• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

U-soffa bak - praktist eller ...?

PatricS

HBK Medlem
Inlägg
1.296
Kommun
Umeå
HBK-Nr
2899
Medlemskap
2024
Hej
Vi tänker skaffa husbil innan sommaren 2009 - efter att vi sålt båten - en Yamarin 6420 DC med 150 hk 4t från -05.

Har en härlig U-soffa i båten och nu vill vi (hustru) ha en sån i den blivande husbilen.
Prisideé - 250 plus/minus 50.
Det lutar åt en HB från tiden runt sekelskiftet förmodar jag - runt 6 m - förmodligen. Nu finns inga planer på att använda den på vintern - men det är ju ingen nackdel om det går. Vi ska inte åka färja så ofta.
Vi ska bara bo/sova 2 st i den men vill kunna sitta minst 4 st å spela kort mm.

Frågan är då om det är praktiskt med en U-soffa där bak eller om det finns andra bra lösningar?

Själv skulle jag föredra en halv- eller helintegrerad med lite lägre säng eftersom jag går på toa 2-3 gånger under natten. (Vet att de är dyrare).

Tips mottages tacksamt på märke och modell eller andra lösningar än U-soffa som passar två 55-plusare.
 
F

F.d. 5898

Guest
Sv: U-soffa bak - praktist eller ...?

Vi har en Solifer -99 nästan 7 meter . den finns med u soffa bak.
I början hade vi soffan framme , men under senare tid har den alltid varit bäddad som dubbelsäng , så skönt att bara kunna slänga sig och ta en "gubbvil" när man stannat.
Alkoven är oftast använd mer som garderob nu när vi inte ligger där längre.

Så mitt råd , har du en halvintegrerad så har du ingen alkov att krypa upp i och du måste då hela tiden "bygga" om din bil.....

Mats o Cilla
 
F

F.d. 2621

Guest
Sv: U-soffa bak - praktist eller ...?

Tycke och smak varierar ju i det oändliga.

Vi uppskattar en bekväm alkovsäng och orkar fortfarandel klättra upp där. Längst bak i vår stora bil har vi två breda våningssängar. Däremellan har vi dubbla dinetter med fyra bältesförsedda sittplatser, som aldrig behöver byggas om. På det lilla dinettbordet står TV:n perfekt och det stora dinettbordet kan dessutom förlängas så, att man lätt sitter sex personer där.

Vi vill ha plats, stora golvytor, bra stuvutrymmen samt möjligheter att ta emot gäster. Vi hyrde olika bilar innan vi visste vad vi trivdes bäst med. Vi är i två äldre personer med hundar. En 6 m bil med två långsängar tyckte vi var på tok för liten och verkade mest passa för att - sova i.
 

barene

HBK Medlem
Inlägg
217
Kommun
Trollhättan
HBK-Nr
1805
Medlemskap
2024
Sv: U-soffa bak - praktist eller ...?

Hej!
Vi har en LMC 708 Liberty! Med två långbäddar bak som går att bör om till ehl säng! Lätt att ta sig ur sängarna! Bra kök smat en sitthörna fram.. Vi tycker den är bra för vi är ju inte heller unga längre och man slipper kliva över varandra för att gå på toa. Den är 7.39 lång!
Vänligen Barbro o Ingemar
 

PatricS

HBK Medlem
Inlägg
1.296
Kommun
Umeå
HBK-Nr
2899
Medlemskap
2024
Sv: U-soffa bak - praktist eller ...?

Tack - för information och tips!

Börjar snart snurra i huvudet, så man vet varken ut eller in - nån som känner igen det?
Har mejlat och frågat på många HB och begärt mer information och bilder - så snart vet jag inte vad vi vill och hur det ska sluta. :)
Får nog lugna ner mig lite och börja skissa och skriva ner funderingar och annat som VI prioriterar på vår blivande HB.
Förstår att vi kommer att förändras med tiden - under letandet och sökandet av information på olika märken, modeller och lösningar på inredningar osv.
Finns det några bra ställen på nätet att kunna se och ev jämföra olika märkens husbilar, modeller och inredningslösningar?
3e gången gillt tycker jag mig ha läst någonstans här och på andra ställen - det stämde på båten - den 3e visade sig vara min och hustrus "drömbåt".

Ja det låter vettigt med att enkelt kunna ta sig "en lur" på dagen och att ha färdigbäddad säng som inte behöver rivas upp och ner - det ska ju förvaras nånstans också.

Om man ska proritera mellan inredningslösning och årsmodell - vad bör man välja då?
Så ny bil som möjligt - eller?

Många frågor och funderingar som far runt i skallen just nu.

Ja - vi ska strax bli medlemmar här och kanske på något till ställe. :)

Undrar om nån orkar läsa allt det här med mina funderingar mm. :wink:
 

PatricS

HBK Medlem
Inlägg
1.296
Kommun
Umeå
HBK-Nr
2899
Medlemskap
2024
Sv: U-soffa bak - praktist eller ...?

U-soffa!

Är det någon sort/märke/modell som oftare har U-soffa än andra?

Tex har alkovbilar oftare U-soffa?
 
F

F.d. 6530

Guest
Sv: U-soffa bak - praktist eller ...?

