• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Tyska husbilar i Sverige

perjan

HBK Medlem
Inlägg
223
Kommun
Kil
HBK-Nr
11397
Medlemskap
2024
Om det nu finns någon logik i smittspridningen så är det väl ändå så att om svensken reser utomlands och blir smittad med minimala symtom och kommer hem och smittar sina närmaste ( eller några i krogkön) så blir smittspridningen större här än om den Tyska husbilsturisten omedveten om sin smitta besöker Sverige med en betydligt mindre kontakt vilket ger en avsevärt mindre smittspridning.

Hur var det pandemin började i Sverige? ....Jo svenska sportlovsturister kommer hem från Alperna och svenskar som varit på jobb i Kina med smitta som man bjuder sin omgivning på här hemma.
Antalet turister som kommit till Sverige och smittat svenskar har försvunnit i statistiken.
Om sedan en Husbilsturist blir smittad i Sverige och vid hemkomsten till Tyskland eller Danmark bjuder sin omgivning på Corona blir ju det deras problem.
 

Largu

HBK Medlem
Inlägg
248
Kommun
Motala
HBK-Nr
120
Medlemskap
2024
Det är nog inte bara vår ekonomi som turister stimulerar.:rolleyes:.... Har Anders Tegnell tur så stimulerar turisterna också smittspridningen av corona så att vi Svenska snabbare äntligen får den flock immuniteten som hälsomyndgheten efterlyser hela tiden... :eek: så det är bara positivt med öppna gränser för oss svenskar :swoon: :twitcy:
Just nu verkar det som om Tyskarna har mer att frukta av oss i det avseendet än tvärt om. Tyskarna är inte större smittbärare än vi svenskar.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
I forhold til folketallet er det 4 ganger så mange døde i Sverige enn i Tyskland og 10 ganger Norges tall, mens Australia har kun 1% av Sveriges tall.
Nå er det ingen publisert statistikk for antall aktive smittede i Sverige, så hvilken smitterisiko en utsetter seg for ved besøk er ikke kjent.
Sweden Coronavirus: 38,589 Cases and 4,468 Deaths - Worldometer forteller at det er flere nye smittede pr dag i Sverige enn det er aktivt smittede i Norge.
 
R

RobbeS

Guest
..
I forhold til folketallet er det 4 ganger så mange døde i Sverige enn i Tyskland og 10 ganger Norges tall, mens Australia har kun 1% av Sveriges tall.
Nå er det ingen publisert statistikk for antall aktive smittede i Sverige, så hvilken smitterisiko en utsetter seg for ved besøk er ikke kjent.
Sweden Coronavirus: 38,589 Cases and 4,468 Deaths - Worldometer forteller at det er flere nye smittede pr dag i Sverige enn det er aktivt smittede i Norge.

Det är nog ingen idé att idag spekulera gällande dödstal då pandemin fortfarande är pågående. När den är över kan man börja jämföra efter att man först jämkat hur man mäter dödstal så man gör lika. Många länder rapporterar ju t.ex. inte in dödsfall på äldreboende som orsakade av Corona och det är just dom dödsfallen som gett Sverige höga siffror. Lite synd att man drar "Sverige" över en kam. Det är ju ett pyttelitet område som står för merparten av de sjuka och döda.
 

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.832
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
Ja sen finns det ju inget som automagiskt mäter hur många som blir/är/har varit smittade hela tiden. Det enda som finns är ju resultaten från dom tester som görs och dom görs ju helt olika om ens alls.
 

BeRoka

FD HBK Medlem
Inlägg
1.414
Kommun
Hässleholm
HBK-Nr
8559
Medlemskap
2022
när man följer in sända re här på forumet så fins där många experter på corona och det är väl bra! men man kann undra om det inte varit bättre
att försöka påverka myndigheterna med sina kunskaper istället så hade det kanske blitt ändring, eller hur
 

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.832
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
Beroka,
Vem vet, det kanske dom gör redan men det ser vi ju inte här.
Alla vet ju att det här är en husbilsklubb där vi diskuterar precis allt mellan oss medlemmar men inte ett forum för att påverka FHM.
 

