• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

TV-antenn

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: TV-antenn

Finnes som option for Oyster også. Har ikke selv denne og har heller ikke testet den.
 
F

F.d. 2551

Guest
Sv: TV-antenn

Globesat heter den,när det gäller fast monterade runtstrålande antenner och ni inte får bild montera den på en stång, som ni kan vrida samt höja o sänka,eller snurra på bilen,,,,,,,,,,,har arbetat med antenner i 40år och ännu inte hittat någon rundstrålande,dom som finns o kallas så funkar mycket bättre monterade på en justerbar stång,har träffat familjer med barn som markerat på kartan, var någonstans har vi bild,att få bild inne i ett större samhälle eller stad är för det mesta inga problem,men ute på landet långt från sändaren sorteras dessa rundstrålande antenner ut,dom billiga som regel först,en riktantenn är alltid bäst.:)
 
F

F.d. 12922

Guest
Sv: TV-antenn

Liknande problem !

Har en Hymer 2011 - B 678 med rundstrålande antenn och alltid tvingats till ny kanalsökning för att få tv bild.
Har problem att få bild pga dålig signal. Pratade med en tv installatör som rekommenderade en antennförstärkare. Var idag i kontakt med Kjell o Kompanì`s kundtjänst där man rekommenderade en antennförstärkare som heter Televes 5457.
Prislappen var 399:-.
Det som gjorde mig lite frågande vara att han rekommenderade att jag skulle montera den så nära antenn som möjligt. Detta låter logiskt och bra men eftersom tv är monterad i ryggstödet på sitsen och boxen sitter under sitsen undrar jag hur kommer jag åt att ansluta den närmre antenn? Måste man demontera delar av inredningen eller ?
Hoppas få hjälp med svar på detta och om någon har erfarenhet av någon typ an antennförsärkare etc .

Mvh: S-A
 
F

F.d. 2551

Guest
Sv: TV-antenn

Det är helt riktigt så nära antennen som möjligt,,,men så stora avstånd är det ju inte i en husbil,så prova du vid ett lämpligt ställe för dig,närheten till ström etc.Lycka till.:spinny:
 
F

F.d. 2551

Guest
Sv: TV-antenn

Skulle även lagt till att ny kanalsökning är ett måste om du flyttar dig eftersom kanalerna ligger på olika ställen på olika platser i vårt land..Ha de.
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.597
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: TV-antenn

Liknande problem !

Har en Hymer 2011 - B 678 med rundstrålande antenn och alltid tvingats till ny kanalsökning för att få tv bild.
Har problem att få bild pga dålig signal. Pratade med en tv ............

Mvh: S-A
--------------------------------------------------------------------------------------
Hej, om du flyttar dig mer än några mil så får du för det mesta räkna med en ny sökning.
Vilken sorts antenn har du nu ? om du redan har en antenn med förstärkare som går på ström (kanske kommer från boxen eller TV'n) så är det för det mesta inte så bra att börja mata ytterligre en förstärkare, med ytterligare en strömkälla, om det är antennsladden som används till strömledare. I de fall då det är en separat strömsladd som går in direkt i förstärkaren så brukar det funka.

M.v.h. JANKRO.
 
Senast ändrad:

PatricS

HBK Medlem
Inlägg
1.296
Kommun
Umeå
HBK-Nr
2899
Medlemskap
2024
Sv: TV-antenn

Blev väldigt förvånad när vi var till Skulefestivalen för ett tag - ca 15-20 mil från Umeå.
Tog in på campingen å slog - som vanligt - på tvapparaterna för att göra ny sökning.
Va förvånad jag blev när båda tvna gick igång direkt - utan sökning.:)
 
F

F.d. 12922

Guest
Sv: TV-antenn

Skall kolla upp märke på antennen . Den var monterad vid köpet så jag har inte riktigt koll på modell samt ted tekniska .Dom pratade om rundstrålande antenn och den är säkert inte den vassaste modell.
Bifogar en bild på installationen som kanske kan ge lite synpunkter etc .

Tack för dina synpunkter och svar !!!
:):)
MvH: Sven-Arne
 

Bilagor

  • 2012-07-25 21.42.22.jpg
    2012-07-25 21.42.22.jpg
    3,5 MB · Visningar: 21
P

PAM 97

Guest
Sv: TV-antenn

vi har problem med våran rundstrålande (har tröttnat på den) vi fick tag på en som heter ohmega, modell DigiANIO. en liten en att sätta på insidan rikta mot stationen fungerar alldeles utmärkt 695kr 24x14cm
 

birger larsson

HBK Medlem
Inlägg
87
Kommun
Vikingstad
HBK-Nr
9267
Medlemskap
2024
Sv: TV-antenn

vi har problem med våran rundstrålande (har tröttnat på den) vi fick tag på en som heter ohmega, modell DigiANIO. en liten en att sätta på insidan rikta mot stationen fungerar alldeles utmärkt 695kr 24x14cm

Var hittar denna produkt?
Birger.
 