Det är nog vanligare att alkovbilar har u-grupp bak o det är väl OK om man slipper att åka där, det bästa att sträva efter är att alltid sovrummet bäddat o vardagsrummet att sitta i o umgås med vänner utan att behöva bädda upp o ner. Att åka så långt bak i en husbil är ingen hit, man kan bli sjösjuk av mindre. Mvh Nilsman
 

PatricS

HBK Medlem
Inlägg
1.296
Kommun
Umeå
HBK-Nr
2899
Medlemskap
2024
Sv: U-soffa bak - praktist eller ...?

OJ - va mycket HBar det finns på mobil.de!!
Finns någon sådan sida med svensk text?

Ser också ibland att HB delas in i "lågprismärken" och "högprismärken" eller va de nu kallas.
Eller ska det vara "lågkvalitets- resp. högkvalitetsmärken"???

Vilka märken hör till vilken kategori?
 
F

F.d. 24439

Guest
Sv: U-soffa bak - praktist eller ...?

Vi har haft en bil med u-soffa bak vi ångrar nästan att vi sålde den.
Det var en dethlef 5810 -02 en Fiat (finns i en liknande variant -5812)
 
F

F.d. 24290

Guest
Sv: U-soffa bak - praktist eller ...?

Hej eura mobil 820 HS har en stor soffa bak, jag är jätttesugen på en sådan men priset lär göra att vi nog får vänta några år. Eftersom vi är många i familjen så saknar vi ett ställa att kunna sitta allesammans och titta på tv spela kort etc. därför skulle en u soffa för oss vara kanon!
 

Bilagor

  • Activa_820 HS.jpg
    Activa_820 HS.jpg
    187,4 KB · Visningar: 22
Senast redigerad av en moderator:
B

Båtis

Guest
Sv: U-soffa bak - praktist eller ...?

Hej!
Vi har en Rimor Superbrigg. Den är 7.25 lång, bak finns en u-soffa som vi numera har nedbäddad men även en alkovbädd. Några bilder finns under min husbil.
Mvh Maggan
 

PatricS

HBK Medlem
Inlägg
1.296
Kommun
Umeå
HBK-Nr
2899
Medlemskap
2024
Sv: U-soffa bak - praktist eller ...?

Håller på att samla på mig ett antal HB- märken och modeller med U-soffa.
Fortfarande mycket intressant med den lösningen.

Har titta på några med "2 långbäddar bak" oj va härligt och praktist det såg ut. Men det är väl bara lite nyare/dyrare som har det - när kom de första med 2 långbäddar bak? Vilka märken och modeller var först?

Alternativt en stor säng tvärs längst bak med ett stort garage inunder.

Nåväl båten måste först sälja - och budgeten ligger kvar på 250 plus/minus 50.
 
B

Båtis

Guest
Sv: U-soffa bak - praktist eller ...?

Hej, var har ni köpt Er bil och vad ligger den på ungefär i pris?


Vi köpte bilen hos GH-husvagnar i Ulricehamn. Tror priset var ca 580 000 kr inkl. markis, radio, tv-antenn, ugn och cykelställ. Enda felet att den inte är uppvägd till 4000 kg som vi vill ha den till. Någon som vet vilka papper som behövs för det?
:twitcy: Mvh Maggan o Ingemar
 
F

F.d. 24290

Guest
Sv: U-soffa bak - praktist eller ...?

Vi köpte bilen hos GH-husvagnar i Ulricehamn.......


Okay typ samma pris som våran då! Helt ny förmodar jag att den var då ni köpte den?

Jag ser ju att ni har Ford precis som jag. Om det är den med bakhjulsdrift och tvilling hjul så kan den enkelt vägas upp till 3850kg. Du måste dock ha papper i orginal från det land bilen har blivit importerad ifrån. det borde vara en enkel sak för er försäljare att skaffa fram. Sedan kan ni besiktiga om den själva för ca 1800:- om jag inte minns fel.

Kom ihåg bara att se till att alla papper finns och är orginal annars riskerar ni att bli underkända på bilprovningen och då även för 3500kg så att ni riskerar körförbud.
 
B

Båtis

Guest
Sv: U-soffa bak - praktist eller ...?

Tack ska du ha Lundberg, vi kontaktar försäljaren i morgon.
Ingemar
 

PatricS

HBK Medlem
Inlägg
1.296
Kommun
Umeå
HBK-Nr
2899
Medlemskap
2024
Sv: U-soffa bak - praktist eller ...?

SÅJA!!
Nu är vi också medlemmar.:)
PatricS
HBK-Nr: 2899 År: 2008


-------------------------------
Fortfarande villrådiga.
- U-soffa???
- En billig att testa med en sommar först - kan ev behålla båten då. :msn_hot:
- En dyrare med bättre tillförlitlighet mm - måste sälja båten då. :cool:

Patric&Margareta
 
F

F.d. 24290

Guest
Sv: U-soffa bak - praktist eller ...?

Grattis patric,

Nu bor ju du i umeå men här i Täby så hade dom en elnhag tror jag de heter ganska billigt (beror ju på hur man ser det) med u soffa bak. Fint skick var den också i och separat duchkabin!
 

PatricS

HBK Medlem
Inlägg
1.296
Kommun
Umeå
HBK-Nr
2899
Medlemskap
2024
Sv: U-soffa bak - praktist eller ...?

VAR?
Namn/nummer på HB?
Husbilsfirma? Namn?
Blocket?

Ungefärligt pris?
 
Toppen