• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Ultimata HB/plåtis för 2p, 5,5-7m..?

JooBoo

HBK Intresserad
Inlägg
35
Kommun
Kungsbacka
Jag är novis inom området så tänkte kolla lite vad andra tycker och tänker för att bilda mig en bättre uppfattning om vad som existerar och vad som kan vara bra att tänka på vid köp av husbil :)

För att hålla det inom några ramar som gör det tillämpbart/realistiskt för mig så tycker jag vi kör på:
- Pris: max 1,5 milj (gärna mindre)
- Längd: 5,5-7 meter
- Totalvikt: 3500-4500kg PB2
- Optimerad för 2 personer
- Framförallt 3-säsong men funka dugligt några
nätter i mellansvenskt vinterklimat…
- Inte fel om den kan ta en kajak/skidbox på taket och cyklar baktill.
- Kunna köpas i Sverige

Vilken husbil/plåtis tycker du vore det bästa utifrån dessa parametrar? Antingen för dig själv eller vad du tror skulle vara det bästa för mig…

Argument varför vissa val görs uppskattas men även inslängda modeller (gärna med länk) funkar också.

Jag har under mitt hittills korta intresse för husbilar blivit insnöad på en MB Sprinter chassi eller möjligtvis VW Grand California 680 men inser att det finns en uppsjö varianter och andra modeller som skulle kunna vara intressant för mig!

Tror mig vara ute efter en hyfsat smidig hb/plåtis för alla typer av turer, gärna i natursköna områden för olika typer av aktiviteter som tex vandring och cykling i fjällen/alperna, kajakpaddling, lite skidåkning men även kulinariska tripper i tex Toscana eller bara kuska runt längs atlantkusten. Kort o gott varierade turer i olika delar av Europa.

:)
 

KalleiViken

FD HBK Medlem
Inlägg
2.833
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
300
Medlemskap
2023

Här får du med allt, även vinter egenskaper.


Kan också vara av intresse. PR husbilar har agentur. Inte så långt från dig.

Eller en begagnad LaStrada också en kvalitéts bil.
 
Senast ändrad:

kullen

HBK Medlem
Inlägg
371
Kommun
Botkyrka
HBK-Nr
3656
Medlemskap
2024
Mitt råd är,
hyr en husbil någon vecka, hyr en plåtis någon vecka och känn efter om det är en plåtis eller husbil ni vill ha. Efter det kan ni börja titta på fabrikat och planlösningar som passar er. Ni kommer förmodligen inte att träffa rätt vid första försöket. Fråga mej, 30 år med husbil f.n inne på vår 11:e husbil
 

Livibil

HBK Medlem
Inlägg
2.605
Kommun
Oskarshamn
HBK-Nr
11764
Medlemskap
2025
Utifrån din önskan om diverse olika aktiviteter och därmed prylar att ta med tror jag inte ni ska satsa på en plåtis. Välj istället en kort husbil, gärna av den smalare 2,20m, modellen och på lite högre totalvikt än 3.500kg. Hymer har t ex sin Exsis i olika varianter. Då kan ni få ett bra garage, rymligt inne, väl isolerat och ett cykelställ som klarar vikten utan att förstöra dörrarna. Kanske ni t o m kan få plats med cyklarna i garaget. Denna typ av husbil har en kort hjulbas vilket gör den väldigt smidig att köra.
 

JonasS

HBK Medlem
Inlägg
1.807
Kommun
Växjö
HBK-Nr
9235
Medlemskap
2024
Fiat är rymligare, kortare hyttdel (mindre deformationszoner) och ca 10cm bredare skåp. 600cm lång och även 640 går ofta in på vanliga parkeringsplatser.
Sprinter och Crafter är modernare och bekvämare att köra.
 

JooBoo

HBK Intresserad
Inlägg
35
Kommun
Kungsbacka

Här får du med allt, även vinter egenskaper.


Kan också vara av intresse. PR husbilar har agentur. Inte så långt från dig.

