• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2025 kommer att hållas i Karlstad 29 Maj - 1 Juni.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2025
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Tv-antenn till Husbil

Per P

HBK Medlem
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
1517
Medlemskap
2025
Tips om bra TV-antenn till Husbil

Jag har haft dessa 2 på olika husbilar, bäst tycker jag omnimax har varit, tyvärr riktigt ful om du frågar mig.

Wing 22 fungerar okej, men är klart snyggast av dem 2.

Rekommenderar inte en som du skickar med höjbar mast, eftersom den är lätt att glömma uppe när man kör iväg. Och skadorna som blir då, är inte roliga. Och kan i värsta förstöra semestern.

Mvh Per

Olof G

HBK Medlem
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2025
Detta är den bästa antenn jag haft, monterad på rörlig mast, bak i garderoben på samma sorts bil som du har, masten behöver normalt inte höjas mycket endast vridas,

gosjos

HBK Medlem
Kommun
Malung
HBK-Nr
9260
Medlemskap
2025
Detta är den bästa antenn jag haft, monterad på rörlig mast, bak i garderoben på samma sorts bil som du har, masten behöver normalt inte höjas mycket endast vridas,
Får du in bild i alla lägen var du än står? Med eventuellt lite justering Har i dag Maxview Gazelle PRO. Funkar så där, ibland fukar
Carthagos inbyggda antenn bättre beroende hur bilen står. Jag tror att Acen på taket stör signalerna. Då kanske bra att höja antennen?

krinil

HBK Medlem
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025
,,,kallas problemlösaren!

Olof G

HBK Medlem
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2025
Får du in bild i alla lägen var du än står? Med eventuellt lite justering Har i dag Maxview Gazelle PRO. Funkar så där, ibland fukar
Carthagos inbyggda antenn bättre beroende hur bilen står. Jag tror att Acen på taket stör signalerna. Då kanske bra att höja antennen?
Jag har bild i stort sett överallt i Sverige,på någon riktigt svår plats kanske man inte får in alla kanaler,oftast behöver jag inte röra antennen ,men med dålig mottagning räcker det att vrida och ev. höja någon decimeter.

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Hej, jag har haft ett flertal antenner genom åren, för jag har haft ett visst behov av lite säkrad "underhållning" ibland, och håller med Olof G att Diginovan eller bara Dinova som den heter nu mera är allra bäst på allt hittills... men för att få ut allt från den och eftersom det är en riktantenn så bör/måste den kunna höjas med en mast och absolut kunna riktas, dessutom måste man veta vilket håll man skall rikta den, så man har riktningen mot bästa masten, men det är inget problem numera....

Jag hade tidigare två antenner på masten, dels en Omnimax som omnämns högre upp, den är ju rundstrålande och behövde inte riktas så den sög åt sig kanaler från alla håll högst upp placerad på masten, när man inte visste vart man skulle rikta Dinovan.
Så först en sökning med Omnimax även kallad skatboet p.g.av utseendet sedan kolla starkast signalriktning och så slå om till Dinovan och kunna rikta den åt rätt håll.... Omnimax är som allt annat universal, skaplig, men inte jättebra på något.
Den säljes som även TV-VHF antenn, men det är ljug för VHF bandet den tar emot är engelska VHF bandet för deras radiosändningar.....:rolleyes:.
ANTENN dubbel.JPG
Numera så sitter min Omninmax sedan länge delvis uppe i ett träd i Dalarna efter att jag blev inprejad av en stor lastbil under några träd, och jag förstog att det skulle gå bokstavligen åt skogen :confused: innan det hände.... Omnimaxen'en hamnade delvis nere på gatan och som sagt delvis uppe i trädet.
Men det gjorde ingenting för som upplysning om du inte vet så finns Terracom som servar TV masterna på sin hemsida och med hjälp av den så får man upp en karta där man står, men som man kan få finjustera genom att trycka på exakt plats och då får man kompassriktningen till bästa masten med ett rött streck och även reservriktning till näst bästa mast med ett mörkt streck, så man kan rikta in Dinovan rätt innan sökning med TV'n utan skatboets hjälp.
Här är länken för att hitta rätt riktning till antennen (Det finns ingen riktig app utan bara en hemsida men den funkar bra) men som sagt om den missar exakt plats där du står så kan man ändra punkten med ett klick eller ett fingertryck om du använder mobiltelefonen som sökhjälp.
Privat
Där finns också mer info om frekvenser m.m.

Men du/ni vet väl att det inte finns så mycket kvar av marksändningarna längre.... Vid nyåret så stängde BOXER av alla marksända kanaler och övergick till sändning över data i stället.
Så nu finns endast SVT kvar med sina kanaler TV1, TV2, Barnkanalen och TV 24 och något mer samt TV4 sänder själva från masterna fortfarande, men finns ju också med på betalbolag som BOXER med flera som sänder allt från vanliga TV1 upp till TV12 och sedan hela resten av utbudet.... Men bara över data då i stället.
Kanske allmänt vetande om ändringen, men kan ju ha missats beroende på vilken sorts mottagning av TV man har hemma, som då bara rullat på som vanligt, och så man inte blir förvånad vid första sökningen med husbilsantennen på vårkanten.

M.v.h. JANKRO.

Senast ändrad:

Jolie

HBK Medlem
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
24753
Medlemskap
2025
Jag skulle nog fundera över om det är värt att satsa på en ny antenn när det på det marsända nätet endast finns SVT1, SVT2, SVT24, SVT barnkanalen/Kunskapskanalen och TV4.
Vill man se något annat så får man titta på något alternativ via Internet.
Har man Tv hemma via fiber har man troligen ett abonnemang med streaming. Då kan man använda en Smart Tv, Mi box eller Tv-sticka som man kopplar mobilen som hotspot till och då streama med det vanliga abonnemanget. .

Raslin

HBK Medlem
Kommun
Bjuv
HBK-Nr
7654
Medlemskap
2026
Jag säger också chromecast, vi tittar inte mycket på Tv i husbilen, men när vi gör det så är det chromecast som gäller, då har man samma utbud som hemma

Olof G

HBK Medlem
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2025
Jag nöjer mig med SVT1,2 TV4 ,har inte obegränsat med surf, att titta på TV vi mobilnätet drar 1-2GB/tim, satellit är väl bara tyskar som kör, det var modernt på 90talet i Sverige

Toppen