• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

U-soffa bak - praktist eller ...?

PatricS

HBK Medlem
Inlägg
1.296
Kommun
Umeå
HBK-Nr
2899
Medlemskap
2024
Sv: U-soffa bak - praktist eller ...?

Tack för tips!
Har varit runt och tittat på ett 10-tal HBar de sista 2 veckorna i prisläget 100-300. Både privat och på firmor.
Oj oj - vi lär oss nåt nytt varje gång - alltifrån hållbarhet på däck till att man på vissa bör överfylla olja i växellådan mm - intressant.
Hänger dessutom med på ALLA HBar i Sverige på Blocket som ligger mellan 100-300.

Vi tittar nu på 2 prislägen:
- 100-150 med ev en möjlighet att behålla båten och ända prova på livet med HB.
- 250-300 där båten måste säljas - se Blocket - med en lite nyare HB med förhoppningsvis mindre bekymmer och bättre stuvutrymmen.

Storlek - runt 6 m eller lite kortare.
Stuvutrymme som nås utifrån - måste rymma 2 golfbägar förutom det vanliga - och det verkar inte många HB klara av. Det verkar vara ganska så små förvaringsutrymmen i de flesta HBar.

Ser ibland på vv.se att det skiljer en hel del vad man får lasta i HB - antal kg alltså - verkar vara väldigt lite - konstigt.
Sen verkar en del vara LASTBILAR - är det så - skillnad? Körkort?

.
 

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.265
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Sv: U-soffa bak - praktist eller ...?

Vill du ha en bil på under sex meter med sundsittgrupp bak så lär den bli svårt att hitta med stuvutrymmen för två golfbagar. Men det borde finnas hyfsade utrymmen i sofforna även om de kanske inte alltid är nåbara från utsidan.

Husbilar som är ett par årsmodeller gamla och äldre är nästan undantagslöst registrerade som lätt lastbil. Inga problem med det med avseende på körkort. Däremot finns det lite skillnader vid parkering så det gäller att läsa skyltarna noga. Sitter det en tilläggstavla med en personbil på P-skylten så är det ett stort risktagande att parkera där med en lätt lastbil.

Att lastförmågan är begränsad är helt sannt. Åtmistonne på bilar upp till 3,5 ton brukar lastförmågan vara ett par hundra kilo i bästa fall när tankar och gasolflaskor är fyllda. Vissa bilar kan ibland vara registrerade på lägre totalvikt än 3,5 ton men i många fall går det att registrera om till 3,5 ton och lastförmågan ökar givetvis då.
 
F

F.d. 9319

Guest
Sv: U-soffa bak - praktist eller ...?

Husbilar som är ett par årsmodeller gamla och äldre är nästan undantagslöst registrerade som lätt lastbil. Sitter det en tilläggstavla med en personbil på P-skylten så är det ett stort risktagande att parkera där med en lätt lastbil.

Oj, det har jag aldrig tänkt på. Bra att veta. Undra om den reglen överhuvud taget fans när jag tog körkort för 35 år sedan.

Runt 6 meter är ett litet undligt mått. Det är en jädrans skillnad om bilen är 6,00m eller 6,01 m. I det första fallet kör man över broar och åker färja som vilken personbil som helst. I andra fallet kostar det ett mycket dyrt tilläg.

Kanske inte så faligt om man bor otilgängligt till och passerar något sådant högst 1 ggr per år. Men bor man som jag med en avgiftsbelagd bro mitt i staden, så kan det vara skönt att inte behöva fundera på vilken bil man skall ta när man skall över till den västliga förstaden.
Eller om man gör en helgutflykt söderöver, om man skall kosta på sig extra för att övernatta.


Har bak en U soffa utan nederdelen på U:et alltså 2 paralella soffor. Tykte det kunde vara skönt att ha 2 sittgrupper. I praktiken blir det att man alltid har bäddat där bak och sitter i mitten. Man slipper ju klättra för att koma till till kojen. och man kan sitta 4 i mitten ( 5 med en lös pall).
 

MarTom

HBK Medlem
Inlägg
428
Kommun
Ulricehamn
HBK-Nr
475
Medlemskap
2024
Sv: U-soffa bak - praktist eller ...?

Ibland tittar jag in till min husbilsleverantör (GH-Husvagnar) då jag går min lunchpromenad. Idag kollade jag på följande fina bil som kommit in. En riktig pärla med en U-soffa där bak. Otroligt välvårdad bodel vad jag kunde se. En Frankia 1990 för runt 100.000:-
 

PatricS

HBK Medlem
Inlägg
1.296
Kommun
Umeå
HBK-Nr
2899
Medlemskap
2024
Sv: U-soffa bak - praktist eller ...?

Ja den såg fin ut - och jag fick svar på min mejlförfrågan till säljaren - lite långt att åka bara - för att titta på den - får nog samla ihop ett gäng att titta på i tex ett visst område och slå flera flugor i en smäll - eller hur man nu säger.

Har nu samlat på mig ca 12-14 olika märken/modeller med U-soffa som vi tittar vidare på - men det är som nån sa - svårt att hitta någon under 6 m med bra stuvutrymmen.

Har börjat titta lite på mobile.de också - men vet inte om vi vågar oss på nåt sånt som att importera när det är vår första HB.
Även med den BRA beskrivningen som var i en tråd nyligen som beskrev hur man gör när man tar hem en HB från Tyskland. Måste nog begära hjälp i så fall - av nån som gjort det tidigare.

Är det MYCKET svårare att köpa privat i Tyskland än att köpa från en firma?
 
Senast ändrad:
F

F.d. 12300

Guest
Sv: U-soffa bak - praktist eller ...?

Solifer 6700 var våran första husbil för 12 år sen den åkte vi 2 vuxna & 3 barn i funkade perfekt
 
F

F.d. 3353

Guest
Sv: U-soffa bak - praktist eller ...?

Hur går det med bilsökandet, Patric? Vi har samma funderingar som ni, u-soffa eller inte. Dessutom letar vi i samma stad :) Vi funderar på att åka ner till södra landsändan och leta, här är ju stört omöjligt att hitta nå't. Men man får mycket hjälp hos en del försäljare.

Ha ne/Ulla​
 

PatricS

HBK Medlem
Inlägg
1.296
Kommun
Umeå
HBK-Nr
2899
Medlemskap
2024
Sv: U-soffa bak - praktist eller ...?

Haul83;

Tack bra!
Kommer just från älgskogen - en kviga blev det idag ca 4,5 km från Umeå centrum.

Var och tittade på en liten husbil i förrgår - en Pössl - jättefin. Bara för att få en uppfattning om hur det känns i en LITEN bil som är "helt i plåt" dvs ingen plast eller annat där det kan läcka in vatten.
Till veckan ska vi titta på 2 vanlig husbilar med alkov hos några bekanta för att se hur de ser ut och vilken känsla vi får i dem.
Har också funderingar på att åka söderut - där utbudet är större.
Funderar också vidare på om vi ev. ska behålla vår drömbåt och köpa en lite billigare HB under 200 - och kanske hyra ut båt/HB nån vecka per år.
Ojoj - de e myche nu. :)
Försäljare - jo de är "talföra" - men lyssnar man på många så blir det nog bra.
Lycka till med letande och mejla gärna om ni hittar nåt bra objekt.
Levåmå! //Patric
 
Toppen