Eller en begagnad LaStrada också en kvalitéts bil.
Kaben har jag kastat ett öga på.
Westfalia känns intressant att kika närmare på. De verkar ha ett brett utbud
 

JooBoo

HBK Intresserad
Inlägg
35
Kommun
Kungsbacka
Mitt råd är,
hyr en husbil någon vecka, hyr en plåtis någon vecka och känn efter om det är en plåtis eller husbil ni vill ha. Efter det kan ni börja titta på fabrikat och planlösningar som passar er. Ni kommer förmodligen inte att träffa rätt vid första försöket. Fråga mej, 30 år med husbil f.n inne på vår 11:e husbil
Bra råd men vill ändå ha mer kött på benen så jag hyr hyfsat nära det jag ev vill ha i slutänden… om jag nu hyr och inte trycker på köpknappen direkt :)
 

JooBoo

HBK Intresserad
Inlägg
35
Kommun
Kungsbacka
Utifrån din önskan om diverse olika aktiviteter och därmed prylar att ta med tror jag inte ni ska satsa på en plåtis. Välj istället en kort husbil, gärna av den smalare 2,20m, modellen och på lite högre totalvikt än 3.500kg. Hymer har t ex sin Exsis i olika varianter. Då kan ni få ett bra garage, rymligt inne, väl isolerat och ett cykelställ som klarar vikten utan att förstöra dörrarna. Kanske ni t o m kan få plats med cyklarna i garaget. Denna typ av husbil har en kort hjulbas vilket gör den väldigt smidig att köra.
Bra tips, ska kika närmare på den.
Tror jag är ganska insnöad på plåtis för att det känns coolare på nåt sätt men absolut det kanske inte är det som egentligen är det bästa för mig:)
 

JooBoo

HBK Intresserad
Inlägg
35
Kommun
Kungsbacka
Fiat är rymligare, kortare hyttdel (mindre deformationszoner) och ca 10cm bredare skåp. 600cm lång och även 640 går ofta in på vanliga parkeringsplatser.
Sprinter och Crafter är modernare och bekvämare att köra.
Ja jag borde inte utesluta Fiat bara för att jag har fördomar... Finns ju en uppsjö av hb/plåtisar som är Fiat så nåt rätt gör de!
 

Livibil

HBK Medlem
Inlägg
2.605
Kommun
Oskarshamn
HBK-Nr
11764
Medlemskap
2025
Bra tips, ska kika närmare på den.
Tror jag är ganska insnöad på plåtis för att det känns coolare på nåt sätt men absolut det kanske inte är det som egentligen är det bästa för mig:)
Ja plåtis har blivit en innegrej och man blundar för dess nackdelar. Det går jättebra att ta sig fram på mindre vägar, parkera och fricampa även med en mindre husbil. Kolla även andra märken av Hymer för det finns flera korta och smala modeller.
 

KalleiViken

FD HBK Medlem
Inlägg
2.833
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
300
Medlemskap
2023
Det här tål att tänka på om du ska köpa nytt.

Hyr en LaStrada av Richard i Pukavik och slå till om det passar er. Pukavik har två nästan nya LaStrada med taksäng. Vet inte om det är så bra?
 

JooBoo

HBK Intresserad
Inlägg
35
Kommun
Kungsbacka
Såg Hymer ML-T och tyckte den verkade som ett bekvämt alternativ till en plåtis. Någon som vet om det är stor skillnad att köra denna jämfört med tex Hymer Free S? Båda med totalvikt på 3500 kg.
Tänk alperna, nordnorge och skruttiga städer och byar på kontinenten...

 

Topaz

HBK Medlem
Inlägg
837
Kommun
Tranås
HBK-Nr
20987
Medlemskap
2027
Kanske denna, bra lastutrymme men lite klen lastvikt som alla 3,5t men går kanske o väga upp.
Men förstavalet blir ju denna,

förmodligen lite svår att hitta i rimlig tid men oj vilken trevlig bil oxå bra lastutrymme och går ju få på 4,5t chassie. 1,5 m räcker ju till riktiga bilar, köp en sån.
 

PösslRyder

HBK Medlem
Inlägg
138
Kommun
Sävsjö
HBK-Nr
36050
Medlemskap
2024
Vi har en plåtis (Pössl Roadcruiser, årsmodell 2018) och vi är fortfarande entusiastiska om bilen. Som sagt har plåtbilar fördelar när det gäller parkeringsplatser och smala vägar - hanteringen är lite lättare och rent subjektivt sagt tycker jag personligen att de ser snygga ut, särskilt när man väljer en äkta färg - i stället av vit :) Vår modellen har en längd av 640 m och det går bra att tar sig till mataffären eller i staden med den. Jag minns den dagen där vi besökte Gdansk i Polen och hade en billig bil-parkeringsplats bara 500 meter utanför gamla stan....

