• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

TV-Antenner

F

F.d. 13652

Guest
TV-Antenn

Vilken antenn till digitala marknätet rekomederas till husbilen,,,
har provat en från Clas Olsson och en rundstrålande från Kjell & Co,,
men inte nöjd med dessa(ingen bild)
Tacksam för förslag

Mvh/Kendor
 

Nisse oi Näsåker

HBK Medlem
Inlägg
1.688
Kommun
Emmaboda
HBK-Nr
64
Medlemskap
2024
Sv: TV-Antenn

Glöm rundstrålande, riktantenn är det bästa.
Inte fel med en förstärkare heller.
Sedan beror det mycket på mottagaren, det skiljer mycket mellan de bästa och de sämsta.
Om du inte får någon bild alls hemmavid skall du nog kontrollera installationen (kablar och kontakter)
/Nisse
 
F

F.d. 18775

Guest
Sv: TV-Antenn

Har en Hymer från -88 med originalmonterad antenn med förstärkare, köpte digital-tv "USB" för 420:- installerade den på bärbar PC trycke i husbilens antenn utan att starta förstärkaren funkar utmärkt
:D
Hälsningar
Anders
 
F

F.d. 17553

Guest
Tv-Antenn

Detta har nog diskuterats tidigare men hittar ingen rubrik till.
Nåväl, vad krävs för antenn till digitala tv? iom.man flyttar sej från plats till en annan och digitala nätet inte är helt utbyggt, är det bara boxen som krävs för att se digital eller måste antennen också bytas? Kommer digital tv att fungera bättre med detta "nomadliv" som vi föredrar än det gamla analoga system? som sällan fungerade tllfredställande, mestadels såg man det ena än det andra kanalen men aldrig båda.
 

Håkan

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
9.823
Kommun
Tomelilla
HBK-Nr
1
Medlemskap
2049
Sv: Tv-Antenn

Det är ingen skillnad på antennen bara för att det blivit digitalt om du har en någorlunda modern antenn (UHF). Däremot krävs det lite bättre signal med digital.
På analogt kunde man ju titta på en "suddig" bild men då får man ingen bild alls på digitalt. Hur väl det kommer att täckas med digitalt över landet och vilken antennstorlek (Förstärkning) som krävs på olika ställen är omöjligt att svara generellt på. För inomhusantenner och mindre utomhusantenner krävs i princip fri sikt till sändaren för att det ska fungera.
Ska man kunna se digitalt överallt så måste man troligen ha en riktigt stor antenn.
Med digitalt ser man antingen alla kanaler eller ingen och där man inte sett med analogt förut ser man troligen inte med digitalt heller.
 
F

F.d. 17553

Guest
Sv: Tv-Antenn

Så med andra ord, "vi sitter i samma båt som förut" eller rättare sagt det bir ingen förbättring
 

Håkan J

HBK Medlem
Inlägg
4.272
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
92
Medlemskap
2024
Sv: Tv-Antenn

Vi har en 12v förstärkt antenn som har fungerat bra med den gamla tekniken. Nu när det förra året blev digitalt så inhandlades en digitalbox som nu körs på samma antenn.
Tycker att allt har blivit bättre. Förr så satt man där många gånger med skuggbild och ibland fick man vrida på antennen om man böt kanal. Nu är det som Håkan skriver bild eller inte bild. Och jag tycker det alltid är bild som är bättre utan att behöva justera hela tiden.
:) Nöjd med den digitala tekniken.:)
 

Håkan

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
9.823
Kommun
Tomelilla
HBK-Nr
1
Medlemskap
2049
Sv: Tv-Antenn

Eftersom den digitala tekniken oftast inneburit att sändarutrustningen bytts ut eller moderniserats så är det säkert möjligt att mottagningen blivit bättre på många ställen där inte naturliga hinder som berg o dyl. ställer till det.

Ute i Europa fungerar det också bra med digital men utbyggnaden i glesbygd har en hel del kvar. För vår del kommer digital troligen att ersätta parabolen som ju är lite bökig att ställa in om man inte har positionering.

