• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2025 kommer att hållas i Karlstad 29 Maj - 1 Juni.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2025
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Tyska...någon som förstår??

F

F.d. 16304

Guest
Jag har kollat på ett gäng husbilar i Tyskland. Vid priset på samtliga annonser står det "*MwSt. ausweisbar". Vad betyder det? Avdragsbar moms? Moms ingår? Moms ingår ej? Någon som vet o kan hjälpa?

Mors
ratata

Carthago47

HBK Medlem
Kommun
Båstad
HBK-Nr
586
Medlemskap
2025
Sv: Tyska...någon som förstår??

Används både som avdragsgill/återbetalas. Gå in på "Google.com, och bredvid sökrutan har du en liten text som säger "språkverktyg", där kan du skriva text och välja översättningar till massa olika språk./Ann-Christine

F

F.d. 13449

Guest

translate.google.se är direktadressen vid översättning. Använder själv den vid konversationer med tyskar.

F

F.d. 16304

Guest

Så, med andra ord betyder det att jag erlägger summan vid köp, får igen 19% i tullen för att ögonblicket senare betala 25% moms vid överföringen av fordonet?

F

F.d. 7797

Guest

Hejsan,

"MwSt. ausweisbar" är i Tyskland viktig när man har en firma och skulle köpa en bil (eller liknande).
Det finns också en möglichkeit att får tillbacka 19% skatt (Mehrwehrtsteuer), men jag vet inte om det gäller bara utom EU-staterna.

mvh
Olaf

J

Jarn

Guest

Ratata, tullen har inte alls med detta att göra då det är inom EU.

Om det är en husbil du tittar på som betraktas som ny ur svensk synvinkel, dvs under 6000 km och nyare än 6 månader, då får du erlägga totalpriset i Tyskland. Sedan i Sverige betala 25% moms på nettobeloppet, därefter får du den tyska momsen tillbaka av handlaren.

Är det en bil som inte betraktas "som ny" behöver du inte bry dig, bara betala det tyska beloppet som står i annaonsen inkl. tysk moms.

PS De Argos 747 -09 som jag tittade på i helgen i Tyskland var verkligen fina.

T.Rantzow

HBK Valberedning
Kommun
Castro Marim
HBK-Nr
305
Medlemskap
2025

Man behöver inte alls betala in den tyska momsen på 19% till handlaren ifall bilen betraktas som ny.
Min bror köpte en ny Hobby 750 GELC för 14 dagar sen och jag var med, han köpte bilen kontant utan 19% VAT av husbilshandlaren.
De tog en kopia på hans pass, det var allt som behövdes.

Så nu vet du det.

[FONT=&quot]Torbjörn[/FONT]

Senast ändrad:
F

F.d. 16304

Guest

Ööh, nu är jag förvirrad! Två motstridiga svar!

...då får du erlägga totalpriset i Tyskland. Sedan i Sverige betala 25% moms på nettobeloppet, därefter får du den tyska momsen tillbaka av handlaren...

Detta är väl precis det jag undrade i föregående inlägg?? 19% av och 25% på, även nu om ordningen är annorlunda (vilket i sig gör några kronor).

...man behöver inte alls betala in den tyska momsen på 19% till handlaren ifall bilen betraktas som ny.
Min bror köpte en ny Hobby 750 GELC för 14 dagar sen och jag var med, han köpte bilen kontant utan 19% VAT till husbilshandlaren...

Hmm? Detta låter som momsfritt! Det tror jag inte på!

...de Argos 747 -09 som jag tittade på i helgen i Tyskland var verkligen fina...

Jaha? Och hur XXX kunde du veta att det var just Argos 747 jag funderade på?? :p

Senast redigerad av en moderator:
J

Jarn

Guest

Rantzow, det är upp till handlaren att bestämma om du skall beala den tyska momsen eller ej.
Om de inte tar betalt för den och köparen sen inte fullföljer sina momsskyldigheter i mottagarlandet, då får handlaren betala in den tyska momsen igen.

Så har de blivit blåsta någon gång, vilket tydligen min handlare blivit enligt vad han sa, då kräver de full betalning vid köpet och återbetalning sedan.
Så fick jag göra.

Ratata, vi hade ju en mailkonversation om detta förra veckan......
Då var du inte intresserad av mitt erbjudande att titta för din räkning. (Nu har jag sett dem och kompisen köpte en av dem)

Knut

FD HBK Medlem
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022

Som en påpekte tidligere i tråden, oppfattet bilen som ny av svenske myndigheter så må du betale svensk moms på 25%. Da er det greit om du har sluppet å legge ut den tyske momsen på 19%, det er dette teksten henviser til - for eldre biler som selges ut av EU (Sveits, Lichtenstein og Norge) så er det alltid moms ved import også på eldre biler - supert om den opprinnelige tyske da kan slettes.

F

F.d. 16304

Guest

Ratata, vi hade ju en mailkonversation om detta förra veckan......
Då var du inte intresserad av mitt erbjudande att titta för din räkning. (Nu har jag sett dem och kompisen köpte en av dem)

haha!! Nu minns jag! 747 var inte aktuell när vi språkades vid. 748 är egentligen valet, men tyvärr verkar inte dessa stå att finna, så det får nog bli en 747 i alla fall! Tyvärr är inte hustrun riktigt övertygad än, hon är den försiktiga i familjen. Jag däremot rusar åstad så fort jag ser något som är coolt!!

Mors
ratata

T.Rantzow

HBK Valberedning
Kommun
Castro Marim
HBK-Nr
305
Medlemskap
2025

Du skall inte behöva tvivla på det.
När man ansöker om ursprungskontroll måste inköpsfakturan följa med registreringsbeviset, transportsstyrelsen noterar då att bilen är ny och intagen utan tysk VAT.

