F
Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.
Østersjøen er om jeg husker rett at vanskelig område å drive aktiv sonar søking i etter ubåt. Det finnes skarpe overganger i vatnet mellom forskjellige temperaturer og saltinnhold, disse fungerer som speil for sonaren. En ubåt kan ligge i ro under et slikt område og være usynlig på sonar. Lytting etter lyder fra ubåt blir vanskelig når det er andre fartøy i nærheten.
En del av min tid i det militære gikk med til å beregne hvor det normalt var mulig å gjemme en ubåt ut fra statistiske data. Jeg satt og med beregninger ut fra aktuelle data under en ubåtjakt i Sognefjorden 1972, der kunne en lett gjemt samtlige østblokk ubåtene på en gang.
De bidde inte ens en tumme![]()
Då var jakten över för denna säsong, ingenting inte ens ett pip blev det kostnad 20 miljoner.
Dyrt med följa John lekar.
/Pelle
20 milj för ca 7 dagar med 200 enheter blir ungefär 15 tkr/ enhet och dag.
Det blir ren vinst om man räknar kostnad/ dygn liggandes i hamn...