• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Tveksam information på HBK

Dj Freddy

HBK Medlem
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
9195
Medlemskap
2025
Hej.

Som nybliven medlem så vill jag först tacka för er som gör detta forum så intressant. Det finns mycket användbar information om det mesta, dock med några undantag...

Ibland när man läser vissa trådar så kan man se att det inte är speciellt fakta baserat. Någon säger att "såhär är det", sen svarar 37 personer till med helt olika "Så här är det" du har fel osv. När det gäller självklara saker som som faktiskt är ganska lätt att kontrollera i dagens samhälle via Internet, så skulle det underlätta om man ger en källa till sitt påstående.

Detta skulle underlätta mycket då man enkelt kan se vad svaret eller påståendet är baserat på. Samt att det skulle höja kvalitetsnivån på många inlägg. Nu tycker du säkert att varför söker man inte själv på nätet då? Troligen för att vissa inte är så hemma på hur man enkelt hittar specifik information, samt att om någon redan hittat något bra om det jag funderar på. Eftersom det finns så ofantligt mycket information på nätet så vill man ibland få hjälpen av de som redan sållat i den för att hitta den mest relevanta informationen.

Självklart behöver man ju inte vara extrem i detta, men som ett gott råd för att hjälpa andra att hitta rätt, samt att man slipper massa tråkigheter med "tupp slagsmål" som man i bland kan särskilja i vissa trådar när det hettar till, på grund av att det är gissningar och tankar som inte alltid bygger på fakta ;)

/ Freddy

krinil

HBK Medlem
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025
Sv: Tveksam information på HBK

Men hur ska vi göra när vi tycker olika? Det är då det brukar bli lite uppfriskande diskussioner..., men det ska vi kanske inte ha. "Nya HBK, den faktabaserade databasen på nätet. Personliga uppfattningar undanbedes." :cool:

Nej Feddy, det tycker inte jag låter kul.

Krister N

Lars o Annica

HBK Medlem
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
8996
Medlemskap
2024

Nu fick Jag problem,Efter att läst Freddys,Kristers ock Lasses inlägg har Jag svårt att bestämma vem Jag tycker har rätt.Efter lite funderande kom Jag fram till att alla tre har rätt enligt mig.

Freddy,visst är det fantastiskt när någon kommer med information som man känner att man kan ta för fakta utan massa gissningar.

Krister,en uppfriskande debatt är nästan aldrig fel,men eget tyckande om tex framaxeltryck på en specifik husbil med flera alternativ som följd när man söker fakta är nästan alltid fel.

Lasse,Visst vore det bra med HBK wiki.

Ps Krister, Jag klarar ingen debatt nu måste sova Ds.:)

Ha de

Roland o Ingegerd

HBK Medlem
Kommun
Rimbo
HBK-Nr
7128
Medlemskap
2025

Men hur ska vi göra när vi tycker olika? Det är då det brukar bli lite uppfriskande diskussioner..., men det ska vi kanske inte ha. "Nya HBK, den faktabaserade databasen på nätet. Personliga uppfattningar undanbedes." :cool:

Krister N

Det är klart att vi ska ha diskussioner när vi tycker olika om saker och ting, åtminstone när det gäller frågor där man kan ha olika åsikter. Däremot håller jag med DJ Freddy vad det gäller trådar som berör specifika problem och fel av teknisk karaktär. Det är inte bra att det levereras svar på dessa trådar som är rena gissningar och ibland helt felaktiga. Sådant skapar bara mer problem för den som redan har ett problem han/hon söker en lösning på. Låt oss sortera lite hur vi hanterar de olika trådarna, vissa mår säkert bra av att diskuteras medan andra mär bättre av att vara faktamässigt korrekta.

Ha det i vintermörkret / Roland

Dj Freddy

HBK Medlem
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
9195
Medlemskap
2025

Håller med de flesta av er ;)

Sunt förnuft löser det mesta.. En Wiki skulle ju inte vara fel när det gäller viktig fakta och sådan information som man inte bör ha gissningslekar kring.
Och till en del vill man ibland säga: Tänk 10 sek till innan du svarar ;)

/Freddy

F

F.d. 9573

Guest

Jimmy Wales;Grundare av Wikipedia skrev:
Åsikt är en människas sätt att se på någonting, till exempel:
-Min åsikt i detta är att vi ska hissa ner flaggan.
Det handlar alltså om ett uttalande om vad personen ifråga (personligen) tycker. Eftersom en tyckes fråga alltid är bestående tycker man alltid någonting i alla frågor vare sig bestämt eller inte bestämt. Man kan alltså inte tycka ingenting.