Med detta sagt skulle ni ändå veta att en plåtbil är inte så lätt att isolera hyfsat - Om temperaturen sjunker under 5 grader kommer du säkert att använda mer gas för uppvärmning än med en bättre isolerad modell. Ytterligare är det lite trängre inuti eftersom bredden är mindre, och 20 cm i bredden mer eller mindre, det märker man ju. Om den ena lagar mat och den andra behöver besöka toan så behöver man plugga in en särskild koreografi då :)

Nu är Pössl-bilar vanligtvis baserade på Citroen Jumper och sina syskon (Fiat Ducato, Peugeot Boxer), vilka är Europas billigaste plåtbilar. Andra modeller i samma klassen, t.ex. Renault Master, Ford Transit, MB Sprinter, VW Crafter och sitt syskon MAN TGE) erbjuder lite mer komfort, bättre assistens-system och modernare instrumentbrädor. MB Sprinter har dock nackdelen att karosserien blir smalare mot toppen, däremot är Citroen Jumpers profilen nästan rektangulär. Det ger lite mer utrymme för möblerna.

Mitt facit är ändå att jag skulle villja välja en plåtis igen. Vi uppskattar den kompakta storleken och att den är so "coolt" att styra. Modeller från och med 600 cm i längden har vanligtvis gott om plats för bagaget, det går alltid att ta sina cyklar med sig (räcket på bakdörren eller på kroken) och ibland ser man plåtbilar med ett takräcke.

Om ni har lite tid så rekommenderar jag att besöka "Caravan-Salongen" i Düsseldorf, Tyskland, som påbörjar den 27:e augusti och går till den 04:e september: Home Jag är säkert att det finns många fina bilar på platsen som fyller era krav. Det är säkert bra att budgeten är lite större och 1,5 miljoner ska vara tillräckligt för en vacker lösning.

Hoppas det hjälper lite.
PösslRyder
 

JooBoo

HBK Intresserad
Inlägg
35
Kommun
Kungsbacka
Vi har en plåtis (Pössl Roadcruiser, årsmodell 2018) och vi är fortfarande entusiastiska om bilen. Som sagt har plåtbilar fördelar när det gäller parkeringsplatser och smala vägar - hanteringen är lite lättare och rent subjektivt sagt tycker jag personligen att de ser snygga ut, särskilt när man väljer en äkta färg - i stället av vit :) Vår modellen har en längd av 640 m och det går bra att tar sig till mataffären eller i staden med den. Jag minns den dagen där vi besökte Gdansk i Polen och hade en billig bil-parkeringsplats bara 500 meter utanför gamla stan....

Med detta sagt skulle ni ändå veta att en plåtbil är inte så lätt att isolera hyfsat - Om temperaturen sjunker under 5 grader kommer du säkert att använda mer gas för uppvärmning än med en bättre isolerad modell. Ytterligare är det lite trängre inuti eftersom bredden är mindre, och 20 cm i bredden mer eller mindre, det märker man ju. Om den ena lagar mat och den andra behöver besöka toan så behöver man plugga in en särskild koreografi då :)

Nu är Pössl-bilar vanligtvis baserade på Citroen Jumper och sina syskon (Fiat Ducato, Peugeot Boxer), vilka är Europas billigaste plåtbilar. Andra modeller i samma klassen, t.ex. Renault Master, Ford Transit, MB Sprinter, VW Crafter och sitt syskon MAN TGE) erbjuder lite mer komfort, bättre assistens-system och modernare instrumentbrädor. MB Sprinter har dock nackdelen att karosserien blir smalare mot toppen, däremot är Citroen Jumpers profilen nästan rektangulär. Det ger lite mer utrymme för möblerna.

Mitt facit är ändå att jag skulle villja välja en plåtis igen. Vi uppskattar den kompakta storleken och att den är so "coolt" att styra. Modeller från och med 600 cm i längden har vanligtvis gott om plats för bagaget, det går alltid att ta sina cyklar med sig (räcket på bakdörren eller på kroken) och ibland ser man plåtbilar med ett takräcke.

Om ni har lite tid så rekommenderar jag att besöka "Caravan-Salongen" i Düsseldorf, Tyskland, som påbörjar den 27:e augusti och går till den 04:e september: Home Jag är säkert att det finns många fina bilar på platsen som fyller era krav. Det är säkert bra att budgeten är lite större och 1,5 miljoner ska vara tillräckligt för en vacker lösning.

Hoppas det hjälper lite.
PösslRyder
Tack för en utförlig beskrivning om hur det är att ha en plåtis :)

Funderade nu på om man skulle fimpa en av bilarna till förmån för en plåtis..? Känns det vettigt att ibland använda sin plåtis i vardagen istället för en personbil? Blir det väldigt stor skillnad att köra omkring med en som är 6 m, 6,5 m eller uppåt 7 m..?
 

