Men fyra år är väl vad man får räkna med att ett batteri ska leva.
-----------------------------------
Kan nog inte helt hålla med. I min husbil har jag haft fyra batterier sedan jag köpte den för bortåt 12 år sedan. Två av batterierna var förbrukningsbatterier i tidigare fordon, och två inköptes i samband med husbilen, 300A/h sammanlagt
Jag har faktiskt i år skrotat de två äldsta ca. 18 år gamla. I båda två så var det en cell som inte hängde med riktigt full ut. De två andra, (ca. 12 år) håller sig skapligt pigga fortfarande och har fått två nya kompisar trots alla skrifter om gamla och nya batterier blandade i en batteribank.
(När batterier har några år på nacken så har de naturligtvis inte full A/h kapacitet kvar, men bara de håller skaplig spänning efter några dygns vila efter laddning så klarar de rätt mycket ändå.)
Batterierna har sedan begynnelsen fått laddning av moderna intelligenta laddare (mest Ctek). De är öppna så en gång om året har de rekontats, fått vila i några dygn, och sedan kollats med en rejäl cellprovare, och varje cell var för sig (en sådan där som man håller upp och som bryter ljuset för exakt värde på cellen.)
De har aldrig plågats med inverter som ger mer ut än vad mindre laddare kräver. Ajabaja för hårtorkar och kaffebryggare på bortåt 2000W.
De har sällan eller aldrig varit under 50% av kapaciteten trots åtskilliga dagar utan förflyttning och ibland dåligt väder för solcellernas laddning.
Jag har skrivit tidigare om en "batterigubbe" som hade problem med leverantörerna. Det är många batterier som är plågade till döds och byts ut på garanti trots att de är misshandlade till döds och då inte borde innefattas av garantier, och det gillar inte batteritillverkarna.
Obs. inte mina ord utan en som jobbar med batterier.
Det enda som jag kan tillföra är att det är en väldig skillnad mellan en hel drös batterier i batteribanken och "bara" två små hål i väggen. Vid den enkla jämförelsen har en drös batterier inte mycket att komma med.
M.v.h. JANKRO.