Ps Wikipedia är inte pålitlig
sehvrin;iFokus skrev:
Varför man inte ska använda den som källa

Så, om det nu finns en massa information som inte har fler fel än Encyclopædia Britannica, varför kan man inte använda Wikipedia som källa? Jo, av samma anledning som har gjort Wikipedia så stort: Vem som helst får gå in och ändra i en text och även skriva egna artiklar.

Nu känns det som att jag överdriver men vad är det för fel på att man har olika åsikter och erfarenheter samt att olika personer kan fixa samma saker på olika sätt.
Det jag inte vill läsa ögnar jag bara i genom

F

F.d. 55451

Guest

Savner mere objektivitet og fakta på tekniske anliggender.
Kommer der nye oplysninger om tekniske anliggender skal det ikke tilbagevises med "Kabe er bedst" eller " det rigtige er ....", " ditt system så fantastisk, markedfør det og selg det og bli en lykkelig og rik mann " :rolleyes: (sarkastisk) og andre forsøg på latterliggørelse af personer som oplyser dokumeterede fakta.
Med en sådan argumentation føler jeg mig ikke tilskyndet at komme med tekniske oplysninger i HBK - snarere udeblive med indlæg generelt.

--------------

Saknade mer saklighet och fakta om tekniska frågor.
Kommer det att finnas ny information om tekniska frågor bör inte motbevisas med "KABE är bäst" eller "det rätta är ...."," Ditt systemet så fantastiskt, markedfør den och sålde den och bli en lycklig och rik Mann" :rolleyes: (skrattar) och andra försök att förlöjliga av människor som sade dokumeterede fakta.
Med ett sådant argument jag känner mig inte uppmuntras att göra teknisk information HBK - snarare frånvarande med inlägg generellt.

F

F.d. 55451

Guest

Krister N

Som jag förstår er ståndpunkt, måste HBK förbli med subjektiva argument mellan representanter för motstridiga produkter.
Vill du redogöra för er ståndpunkt?

---------

Som jeg forstår din holdning, skal HBK forblive med subjektive argumenter mellem repræsentanter for modstridende produkter.
Vil du uddybe din holdning ?

Gunillas Kenth

HBK in Memoriam
Kommun
Hässleholm

Yttrandefriheten

"1 § Varje svensk medborgare är gentemot det allmänna tillförsäkrad rätt enligt denna grundlag att i ljudradio, television och vissa liknande överföringar, offentliga uppspelningar ur en databas samt filmer, videogram, ljudupptagningar och andra tekniska upptagningar offentligen uttrycka tankar, åsikter och känslor och i övrigt lämna uppgifter i vilket ämne som helst."

Sen tycker vi två att i ett forum som HBK med husbilen som gemensamt intresse att vi kan ta tillvara varandras kompetens, erfarenhet och glädje och ha stor respekt för varandras olika förutsättningar och möjligheter.

Information är färskvara. Det som är självklart idag kan vara totalt fel imorgon. Den samlade kunskapen i HBK har byggts upp under 100 år, en tid med ständiga förändringar. Vad är rätt och fel?

Vi är alla en del i varandras processer. Om vi nu i snitt är två i varje bil så har vi 20.000 olika förutsättningar, behov och önskemål med vårt husbilsåkande. Åldersskillnaden är ett halvt sekel, självklart finns här tuppar som kämpar och hönor som klagar.

I en klubb som HBK bör alla med husbilsintresse få ta plats.

Sonic

FD HBK Medlem
Kommun
Ekerö
HBK-Nr
9209
Medlemskap
2023

Ibland när man läser vissa trådar så kan man se att det inte är speciellt fakta baserat. Någon säger att "såhär är det", sen svarar 37 personer till med helt olika "Så här är det" du har fel osv. När det gäller självklara saker som som faktiskt är ganska lätt att kontrollera i dagens samhälle via Internet, så skulle det underlätta om man ger en källa till sitt påstående.

/ Freddy

Jag håller i viss mån med dig om att en del trådar spårar ur.
Men har man ingen diskussion och "kackel" blir det här forumet ett faktaforum för husbilsnördar.

Alla åsikter driver forumet oavsett om det handlar om kakrecept eller djup teknik.

Sanningen hittar man inte heller alltid på Internet. Jag håller med om inlägget som sa att "Information är färskvara"

Nä framför mer inlägg och pinnar i brasan.

/Bosse o Kerstin

F

F.d. 55451

Guest

Tveksam information på HBK !

Er det gældende for nye HBK medlemmer som bekræftes af:

http://www.husbilsklubben.se/forums/posts/402991

og

http://www.husbilsklubben.se/forums/posts/403022

m.fl.