Zero

FD HBK Medlem
Inlägg
1.379
Kommun
Ekerö
HBK-Nr
3061
Medlemskap
2022
..


Det är nog ingen idé att idag spekulera gällande dödstal då pandemin fortfarande är pågående. När den är över kan man börja jämföra efter att man först jämkat hur man mäter dödstal så man gör lika. Många länder rapporterar ju t.ex. inte in dödsfall på äldreboende som orsakade av Corona och det är just dom dödsfallen som gett Sverige höga siffror. Lite synd att man drar "Sverige" över en kam. Det är ju ett pyttelitet område som står för merparten av de sjuka och döda.
Är det något land som behöver dras över en kam så är det Sverige och det är det Coronakommissionen skall göra.
 
R

RobbeS

Guest
Är det något land som behöver dras över en kam så är det Sverige och det är det Coronakommissionen skall göra.

Du missförstod nog vad jag menade. Bara för att dödstalen är höga i Stockholm innebär det ju inte att strategin är fel då den uppenbarligen fungerat i de flesta andra delarna av landet. Det är just Stockholm som står för de höga dödstalen i Sverige.

Men åter till ämnet. För mig är Tyskar jättevälkomna att besöka oss.
 

hansyngve0319

FD HBK Medlem
Inlägg
603
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
18108
Medlemskap
2021
Är det inte dags att tona ner debattonen en aning, att överhuvudtaget på detta forum diskutera/jämföra antal smittade och antal döda i olika länder tycker jag är ganska meningslöst då det är som någon påpekade en fullt pågående pandemi
Man kan ibland få intrycket här att det skulle vara nån sorts tävlan i frågan om dessa tal, då varje dödsfall är en tragedi i sig är det kanske tid för eftertanke
Sedan var trådens rubrik "Tyska husbilar i Sverige" även om jag förstår att det är lätt att se risker och annat med corona och turister men dessa turister är ju själva drabbade av olika restriktioner/rekommendationer som jag är övertygad att man efterlever även som just "turist" i annat land

Med soliga hälsningar
Hasse
 

Stig

HBK Medlem
Inlägg
1.705
Kommun
Varberg
HBK-Nr
12151
Medlemskap
2024
Du missförstod nog vad jag menade. Bara för att dödstalen är höga i Stockholm innebär det ju inte att strategin är fel då den uppenbarligen fungerat i de flesta andra delarna av landet. Det är just Stockholm som står för de höga dödstalen i Sverige.

Men åter till ämnet. För mig är Tyskar jättevälkomna att besöka oss.

Att det är höga dödstal i Stockholm beror antagligen på att de hade en tidig spridning av smittan och där verkar kurvan ha planat ut och även minskat men så är det inte på alla platser i landet. Tyvärr så rapporterar medierna ur ett Stockholmsperspektiv vilket har medfört att allt för många verkar tro att faran är över.
I vår kommun ( på västkusten) är det så att vi istället har en kraftigt ökande kurva av konstaterat smittade och det förväntas bli en topp någon gång under sommaren. Det kan mycket väl vara så att de områden som hittills klarat sig bra har det värsta framför sig.
Med detta sagt vill jag uppmana alla till fortsatt försiktighet, det här är inte på något vis över ännu.
 

