bilar när vårvintern kom och när man öppnade dörren slog en lukt mot en av gammal våt filt rutorna fulla av vatten invändigt.
ska den stå kallt så får man inte ha det fuktigt inne som sätter igång processer varje gång solen kommer fram och det blir plusgrader.
Ventilationen i husbilen gör att man kan förflytta fuktig luft in i bilen som sen blir vatten, när vädret växlar mellan plus och minus kan det bli mycket fukt som fryser och tinar.
Ja det kostar att ha värme men det gör bilen också.

Bosse bas

HBK Medlem
Kommun
Strängnäs
HBK-Nr
7246
Medlemskap
2025
Du lockar i de små mössen med värme i HB. /Bosse bas

Toppen