PösslRyder

HBK Medlem
Inlägg
138
Kommun
Sävsjö
HBK-Nr
36050
Medlemskap
2024
I mitt fall är det så här att plåtisen används bara tillfälligt i vardagen, t.ex. för att transportera grönavfall till tippen eller om min personbil är på nåt annat sätt upptagen. Ju mindre husbilen är, desto smidigare är den som vardagsbil. Å andra sidan är det självklart att lite mer utrymme inuti ger dig en mycket bättre semester-upplevelse.

Mitt intryck är ju att det inte krävs särskilt mycket omställning att köra vår HB med 6,4m i längden. När vi är på vägen med den finns det nästan ingenting som vi inte kan göra med den - men förstås är bakspeglarna dina bästa vänner. Alltid. Och den längre axelavstånden innehåller lite mer planering när det gäller att ta trånga kurvor.

Med 7 m i längden .... jo, det finns en gräns för vardags-körningen. Frågan är verkligen: i fall att du vill ge bort en personbil och köra HB i vardagen, hur ser det ut med parkeringsplatser vid arbetsplatsen och hemma då? Och förstås är vanliga parkeringshus uteslutna pga höjden. Det är en sak att ta två parkeringsplatser hos ICA för den tiden man behöver för att handla. Det är nåt helt annat när det råder en brist på parkeringsplatser framför bostaden.

Och med längden över 6m borde man hålla koll på vikten (3500 kg...?) och man borde veta att man får betala betydligt högre priser på färjan och på Öresundsbron. Kanske spelar det ingen roll, men man ska vara medveten om det.
 

JooBoo

HBK Intresserad
Inlägg
35
Kommun
Kungsbacka
I mitt fall är det så här att plåtisen används bara tillfälligt i vardagen, t.ex. för att transportera grönavfall till tippen eller om min personbil är på nåt annat sätt upptagen. Ju mindre husbilen är, desto smidigare är den som vardagsbil. Å andra sidan är det självklart att lite mer utrymme inuti ger dig en mycket bättre semester-upplevelse.

Mitt intryck är ju att det inte krävs särskilt mycket omställning att köra vår HB med 6,4m i längden. När vi är på vägen med den finns det nästan ingenting som vi inte kan göra med den - men förstås är bakspeglarna dina bästa vänner. Alltid. Och den längre axelavstånden innehåller lite mer planering när det gäller att ta trånga kurvor.

Med 7 m i längden .... jo, det finns en gräns för vardags-körningen. Frågan är verkligen: i fall att du vill ge bort en personbil och köra HB i vardagen, hur ser det ut med parkeringsplatser vid arbetsplatsen och hemma då? Och förstås är vanliga parkeringshus uteslutna pga höjden. Det är en sak att ta två parkeringsplatser hos ICA för den tiden man behöver för att handla. Det är nåt helt annat när det råder en brist på parkeringsplatser framför bostaden.

Och med längden över 6m borde man hålla koll på vikten (3500 kg...?) och man borde veta att man får betala betydligt högre priser på färjan och på Öresundsbron. Kanske spelar det ingen roll, men man ska vara medveten om det.
Grejen är den att vi har två bilar men väldigt sällan så används båda två samtidigt då vi båda arbetar ganska mycket hemma (särskilt jag) så tanken har redan slagit oss att vi egentligen skulle kunna klara oss med en bil... Tänker då att en plåtis kanske skulle kunna funka som ett transportmedel de få gånger (20-30 ggr/år?) man måste.

Parkering hemmavid och jobb är inga problem men däremot så kan jag också se fördelarna med en sexmetersplåtis istället för 7 m när det kommer till parkering och körning men man ser ju också fördelarna med 7 m istället för 6 m rent komfortmässigt när bodelen och stuvning används :)
 

PösslRyder

HBK Medlem
Inlägg
138
Kommun
Sävsjö
HBK-Nr
36050
Medlemskap
2024
fattar. Om parkeringssituationen är inget problem, så kan du välja din husbil efter behovet för dina semesterresor. I mitt fall stod det klart i början att vi ville ha en "äkta" dubbelsäng längs bilens längsaxeln - och nästan alla modeller som erbjuder det är längre än 6,0 m. Idén att krypa över varandra på natten om den ena behöver ta en bio-paus var lite skrämmande och ledde ganska fort till en plåtis med 6,4m och sagt dubbelsäng. Tillgängliga lastutrymmet blev dessutom lite större med en sån bil. Då gäller det att nog genomtänka era krav och förväntningar.

Och ja, om vi pratar om 20 eller 30 gånger i året att använde HB:n som vardagsbil, så skulle ja inte se några problem med det. Gör nästan detsamma med min HB. Ibland använder jag den i stället för hotell när jag är på tjänsteresan. Hittills gick det bra med ställplatserna, parkeringsplatserna, körningen --> funkar bra!
 
Toppen