kaj.p

HBK Medlem
Inlägg
2.377
Kommun
Varberg
HBK-Nr
7379
Medlemskap
2029
I vår kommun ( på västkusten) är det så att vi istället har en kraftigt ökande kurva av konstaterat smittade och det förväntas bli en topp någon gång under sommaren. Det kan mycket väl vara så att de områden som hittills klarat sig bra har det värsta framför sig.
Med detta sagt vill jag uppmana alla till fortsatt försiktighet, det här är inte på något vis över ännu.
Stig ibland undrar jag o vi bor i samma kommun :) Den ökade kurvan beror helt klart på att man kommit igång med betydligt mer testningar framför allt av vård och omsorgspersonal som lätt exponeras för smitta. Detta lär fortsatt öka då pandemimottagningen på skansliden öppnade först i måndags. Iallfall igår fanns det 248 konstaterade fall i kommunen och av sjukhusets 16 respiratorplatser var 4 belagda Källa Sverige Coronavirus (COVID-19) - Grafer, kartor, diagram och statistik c19 platz.se
 

Stig

HBK Medlem
Inlägg
1.705
Kommun
Varberg
HBK-Nr
12151
Medlemskap
2024
Det stämmer att provtagningarna kommit igång sent (liksom skyddsutrustning) men där provtagningarna nu sker konstateras även fallen. Kommunens vård och omsorgspersonal testas heller inte innan konstaterad sjukdom och om det stämmer att man kan vara smittspridare i 14 dagar innan sjukdomssymptom så är det risk att vård och omsorgstagare smittas av personal utan att de är medvetna om det.
 

Tommy Dynér

HBK Medlem
Inlägg
9.045
Kommun
Söderhamn-Altea
HBK-Nr
3853
Medlemskap
2024
Det här inlägget lade jag in i en annan tråd tidigare, men passar väldigt bra även här. Den Tyska Utrikesministern Heiko Maas sa på en presskonferens i Berlin;
—Tyskland, lyfter sin reseavrådan för samtliga EU-länder samt Storbritannien, Island, Norge, Liechtenstein och Schweiz från den 15 juni.

Dvs. De tyska bilar vi träffar på de svenska vägarna idag, är här trots Tyska UD’s avrådan, personligen har jag inga synpunkter mera än att många svenska företag troligen välkomnar deras ankomst.

TommyD
 

Tysken

HBK Medlem
Inlägg
25
Kommun
Bremen
HBK-Nr
29602
Medlemskap
2024
Den Tyska Utrikesministern Heiko Maas sa på en presskonferens i Berlin;
—Tyskland, lyfter sin reseavrådan för samtliga EU-länder samt Storbritannien, Island, Norge, Liechtenstein och Schweiz från den 15 juni.


Hej Tommy,
du måste ha missförstått det.

Den federala utrikesministern Heiko Maas sa på en presskonferens i Berlin idag;
—Tyskland kommer att ta bort sina resoråd för alla EU-länder samt Storbritannien, Island, Norge, Liechtenstein och Schweiz från och med 15 juni.

Ni är välkomna i Tyskland. På pinsehelgen såg jag redan husbilar från grannländerna här i norra Tyskland.

Problemet kan blir att campingplatser vara ganska full eftersom många tyskar kommer att stanna i landet i år. Dessutom finns det ofta mindre plats för att upprätthålla socialt avstånd.
 

håkansson2

HBK Medlem
Inlägg
1.550
Kommun
Kinna
HBK-Nr
21121
Medlemskap
2024
Jag är väldigt undrande hur det kan vara vi kan bara köra 2 timmar hemifrån när Tyskar o Danskar kan köra fritt i Sverige
De kanske inte känner till den. Annars hörde jag någon från FHM svara på fråga att de två timmarna även gällde turister från andra länder.
 
W

Weckman

Guest
De kanske inte känner till den. Annars hörde jag någon från FHM svara på fråga att de två timmarna även gällde turister från andra länder.
Blir jäkligt svårt att ta sig till Sverige för många utländska turister på 2 timmar med bil iaf. Kan ju köra falskskyltat ifs.
Sen gäller ju inte FHM:s rekommendationer utlänningar tydligen, utan hemlandets regler för utlandsvistelse. Är väl därför Europa öppnar gränserna.
 
Toppen