F

F.d. 2551

Guest
Sv: TV-antenn

Jag skulle aldrig våga säga,funkar kanon eller jättebra,det är först när ni är på ställen med dåliga mottagningsförhållanden som era antenner sätts på prov, att tro på en antenn för mellan 400 till 600 är bara att acceptera bildbortfall vid dålig signal,,att köpa för ca 3000 då är du inte garanterad bild,,,,men jag vågar lova ett väldigt mycket bättre resultat..MAN FÅR VAD MAN BETALAR FÖR..... Jag kan fixa bild med 2 strumpstickor och en bit kabel där signalen är bra,,,bara 20 kronor,det ni.
Vi köper bilar för miljonen och mera,men det verkar som plånboken är väldigt mager när vi skall utrusta,är det någon som kan förklara det.


Be mej nu inte om ritning på strumpsticksantennen......:twitcy:

Att exprimentera själv,köpa olika antenner blir ofta dyrt med dåligt resultat,att be någon om hjälp som verkligen kan detta är mycket bättre än att fråga publiken,detta är ju känt från TV,att ringa en vän är nästan alltid bäst.....HA det,lycka till.
 

Thomas

HBK Medlem
Inlägg
170
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
3344
Medlemskap
2024
Sv: TV-antenn

Hej jag sitter i Danmark får inte in en enda kanal! Har dom också ett annat system? var i Norge förra året där hade dom tydligen uppdaterar TV systemet ett snäpp över oss i Sverige med på följd att jag inte kunde titta på Norsdk Tv.
hej från thomas Nyborg i Danmark
 
F

F.d. 21685

Guest
Sv: TV-antenn

Denn antennkontakten du använder har jag dålig erfarenhet av. Efter byte till en vinklad blev mottagningen mycket bättre. Andersson Coax Angled Male TV-antennkontakt hane
Calle

Hej Calle!

Den kontakt du visar på härstammar från den tid då TV kom till byn.....:) problemet med denna modell är att den inte har 360 graders omslutning, dvs den är inte tillräckligt tät för den digitala värld vi lever i nu, det bästa är att köpa färdiga kablage av GOD kvalitet, i det fall då man måste kontaktera "på plats" kan man använda sig av F-kontakter med anpassade övergångar till TV eller Box... Det finns även mycket fina kablar i MACABs sortiment bla deras tripelskärmade RG-6TV-LSNH 1,0/4,6:yes:

//mats
 
P

PAM 97

Guest
Sv: TV-antenn

Hej Birger
jag hittade antennen hos firma Johansen i Näsby Park, han hade testat den runt om i landet med husbil, och Tore vi har väldigt dåliga signaler här. så vi är iallafall mycket nöjda med denna antenn.


Pelle:spinny:
 

erkhu

HBK Medlem
Inlägg
206
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
2087
Medlemskap
2024
Sv: TV-antenn

Vinklad HF-tät antennkontakt finns hos kjell.com sid.352 både som hane och hona.
//Eric
 

Håkand

HBK Medlem
Inlägg
979
Kommun
Tidaholm
HBK-Nr
3312
Medlemskap
2024
Sv: TV-antenn

Hej Calle!

Den kontakt du visar på härstammar från den tid då TV kom till byn.....:) problemet med denna modell är att den inte har 360 graders omslutning, dvs den är inte tillräckligt tät för den digitala värld vi lever i nu, det bästa är att köpa färdiga kablage av GOD kvalitet, i det fall då man måste kontaktera "på plats" kan man använda sig av F-kontakter med anpassade övergångar till TV eller Box... Det finns även mycket fina kablar i MACABs sortiment bla deras tripelskärmade RG-6TV-LSNH 1,0/4,6:yes:

//mats

Efter vad jag vet finns det väl inga krav på att en antennkontakt som används i husbil ska vara HF-tät. Krav på sådana kontakter finns där man använder S-kanaler i kabel TV anläggningar
 
F

F.d. 21685

Guest
Sv: TV-antenn

Helt rätt, inget krav, men problemet kvarstår...man kan få in oönskade störningar i digitalboxen vilket en del boxar får svårt att klara av.

//mats
 

Håkand

HBK Medlem
Inlägg
979
Kommun
Tidaholm
HBK-Nr
3312
Medlemskap
2024
Sv: TV-antenn

Orsaken till att jag reagerade är att jag tror inte att det gör något varken till eller från att byta till en HF-tät kontakt för att minska störningar. På vår husbil från 2008 är det "gammal hederlig" koax, d.v.s. kabel som inte är HF-tät. Spelar nog inge större roll med HF-tät kontakt då.
 
Toppen