Snuten2022
HBK Medlem
Tack för inlägget. Nu har jag många ingångar på lösningar. Jag har en Mio Tv-stick. Jag får prova mig fram. Ha det bäst.
Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.
Ja, Chromecast måste ha ett wifi med internetuppkoppling, mobiler man vill Casta ifrån måste också vara uppkopplade i samma wifi, mobilen agerar bara som "fjärrkontroll", när man startat en casting så kan man göra annat med mobilen, eller stänga av den helt ifall man vill det. En "tv-stick" är smidigare, den har egen fjärrkontroll, men innehåller även en Chromecast ifall man nu skulle vilja Casta istället, varför man skulle vilja det. Väljer du istället en Smart-tv, så har den allt detta inbyggt, men den kräver också internetåtkomst.Tack för svaret, det var så jag tänkte. Men behöver man inte ha Wi-Fi?Sven-Göran.
Möjligt att detta funkar men har inte chromecast i min skärm ,ej tv .Tack för svaret. Jag har en IPhone 13, ska testa detta. Funkar det inte med bara Chomcast om det finns inbyggt i tvn?Då behöver man ingen HDMI kabel eller?Sven-Göran
Vi kör också med HDMI adapter. Fungerar bra, men man kan då inte samtidigt ladda telefon/padda.Jag använder son här HDMI adapter (enl.bild)i min iPad när jag tittar Telia TV
Du har i adapter Lightning-kontakten till ladda kabel .Vi kör också med HDMI adapter. Fungerar bra, men man kan då inte samtidigt ladda telefon/padda.
Så är det nu, eftersom jag inte har någon Tv i husbilen. Tack för inlägget och kör försiktigt.Gör något annat än att titta på tv![]()
Jeg har helt kuttet ut lineær-TV hjemme, men har Chromecast på min litt eldre plasmaskjerm i stua, og caster fint til den fra Android nettbrett, eller bruker Netflix-appen på BluRay-spilleren (begge wia wifi).
I bobilen har jeg valgt en litt annen løsning, da jeg ikke er interessert i å betale en formue i mobildata for videostreaming når jeg er på tur, og heller ikke er garantert mobildekning der jeg ferdes. Jeg har en enkel TV-antenne for det digitale bakkenettet her i Norge, og ellers baserer jeg meg på DVD-spilleren som er innebygget i TVen samt Netflix-titler som på forhånd er lastet ned til nettbrettet og kan spilles av offline. Jeg kan dele skjermen på nettbrettet trådløst via "Smart Screen"-funksjonen slik at alt vises på TVen uten noe som helst ekstra utstyr eller kabler, og dette koster meg ikke 5 øre i mobildata. Jeg kan selvfølgelig også kjøpe ekstra datapakker på mobilabonnementet da jeg har data-SIM i nettbrettet, men det har jeg ikke hatt bruk for ennå.
Hvis jeg ikke har TV-dekning med antennen, og heller ikke finner noe spennende enten på nettbrettet eller i DVD-stabelen jeg har med meg, får jeg bare ta meg en øl og gå en tur mens jeg tenker på noe annet, det funker det også![]()
Först internet, sedan gärna AppleTv appletv - Apple (SE) som vi haft i många år. En del använder Cromecast.Hur får man tv i husbilen utan antenn. Räcker det med Chromecast? Om det finns inbyggt i Tvn?
Har använt Telenor stream i DK, DE och Holland i sju veckor , blev av med massa GB.Vi har under några år kört med Telias app i telefonen då vi har deras utbud i vår bostad.
Vi har använt oss av mobil router i husbilen och använt oss av Chromecast, eller med Apple kabel från iPhone eller iPad. (Jag har android och Ursula iPhone.)
Det har fungerat bra, men det äter gigabyte.
Här hemma har vi Telenor obegränsat på telefonerna, så det är inga problem.
Men då vi ofta är utomlands äts våra 100 gigabyte upp rätt så snabbt.
Det har gjort att vi nu provar Telenor stream, och det äter inte gig av din pott när man är utomlands.
Och efter en resa på 6 veckor i Polen har det funkat bra.
Vad är då skillnaden mellan Telias app och Telenor stream.
Vi bytte vår tv för ett år sedan till en ltc smart tv.
Då kunde vi ladda ner Telia play appen i tvn och slapp använda telefonen, vilket förenklade tv tittandet.
Men Telenor stream appen går inte att ladda ner i tvn.
Så där har vi fått ta ett steg tillbaka och använda Chromecasten igen.
Jag tycker också att Telenors sändning ger en tydligare bild.
Men här hemma i Sverige blir det oftast Telias app som används för det är enklare.
Den vanliga antennen har vi kvar och används emellanåt, och vi hade tidigare en Snipe parabol, som nu är förpassad till källarförådet.
Krister.
Det är så vi har det. Telenor obegränsat, och Telenor stream.Du måste ha teleabb hos respektive teleoperatör för att inget ska dras, så om du har teleabb från Telenor så dras ingen datamängd,
Nej helt rätt, tänkte på att Claes 105 kanske har olika abb och eller inte obegränsat på sin lur.Det är så vi har det. Telenor obegränsat, och Telenor stream.
Och vi upplevde inte att de drog något från vår surfpott vid senaste besöket i Polen när vi streamade.
Att vi har Telia i bostaden är ett avtal via vår bostadsrättsförening.
Krister
Ska kolla detta hos telenorbutiken när vi kommer hem.Nu satte du myror i skallen på mig Claes.
När jag kollade streamen försvann det inga gb för mig, det var bara den vanliga surfen.
Men är det som du skriver har vi ingen nytta av Telenor stream, då Telia play appen ingår utan kostnad i vårt tv-utbud i hemmet.
Det måste kollas upp.
Krister