Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.
Hej Michael S! Går säkert, men risken är att laddarna 'lurar' varandra att tro att batterierna är fulladdade. Men det är nog ändå ingen idé för inre motståndet i batterierna blir ändå så stort efter ett litet tag så att dina 40 A gott och väl räcker. Jag gissar att dina batterier inte tar mot mer än max 20 A efter ca 20 min. Om du hade haft öppna batterier hade du kunnat höja laddspänningen till kanske 16-17 V och stå ut med kokningen och kunnat ladda kraftigare och sedan fylla på vattnet som kokat bort. Har gjort så regelbundet i segelbåt där tillgången till el kan vara begränsad i tid. Detta är däremot inte tillrådligt med vare sig Gel- eller AGM-batterier. Med Lithiumbatterier är det dock helt annorlunda, då hade det fungerat bra.Orsaken vore att jag ofta maxar min enda 40A laddare, ett tillskott på 20A vore välkommet.
Speciellt när jag kör elverket för att ladda batterierna. (2 X 160 Ah AGM.)
Jag har en 20A laddare liggande på hyllan.
Jag har monterat 2 st. 30 Ah, 230V Victron laddare med tanke på att snabbladda våra 2x100 Ah LFP batterier när vi har begränsad eltillgång. Båda laddare sätter igång med max-laddning men går snart över till uh-laddning. Jag kan tvinga dom manuellt till max laddning (strax under ca 60 Ah) vilket återigen hamnar på uh-laddning efter en stund så jag har gett upp. Michael, gör något annat roligt för pengarna...