• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Två batterier i Adria coral 670 SL?

Dawe_a

HBK Medlem
Inlägg
140
Kommun
Karlskrona
HBK-Nr
36107
Medlemskap
2024
hejsan, har en Adria coral 670SL ifrån 2011 med batterierna under den tvärställda stolen.. Nu står den på vinterförvaring så jag kan inte mäta själv..

Vet någon om man får plats med två "standard" batterier under sätet? Funderar på om jag ska köpa mini eller vanliga storleken på mina framtida 2x litiumbatterier..

båda verkar funka lika bra, mini är något dyrare bara.
 

Roland L

HBK Medlem
Inlägg
250
Kommun
Eslöv
HBK-Nr
2780
Medlemskap
2024
hejsan, har en Adria coral 670SL ifrån 2011 med batterierna under den tvärställda stolen.. Nu står den på vinterförvaring så jag kan inte mäta själv..

Vet någon om man får plats med två "standard" batterier under sätet? Funderar på om jag ska köpa mini eller vanliga storleken på mina framtida 2x litiumbatterier..

båda verkar funka lika bra, mini är något dyrare bara.
I vår från 2010 med samma placering hade vi 2 st 110 ah.
 

Dawe_a

HBK Medlem
Inlägg
140
Kommun
Karlskrona
HBK-Nr
36107
Medlemskap
2024
I vår från 2010 med samma placering hade vi 2 st 110 ah.
snyggt, måste varit trångt? men har ett minne av att det ser ut som att det ska gå.. Har dock tagit lite mått sedan tidigare och enligt dom måtten så går det inte men jag kanske tog höjd..

Har du bilder ifrån hur det ser ut under stolen på er? :) Tänkte så att det ser exakt lika ut med EBL placering osv..
 

-geva-

HBK Medlem
Inlägg
461
Kommun
Växjö
HBK-Nr
7145
Medlemskap
2024
snyggt, måste varit trångt? men har ett minne av att det ser ut som att det ska gå.. Har dock tagit lite mått sedan tidigare och enligt dom måtten så går det inte men jag kanske tog höjd..

Har du bilder ifrån hur det ser ut under stolen på er? :) Tänkte så att det ser exakt lika ut med EBL placering osv..
Vi har också en 2011, så jag kan gå ut imorgon och fota, samt mäta.
 

-geva-

HBK Medlem
Inlägg
461
Kommun
Växjö
HBK-Nr
7145
Medlemskap
2024
Så här ser det ut.

IMG_2856.png
(Skivan i mitten har jag som avgränsade, så man har lite plats för småsaker)
IMG_9678.jpeg

Batteriet som sitter i är en 85Ah med måtten 330x175

Fungerar litiumbatterier tillsammans med våra originalladdare?
Vi har solpanel med regulator LTC MPPT-20, fungerar den med litiumbatterier tror du?

Annars funderar jag på en GEL 120Ah, antingen en som är 350mm men högre, eller en längre som man kan sätta på tvären.
 

Dawe_a

HBK Medlem
Inlägg
140
Kommun
Karlskrona
HBK-Nr
36107
Medlemskap
2024
Så här ser det ut.

Visa bilaga 231845
(Skivan i mitten har jag som avgränsade, så man har lite plats för småsaker)
Visa bilaga 231846

Batteriet som sitter i är en 85Ah med måtten 330x175

Fungerar litiumbatterier tillsammans med våra originalladdare?
Vi har solpanel med regulator LTC MPPT-20, fungerar den med litiumbatterier tror du?

Annars funderar jag på en GEL 120Ah, antingen en som är 350mm men högre, eller en längre som man kan sätta på tvären.
Finns många som kör på originalladdare, vår laddare laddar 14,3V vilket är okej för de flesta lifepo4 batterierna, har dock en DCDC laddare också.. Kan väldigt lite om LTC mppt du måste nog ta fram manualen, man ska inte köra något "Equalizing" steg med hög volt på lifepo4 batterier. Utöver det så är det egentligen inget speciellt med att ladda ett litiumbatteri mot ett vanligt blysyra..


Ser att vi har lite annorlunda uppsättning under våran stol.. vårat batteri är ett Leoch PLH+C 100AH agm batteri som står som på bilden jag bifogat.. saknar ju såklart din avgränsare också :) vårat batteri är 341.5L x 175W x 213H och de nya lifepo4 batterierna av "standard" storlek är L329*B172*H214

men visst ser det ut att passa med två batterier av de måtten jag skrev här åvan? Vad har du för mått ifrån väggen där "tittluckan" sitter bort till det andra grå luftutblåset precis under din mppt eller EBL om den sticker ut längre?

tack för hjälpen !
 

Bilagor

  • coralsäte.png
    coralsäte.png
    1,2 MB · Visningar: 40

Roland L

HBK Medlem
Inlägg
250
Kommun
Eslöv
HBK-Nr
2780
Medlemskap
2024
snyggt, måste varit trångt? men har ett minne av att det ser ut som att det ska gå.. Har dock tagit lite mått sedan tidigare och enligt dom måtten så går det inte men jag kanske tog höjd..

Har du bilder ifrån hur det ser ut under stolen på er? :) Tänkte så att det ser exakt lika ut med EBL placering osv..
Nej och jag har inte längre kvar den husbilen.
 
Toppen