• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Tvättsprickor Seitz fönster

Tommy

HBK Medlem
Inlägg
191
Kommun
Håbo
HBK-Nr
515
Medlemskap
2024
Sv: Tvättsprickor Seitz fönster

Jag antar att du har fler skruvar i fönsterna liknande de som syns på bilderna, finns det även en liten bula i alu.-listen vid dessa (andra) skruvar? Jag menar skruv med bula i alu.-listen = sprickor. Skruv utan bula i alu.-listen = inga sprickor.
/David
David, Du ser inga skruvar på bilderna. Det du ser på bild 3 är ena stöttan till att hålla uppe fönstret. Den kom med på bilden av misstag.
Godnatt
 
F

F.d. 1478

Guest
Sv: Tvättsprickor Seitz fönster

Hej Knut.
Kan Du förklara varför alla 5 S4 föntren har sprickor på exakt samma ställe?
Hälsningar

Hejsan, jag bara undrar,,,,,,,,,,

Om man nu är så stor leverantör till husbil och husvagnstillverkare, så tror ju jag personligen inte att tillverkarna hade nöjt sig med denna kvalitet. Jag tror inte heller att det är ett tillverkningsfel för då hade man ju haft full upp med att byta rutor på vagnarna.

Jag skulle kunna tänka mig är att de har blivit felmonterade.
Det är inte helt ovanligt att det förekommer även på större fabriker. Någon gång skall de första fordonen tillverkas och de fel som begås visar sig först senare och då drabbas man som konsument.
Om nu fem lika rutor går sönder under samma förutsättningar och på samma ställe utan yttre påverkan, så tycker jag det talar för att det är produktgarantin som borde täcka om det var inom tidsramen.
I detta fallet tycker jag man borde undersöka om det är monterat enligt anvisningar från fönstertillverkaren. Lycka till.
 
F

F.d. 1997

Guest
Sv: Tvättsprickor Seitz fönster

Jag trodde detta var en skruv, som syns på bild 1 & 2, men så var tydligen inte fallet. Kanske är det en annan monteringsdetalj eller så lurar mitt öga mej.

Seitz.jpg

Ser ut som utmattningssprickor. . .
/David
 
B

Bosse & IngaLill

Guest
Sv: Tvättsprickor Seitz fönster

Har en liten fundering när det gäller dessa "tvättsprickor". Kan det vara så att på det ställe där sprickan uppstår sitter fönstret(plexin) tajt, d.v.s. det finns inte något utrymme för värmerörelse,, plexin expanderar i stark solvärme och krymper i kyla,, får detta pågå en längre tid uppstår sprickor liknande dessa på fotot.
Har själv upplevt plexisprickor på frontspoiler på båt. genomgående skruvhål måste ha en relativt större diameter och gummiinlägg än skuvens diameter. Var hålet för litet kom sprickor med 100% säkerhet.
Därför är min funderring, kan det vara ett produktionsfel eftersom sprickorna tydligen kommer på samma ställe,, vad är det som håller plexin just där sprickorna uppstår ???
Hälsningar
Bosse
 
F

F.d. 1650

Guest
Sv: Tvättsprickor Seitz fönster

Det vore intressant att få reda på vilka "tvättmedel" som framkallar dessa "tvättsprickor". Seitz kanske kan tala om det. Tror inte på påståendet! Be dem gärna lämna litteraturreferens. Sannolikt är det i varje fall - det är inte vanligt bilshampoo.
 

Tommy

HBK Medlem
Inlägg
191
Kommun
Håbo
HBK-Nr
515
Medlemskap
2024
Sv: Tvättsprickor Seitz fönster

Har en liten fundering när det gäller dessa "tvättsprickor". Kan det vara så att på det ställe där sprickan uppstår sitter fönstret(plexin) tajt, d.v.s. det finns inte något utrymme för värmerörelse,, plexin expanderar i stark solvärme och krymper i kyla,, får detta pågå en längre tid uppstår sprickor liknande dessa på fotot.
Har själv upplevt plexisprickor på frontspoiler på båt. genomgående skruvhål måste ha en relativt större diameter och gummiinlägg än skuvens diameter. Var hålet för litet kom sprickor med 100% säkerhet.
Därför är min funderring, kan det vara ett produktionsfel eftersom sprickorna tydligen kommer på samma ställe,, vad är det som håller plexin just där sprickorna uppstår ???
Hälsningar
Bosse
Hej!
Jag tror att det är ett produktionsfel eftersom sprickorna börjar vid inpressningen i aluminiumlisten. Men Dometic Seitz menar att det är "tvätt sprickor". Jag har fått ett dokument där man anger hur man bör tvätta och med vilka tvättmedel som är godkända. Ingen ersättning utgår i detta fall.
Hälsningar
 

Bilagor

  • technical report_instruction_SV_2009.doc
    89,5 KB · Visningar: 57

Tommy

HBK Medlem
Inlägg
191
Kommun
Håbo
HBK-Nr
515
Medlemskap
2024
Sv: Tvättsprickor Seitz fönster

Det vore intressant att få reda på vilka "tvättmedel" som framkallar dessa "tvättsprickor". Seitz kanske kan tala om det. Tror inte på påståendet! Be dem gärna lämna litteraturreferens. Sannolikt är det i varje fall - det är inte vanligt bilshampoo.
Hej!
Jag har inte fått reda på förbjudna rengöringsmedel, men jag har fått en rengöringinstruktion från Dometic som jag lägger här. Någon ersättning för spruckna fönster utgår inte.
Hälsningar
 

Bilagor

  • technical report_instruction_SV_2009.doc
    89,5 KB · Visningar: 65
F

F.d. 5200

Guest
Sv: Tvättsprickor Seitz fönster

Hej alla,
Jag har ett eget hemmabygge och köpte S4 fönster från Seitz för några år sedan.
Jag vet också från mitt arbete att just akrylplast är känsligt för lösningsmedel som aceton och alkoholer bland annat. Många tvättmedel innehåller ju just sånt.
Gjorde en enkel sökning på google och hittade följande bra länkar:

http://www.babylon.com/definition/akrylplast/Swedish
Plexiglas | Materialguide - Rexonic i Piteå AB
http://www.plastinformation.com/2006_PDF/Plastskolan.pdf (sidan 15)

Seitz eller Domestic har ju ganska lång erfarenhet och borde veta vad de talar om tycker man.

Med vänlig hälsning!
Leffe
 
Toppen