Några dagar efter får du brev från skattemyndigheten.
Med befallning att moms 25% skall betalas inom ett par veckor.
Idag kan alltså ingen komma undan den svenska momsen, detta är ett av huvudsyftet med införandet av ursprungskontrollen, att ingen skall kunna lura staten på momspengar längre.

J

Jarn

Guest

Hej igen Rantzow, du har helt rätt, detta bör väl täcka igen några hål, åtminstone för de som importerat privat.

I mitt fall, när handlaren blivit blåst på momsen och han därför i förväg inte ville dra av den, då handlade inte om en svensk köpare, så därför ändrar han inte sin inställning bara för att vi ändrat våran konroll, utan han behandlar alla lika.

Men idag med dagens låga räntor har det ju inte så stor betydelse om man behöver ligga ute med dubbel moms, några veckor.

Tilläggas kan ju att Skattemyndigheten för fordonsmoms var väldigt hjälpsamma och bifogade intyg på både svenska o tyska att svensk moms var betald.

Ratata, om du är intresserad av en Argos 747 nu, så slå mig en signal, så kan jag berätta om de bilar jag tittade på. Du behöver inte heller bry dig om svensk moms om du kan vänta med avhämtningen någon månad.

F

F.d. 16304

Guest

Du behöver inte heller bry dig om svensk moms om du kan vänta med avhämtningen någon månad.

Precis när jag trodde jag var upplyst och upplyft från mitt förvirrade tillstånd, stökar du till det igen!! :twitcy:

Jag har hela tiden trott att; - Handla i Tyskland med 19% moms. Den tyska momsen dras av vid något tillfälle. Vid något annat tillfälle betalas den svenska 25% momsen. Strunt i när den ena lyfts och den andra läggs till, det intressanta är om det sker eller inte.

Jag har svårt att tro att man kan snuva svenska staten på 6% moms???

Kan jag genomföra ett köp med tysk 19% moms och ta in den till Sverige?

Mors
ratata

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2025

Du skall inte behöva tvivla på det.
När man ansöker om ursprungskontroll måste inköpsfakturan följa med registreringsbeviset, transportsstyrelsen noterar då att bilen är ny och intagen utan tysk VAT.

Några dagar efter får du brev från skattemyndigheten.
Med befallning att moms 25% skall betalas inom ett par veckor.
Idag kan alltså ingen komma undan den svenska momsen, detta är ett av huvudsyftet med införandet av ursprungskontrollen, att ingen skall kunna lura staten på momspengar längre.

Detta är också en av de viktigaste anledningarna till att privatimporten av nyare husbilar mer än halverats det senaste året. Tidigare fanns det gäng som systematiskt sysslade med momsbedrägerier.

T.Rantzow

HBK Valberedning
Kommun
Castro Marim
HBK-Nr
305
Medlemskap
2025

Hej Ratata

Betraktas husbilen som ny i Sverige måste du betala in svensk moms.
Men det går att få tillbaks den tyska momsen, om du nu vill ligga ute med dessa pengar, det tar månader innan du får tillbaks dem.
Har du otur går husbilshandlaren i konkurs, då får du inte tillbaks momspengarna. Då har den tyske handlaren kanske inte betalt in din moms till den tyska staten.
Som sagt.
- Shit happens.

Senast ändrad:
F

F.d. 16304

Guest

Det känns som inte polletten vill trilla ner riktigt.

xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx Jag försöker se genom fingrarna och konstaterar det jag trodde från början är korrekt, att momsen dras av i det land du köper bilen och läggs på i det land du inför. Det är ju precis det jag undrade och trodde från början?? Hos vem trillade inte polletten ned? Vi snackar ju precis om samma sak??

xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx. Så pass att jag sitter här och blir riktigt irriterad, vilket jag inte annars har lätt för att bli.

F

F.d. 5361

Guest

Hej Ratata

...han köpte bilen kontant utan 19% VAT av husbilshandlaren.
De tog en kopia på hans pass, det var allt som behövdes.

Betraktas husbilen som ny i Sverige måste du betala in svensk moms.
Men det går att få tillbaks den tyska momsen, om du nu vill ligga ute med dessa pengar, det tar månader innan du får tillbaks dem.
Har du otur går husbilshandlaren i konkurs, då får du inte tillbaks momspengarna. Då har den tyske handlaren kanske inte betalt in din moms till den tyska staten.
Som sagt.
- Shit happens.

Så är det ! 100% riktig

Man köpa utan tyska moms. som heter Mehrwertsteuer (MwSt.)
Importera till Sverige och betala till skatteverket 25% moms.

Så var det tänkt med EU ;-)

När man vill MwSt. tillbaka och ha otur kan man vänta upp till 2 år
Tyska skatteverk Finanzamt är mycket snål när man ska få sin pengar :mad:

Hälsningar

Norbert

Peterpan

FD HBK Medlem
Kommun
Karlskoga
HBK-Nr
2924
Medlemskap
2022

Det betyder att tyska momsen (Mehrwertsteuer) kan specificeras då ett företag säljer fordonet. Det är endast till fördel för företag med F-skattesedel som köper, för de slipper betala tyska momsen (19% fn). För privatpersoner har detta ingen betydelse eller inverkan, de ska betala tyska momsen. Som privatperson behöver du inte betala svenksa momsen och du kan inte dra av tyska momsen eftersom du köper i Tyskland.

Senast ändrad:

callee

HBK Medlem
Kommun
Vaggeryd
HBK-Nr
1609
Medlemskap
2026

Frågade de inte efter hans internationella momsnr?De är ju det som styr att de kan sälja utan moms till utlandet.Som jag vet så är det bara företagare som har ett sådant de som är momsredovisningsskyldiga.
Mvh
Callee

Senast ändrad:
Toppen