Er det virkelig hvad nogle medlemmer finder helt OK :confused:

Jeg kan til dels forstå det i Öppet Forum Under Markisen

- men i Ämneskategorier - nej :confused:

Hvad med HBK Husbilsplatser :confused:

HBK Ämneskategorier = Speakers' Corner - Wikipedia, the free encyclopedia :confused:

Skal det være sådan, så må jeg nok beklage min optimiske opfattelse af HBK.

Senast redigerad av en moderator:

Dj Freddy

HBK Medlem
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
9195
Medlemskap
2025

Ska nog testa det där med yttrandefrihet när jag Reggar min bil om några veckor ;)

Kan bli kul att se hur besiktningsmannen reagerar :)

Som jag skrev.. Sunt förnuft!
Och ni som söker fel kommer hitta massa. Som någon skriver är det bara att hoppa över det som man inte vill läsa, Hur svårt kan det vara?

Inget är så enkelt att det inte går att göra komplicerat ;)

Nog om detta, ut o putsa på husbilen är det som gäller nu :)

/Freddy

krinil

HBK Medlem
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025

Gokväll. Det var inte min mening att dra igång något med mitt inlägg. Jag tycker Freddy har rätt i att vi givetvis ska ha så mycket på fötterna som möjligt. Det tror jag faktiskt de flesta har också.

Visst ska jag ange korrekta värden om ex mitt fordons axeltryck, eller vad det nu är, det tror jag också alla håller med om. Men innebär det att jag måste garantera riktigheten i exakt allt jag säger blir det svårt att yttra sig.

Allt vi säger och skriver präglas av vilka vi är. Hur vi har levt och vad vi gör. Kommer sedan känslor in i bilden påverkar det också.

Tron på människans förmåga att vara objektiv är starkt överdriven. Vi ljuger sällan, försöker oftast förmedla det vi vet och har lärt oss. Lika förbannat blir det fel, missar i kommunikation, ihopblandat med nåt annat, minns fel, mm, betydligt mer ofta än vi själv inser. Vi är helt enkelt betydligt mer subjektiva än vi själv tror. Det enda vi människor garanterat kan vara objektiva med, är räkneord.

Sen begriper jag inte alls vad du menar Bredo. Men det är säkert en brist hos mig. Jag väljer att tro att du menar väl! :)

Krister N

Krister N

aake

FD HBK Medlem
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021

Ibland kan man få en stark lust att helt lägga ner och endast kika på denna hemsida när man har en mycket konkret fråga om exempelvis ställplatser eller något annat där felaktig information inte kan ställa till större skada.

Lita på info på exempelvis wikipedia bör man inte göra. För inte länge sedan hävdade någon i en tråd att dieselavgaser var ofarliga eftersom avgaserna innehöll mer syrgas (ca 18%) än kolmonoxid (ca 1%). Detta uppenbarligen efter att ha läst detta: http://sv.metapedia.org/w/Dieselavgaser

Detta är urtypen för en fråga som inte lämpar sig för subjektivt tyckande. Det är faktiskt så att 1% (=10.000 ppm) kolmonoxid är en flerdubbelt dödlig koncentration. Redan halva denna koncentration ger en nästan omedelbar medvetslöshet och en snabb död. Och det hjälper inte upp situationen att det är en del syrgas i avgaserna eftersom kolmonoxid binds så mycket starkare (>200 ggr) än syre till hemoglobinet och därigenom blockerar syreupptagningen.
Dessa fakta hade jag redogjort för tidigare i den aktuella tråden, men ändå ger ovannämnda livsfarliga inlägg tre ”tack”. Att detta är (elementära) fakta och inte åsikter kan vem som helst snabbt kontrollera genom att läsa på lite.

Det händer väl så ofta att faktadiskussioner i detta forum hanteras på samma subjektiva sätt som värderingsfrågor och då vill jag lägga ner, och har så gjort i långa perioder.

aake

Relax

HBK Medlem
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
6539
Medlemskap
2025

Väl formulerat Aake!
Jag delar din uppfattning i detta och känner igen mig i såväl din argumentation som ditt periodiska besöksintresse.

knarrevik

FD HBK Medlem
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022

Det händer väl så ofta att faktadiskussioner i detta forum hanteras på samma subjektiva sätt som värderingsfrågor och då vill jag lägga ner, och har så gjort i långa perioder.
aake

Nej, lägg inte ner!
Det enda som hjälper mot skrönor, fördomar och eget tyckande är att någon som är insatt i ämnet säger ifrån. Det är så lätt att en skröna lever vidare i form av halvsanning som så småningom blir till sanning. Dieseltråden var ett skrämmande exempel!

Toppen