Det är nog bara att prova sig fram och delge gärna erfarenheterna med platser och vilka antenner som ni använder här i forumet.

Eftersom jag inte hade någon antenn utan bara parabolen så har jag testat med inomhusantenn och det fungerar inte bra men nu ska jag prova denna:
One for All SV9350 Utomhusantenn, digital.

Återkommer med lite erfarenheter när jag provat den under verkliga förhållanden.
 
F

F.d. 17553

Guest
Sv: Tv-Antenn

Gör boxen "det" att man slipper o vrida vid kanalbyte? alltså antennen behöver inta peka precis rätt för att få bild? isf. är det en förbättring. Hur är det med platta tv? synns bilden bättre i dagsljus?
 
F

F.d. 5128

Guest
Tv-antenn

Hej alla under Markisen
Är nybliven husbilsägare och har inte varit ute på någon åktur ännu, helt novis alltså. Tänkte använda en liten 15 tums platt-tv i bilen. Har kollat runt lite på nätet efter en duglig tv-antenn (digitalbox har jag) och upptäckte naturligtvis att det finns en hel del att välja på. Kan någon tipsa om vad man behöver för att se på de fria kanalerna?
 
F

F.d. 24280

Guest
Sv: Tv-antenn

Visst behöver du en antenn,och då börjar bryderier.Har själv en DAE-antenn som fungerar bra för fria kanaler åtminstone i våra granländer.I Tyskland får jag in 14 stycken troligtvist på grund av bra täckning.Här kan det bli lite besvärligare säger dom som har provat,men det har jag faktisk inte märkt.När jag hade liknande antenn på husvagnen och då var det fortfarande analog sändning så var jag tvungen att vrida runt med antenn när jag stode på samma plats som jag brukar stå nu med bilen.Nu när är det digitalt sändning så behöver inte vrida bara koppla på och bilden är hur skarpt som helst.Så för min del fungerar DAE antenn bra.Billigt är den också rund 300:-
Mvh/Zlatko
 
F

F.d. 3153

Guest
Sv: Tv-antenn

Jag hade i flera år svårt att hitta kanaler i bilen.

För en månad sen var jag till Biltema och köpte denna:

Biltema Sverige

Har varit mycket nöjd..men har ännu bara hunnit
testa den här i "hembygden".
Har varken behövt lyfta upp eller vrida på den...:yes:

/Göran_K
 
F

F.d. 4879

Guest
Sv: Tv-antenn

Vi har en exakt sådan på våran bil och den fungerar absolut inte, i alla fall i Sverige.
 

peder

HBK Medlem
Inlägg
26
Kommun
Borås
HBK-Nr
83
Medlemskap
2025
Sv: Tv-antenn

Vi har prövat en hel del antenner och den som funkar superbra heter Omnimax. Den kostar ca 1500 men då är mottagningen perfekt. Den finns att köpa hos Fritidsteknik och ser ut som ett (skatbo).
Jag har antennen fastmonterad på taket utan stång.
 
Senast ändrad:

Håkan J

HBK Medlem
Inlägg
4.272
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
92
Medlemskap
2024
Sv: Tv-antenn

Precis en sådan har vi på vår bil.
Vi har även haft sådana tidigare på våra husvagnar. När det blev husbil så blev det en sådan igen därför att vi tycker den fungerar utmärkt. Köpte vår på Clas Ohlsson där den har artikelnr:38-1586 sidan 34 i katalogen för 2006.
;) Där står nu att den är "ny" så vem vet den kanske är ännu bättre.;)


Kanske dax att hämta en nyare katalog
 
F

F.d. 13652

Guest
Sv: Tv-antenn

Hej,,

Har haft exakt samma problem,,provat antennen från Classe i sjön,men icke,
även en rundstrålande från Kjell & Co,men icke.
Köpte då en Super Nova från Kjell & Co,,så nu är det inga problem,,kostade 1499kr
den är 1000 kronor billigare hos Kjell & co än hos Cama/Husvagnstillbehör.
Köp den och slipp alla problem..

Mvh/Kendor
 
Toppen